משבר סאב פריים 2.0? יש תקווה בתעשיית הסייבר

מניעה של משבר סאב פריים מס' 2 תתאפשר באמצעות תעשיית הסייבר והתקשורת: כל המוצרים המאפשרים תקשורת ותפעול במצב מרוחק יהפכו בוודאות להיות מנוע הצמיחה ליציאה מהמשבר שנגרם ממגיפת הקורונה

02/06/2020 13:25
דורון אמיר, טכנולוג סייבר ובכיר בענף ההיי-טק. צילום: יח"צ

ממשלת גנץ-נתניהו עומדת בפני אתגר שלכאורה נראה בלתי צפוי, גדול וחדש, אבל "מה שהיה הוא שיהיה", אמר החכם באדם (קהלת). ב-2008 התחולל משבר הסאב-פריים – המשבר הפיננסי-נדל"ני הגדול בארה"ב, כתוצאה מבועת מחירי הנדל"ן וחוסר הלימה מוגזם בין גודל ההלוואות ליכולות ההחזר של הציבור. המשבר כבר שייך להיסטוריה הפיננסית, ולכולנו ברור שארה"ב מאוד חזקה גם מבחינה כלכלית והיה ביכולתה להזרים כספים באופן משמעותי להצלת הכלכלה מהמשבר הענק.

אבל יש גם שחקן טכנולוגי משמעותי שגרם לארה"ב לצמוח ולצאת גם מההשלכות החמורות על הצמיחה והתעסוקה – השחקן הוא לא אחר מאשר ה-iPhone של מר סטיב ג'ובס המנוח, שהיה למעשה הכוח הפורץ, שהחיה תחומי תעסוקה חדשים ויצר שוק ענק, הכולל השקעות, חברות רווחיות – והכל על בסיס האפליקציות ושירותי התוכנה השונים שהביאו יחד תשתית טכנולוגית ותעסוקתית-מסחרית לבניית כלכלה צומחת וחדשה מבית היוצר ארה"ב-אפל.

הודות לסטיב ג'ובס ושחקני טכנולוגיה משמעותיים נוספים יש אופטימיות זהירה, וכן, אני סמוך ובטוח שתעשיית ההיי-טק-סייבר היא התקווה הטובה ביותר שיש, למרות שאנו עומדים לחוות העמקה במשבר, ואני מעריך בזהירות שהרע ביותר עוד לפנינו, אם לא ימהרו לשמוע את פעמוני האזהרה, כמו למשל חברת השכרת הרכב העולמית הרץ, שקרסה בעקבות משבר הקורונה, זה מזכיר לי בדיוק מחריד את סממני משבר הסאב-פריים בארה"ב: כמו אז, גם במקרה זה ישנה בועה של אשראי והלוואות סביב תעשיית הרכב, וכמו אז – הניחו שאם הציבור לא יעמוד בהלוואות  ניתן יהיה לקבל תמורה יחסית טובה על הרכב המעוקל, למרות שדי ברור שאנו נראה יפים ויקרים ללא שוק יציב, אלא קרקס של מחירים, אם לא תיווצר כאן מיידית דחיפה לתעשייה חדשה.

מוצרי תקשורת – מנוע הצמיחה

האופטימיות מגיעה, כמובן, מחברות התקשורת, המאפשרות את מתן התשתיות לעבודה מהבית. חברות אשר יניעו את תחום הסטריליזציה ויאפשרו תפקוד תקין של השגרה גם במצבים של ריחוק, כמו שימוש בטכנולוגיות קול (Voice), ואני לא מתכוון להאזנות הקורונה של השב"כ, אלא לממשק התקשורת, שכנראה יחליף את מסך המגע הנפוץ בחיינו, ויחזקו ויובילו תחומים רבים – החל באפליקציית הזום ועד לתעשיית הרכב והעוזרות הקוליות החכמות, כגון אלקסה או סירי וכד'.

כל המוצרים המאפשרים תקשורת ותפעול במצב מרוחק יהפכו בוודאות להיות מנוע הצמיחה, אשר יאפשר מצד אחד להמשיך להתנהל גם במצבים של ריחוק מהמכשירים המשותפים ומצד שני ישפר משמעותית את חוויית השימוש בכל תקשורת מרוחקת, החל מהסמארטפון ועד למוצרי ה-IoT השונים.

לסיכום, יש לי בשורות חיוביות מאוד. על בסיס החידושים שאני מעורב בהם הן בתחום הסייבר והן בתחום הטכנולוגי הכללי, אני פוגש תדיר מדענים יוצאי דופן על סף הגאונות או יותר, שהמשבר הנוכחי לא מטריד אותם כלל, כי הם עסוקים ביצירת הפתרון אשר יקדם ויתרום ליציאה ממשבר הקורונה גם אם זה באופן מדורג ואיטי. יש לנו סיבה טובה להאמין, שיש דרך ונכונות תוצרת כחול-לבן. מדינת ישראל היום מאוחדת יותר מתמיד, ולשלטון הרחב יש הזדמנות להקשיב טוב יותר לעם ,שנאבק על הקיום הכלכלי. יש חובה להזרים כסף חכם לעסקים אשר יתחייבו לתעסוקה, ולאפשר זמן התאוששות על ידי דחיית הלוואות באופן גורף לשנה אחת לפחות, תוך כדי מתן הגנה לחלשים בחברה הן מסיבות גיל והן מסיבות אחרות. אנחנו עם אחד וחזק, ואין לנו עם או מדינה אחרים. התעלמות והססנות תביא אותנו לאבדון, אך עזרה ותמיכה יובילו לניצחון.

הכותב הוא טכנולוג סייבר ובכיר בענף ההיי-טק.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גילה

    טוב לקרוא את דבריו של דורון אמיר. דבריו מעניקים תקווה גדולה לשינוי חיובי למרות שכרגע המצב נראה ככאוס אחד גדול. כל הכבוד לדור הסייבר שאינם נכנסים למערבולת וממשיכים להשקיע אנרגיות ומשאבים בפיתוח וקידום העולם למקום טוב יותר ובטוח יותר. כל הכבוד דורון, יישר כוח.

אירועים קרובים