מולטי-קלאוד 2020 – פשטות, מומחיות ו-ורטיקליות

הגישה של ריבוי-עננים עוזרת לארגונים בבנייה של תשתית גמישה ובתפירת השירותים לצרכים העסקיים ● לפי נתוני IDC, ההוצאות על שירותי הענן הציבוריים בעולם יגדלו עד 2023, מ- 229 מיליארד דולר ב-2019 לכמעט 500 מיליארד דולר ב-2023

05/05/2020 13:33
משה שובה, סמנכ"ל טכנולוגיות ומנהל פריסיילס, דל טכנולוגיות ישראל. צילום: קובי קנטור ז"ל

הימים שבהם נעשה שימוש רק בענן ציבורי או פרטי תמו, ובשנת 2020 נראה מעבר מואץ לתשתית ענן היברידי, המשלב ענן פרטי וציבורי. הגישה של ריבוי-עננים, או "מולטי-קלאוד", עוזרת לארגונים בבנייה של תשתית גמישה ובתפירת השירותים לצרכים העסקיים. בתנאי הלחץ שבהם עובדים כיום צוותי IT, בטח בתקופה זו, בעת שהם נדרשים לספק לעובדי הארגון סביבת עבודה דינמית, רציפה ויעילה גם מרחוק – טרנספורמציה לריבוי-עננים תאפשר היענות לדרישות הארגון לצד חדשנות טכנולוגית ועסקית.

יש להתייחס לענן כאל מודל תפעולי ולאו דווקא כיעד, ולכן יש צורך לתכנן אסטרטגיה מרובת-עננים המשקפת זאת. הדבר מצריך מיומנויות ייחודיות שיסייעו בתכנון והפעלת סביבה מרובת-עננים, כמו למשל להבין היכן נמצאים עומסי העבודה וכיצד לבצע מיגרציה של הנתונים. על פי דו"ח של וירטוסטרים וחברת המחקר 451, כ-90% מהארגונים מדווחים על מחסור במיומנויות בתחום ריבוי-עננים, ונתון זה הוכפל בשלוש השנים האחרונות. מחקר חדש של גרטנר בקרב משתמשי ענן ציבורי מראה, כי כ-81% מהם עובדים עם שני ספקי ענן ציבורי או יותר, כך שיש צורך ללא ספק לשפר את מיומנויות העובדים על מנת שהללו יהיו מעורים בסביבה מרובת-עננים או בכלים התומכים בה. מדובר במגמה חשובה, שתמשיך להתחזק ב-2020, עם התפתחות שוק המולטי-קלאוד.

דרישות האבטחה המתרבות, הצמיחה במיומנויות שהעובדים נדרשים להן והצניחה במחירי הבעלות על עננים פרטיים – כל אלה הן סיבות טובות דיין לכך, שהענן הציבורי נעשה מעניין יותר עבור ארגונים רבים. עדיין, אימוץ הענן הציבורי יעמוד על כ-35% מנפח העבודה בארגונים גדולים עד שנת 2021, ומרבית המשתמשים, כ-65%, יתבססו על אירוח במרכזי נתונים פרטיים. המשמעות היא, שריבוי-עננים יהפוך לפלטפורמה נפוצה מאוד. כדאי לציין, כי אין די בכך שהעובדים ירכשו מיומנויות, הארגונים צריכים להיערך עם תשתית הולמת והם ישקלו את יכולות האירוח שלהם בזמן שהם עושים צעדים בתחום.

אחת ההתלבטויות בתהליך הבחירה בין העננים קשורה ללא ספק לסוגיית העלויות. שירותים מבוססי צריכה הופכים יותר ויותר נפוצים בענף ה-IT, וכך זה יישאר גם בעתיד. לפי גרטנר, עד 2022, כ-15% מההטמעות החדשות של שירותי מחשוב בארגון תתבצענה במודל תשלום לפי שימוש בפועל, וזו עלייה יפה ביחס לשיעור של אחוז בודד ב-2019. הלקוחות דורשים כיום יותר גיוון בשירותים מבוססי צריכה, כשהשורה התחתונה היא גמישות. מודל זה מקל על הארגונים לנהל את שירותי ה-IT שלהם והופך אותם לפשוטים לתפעול וניהול באותה מידה כמו בעננים ציבוריים. על ידי מתן אפשרויות צריכה גמישות בתשתיות חיוניות, אפשר לסייע להם לקבל החלטות מהירות יותר ולממש החזר תשואה מהיר יותר על ההשקעה שביצעו.

אתגר משמעותי נוסף בסביבה מרובת עננים הינה נושא העקביות. תפעול כמה סביבות ענן מייצר מורכבות, שכן כל טכנולוגית ענן דורשת הטמעה של כלי ניהול, ממשקים ותהליכים שונים, שיכולים לגרום לכך שצוותי התפעול מבזבזים זמן יקר על למידה והתאמה של סביבות הענן השונות במקום לנצל את הזמן הזה בשימוש בפועל של תשתית הענן.

היבטים נוספים הבאים לידי ביטוי הם נושאים, כגון אבטחת המידע, העברה או הגירה של עומסי עבודה ואפליקציות בין העננים השונים, אשר יכולים להצריך התאמות ו-Re-platforming יקר וארוך.

על פי מחקר של VMware, כ-83% מהלקוחות רואים את נושא העקביות והתאימות בין העננים והמעבר בין הענן הפרטי במרכז הנתונים המקומי לבין הענן הציבורי, כבעל ערך רב.

אנו מבינים את הצורך לייצר סביבת ענן עקבית, אשר תספק ללקוח תאימות מלאה ויכולת להגר ולהעביר אפליקציות ועומסי עבודה בצורה שקופה, מהירה וללא צורך בהתאמות. זאת, בשילוב עם ניהול אחוד וממשקי עבודה ותהליכים עקביים. מדובר ביכולת קריטית ביותר באימוץ של אסטרטגית ריבוי עננים.

אנו חיים בעולם מורכב ויש צורך בהתמחות על מנת להיות אטרקטיביים ויעילים במתן מענה לצורכי הלקוחות. לכאן נכנס מודל "הענן התעשייתי", המותאם לתעשייה ספציפית תוך התחשבות בשיקולים עסקיים, תפעוליים, משפטיים, רגולטוריים, כמו גם בשיקולי אבטחת מידע ועוד. ההתמקדות העיקרית של הענן התעשייתי היא באספקת פתרונות ורטיקליים, תוך מיקוד ביצירת ערך רב יותר במסגרת התעשייה הרלוונטית ולא מעבר לה.

לפי נתוני IDC, ההוצאות על שירותי הענן הציבוריים בעולם יגדלו עד 2023, מ- 229 מיליארד דולר ב-2019 לכמעט 500 מיליארד דולר ב-2023. זאת במיוחד בשלושה ענפים – שירותים מקצועיים, ייצור מובחן ובנקאות – המהווים יותר משליש ההוצאות על שירותי הענן הציבורי. יש לצפות לראות יותר שירותים תפורים ללקוח באופן מדויק, בד בבד עם דרישה גוברת מצד תעשיות ורטיקליות.

 

הכותב הוא סמנכ"ל טכנולוגיות ומנהל פריסיילס, דל טכנולוגיות ישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים