כיצד ישפיעו טכנולוגיות ה-AR וה-VR על עולמות השיווק והמסחר הדיגיטלי

משבר הקורונה טומן בחובו הזדמנות לשינויי עומק, שבזמנים אחרים נראו זניחים ● האנושות מבינה היום, יותר מתמיד, שהחיים על פני האדמה תלויים כמעט לחלוטין בטכנולוגיה, וגםעולמות השיווק והמסחר הדיגיטלי נערכים לכך

03/05/2020 11:11
דניאל כהנוב, מנכ"ל פרסונאס מדיה וראש מסלול שיווק דיגיטלי, מכללת HackerU.צילום: יח"צ

תופעות הלוואי שבהתפרצות מגיפת הקורונה מזכירות במעט את התפרצות מחלת הסארס בסין בשנת 2010, שהתבטאו בכך שהתושבים הסתגרו בבתים והרחובות נותרו ריקים מאדם. כתוצאה מכך, החיבור לאינטרנט בסין הואץ והשימוש במסחר הדיגיטלי התרחב, דבר שתרם לעלייתה של חברת עליבאבא.

שלוש הטכנולוגיות שירוויחו מהמשבר הקרונה הן שיחות הווידאו מרובות המשתתפים, המציאות הרבודה – AR, והמציאות המדומה – VR, שיחזרו לחיינו בגדול.

אחרי שפייסבוק רכשה את חברת ה-VR אוקולוס בשנת 2012, רבים האמינו שהטכנולוגיה הזאת תיכנס לכל תחום בחיינו, אולם במציאות, הציבור לא מיהר לאמץ אותה והיא נמוגה לאיטה. משבר הקורונה הפך שוב את הקלפים כשגרם לאנשים להיפתח ולהאמין יותר בטכנולוגיה, וה-VR צפויה לזכות לעדנה מחודשת. פייסבוק כבר הודיעה כי התחילה לעבוד על רשת חברתית, שתתבסס על מציאות מדומה של עולם וירטואלי חדש, המציע כנסים, הרצאות ומפגשים חברתיים, ובכל תחום בחיינו. עולם המוזיקה כבר נכנס לתחום, ומוזיקאים החלו להציע למעריציהם בעולם הופעות. גם מוזיאונים ומוסדות תרבות פתחו שעריהם לסיורים וירטואליים, כמו הלובר ומוזיאון ישראל. בעזרת הטכנולוגיה הזאת גם תחום הפרסום ישתדרג, ואנשים יתחילו לקבל פרסומות ממוקדות, המותאמות להם באופן אישי, שיגיעו ישירות לטלוויזיה, למכשירים הניידים ולמכשירים אלקטרוניים נוספים, יחד עם חוות דעת על המוצר. בכל פעם שנגמר מוצר במקרר, הוא יציע כמה אלטרנטיבות לבחירה, ובנוסף גם יעביר מסר לתוכנת הניווט בזמן הנסיעה, שתציע לנהג להיכנס לחנויות המוכרות את המוצרים המוצעים הממוקמות בדרך.

טכנולוגיית המשקפיים של גוגל, שהציעו מציאות רבודה, אף היא צפויה לזכות לעדנה מחודשת. חברת נקס-טק אימצה את הטכנולוגיה הזאת ושכללה אותה לטובת עולם השיווק. הטכנולוגיה סורקת עצמים בתלת מימד כדי לפרסמם בגוגל ובפייסבוק, שמהווים היום שטחי פרסום חשובים ויקרים. הכוונה היא לשלב את טכנולוגיית ה-AR לתוך הפרסומות, כך שיהיה ניתן לשלב אלמנטים וירטואליים לצד המציאות הסובבת אותנו. לדוגמה, אם נרצה להחליט האם תמונה מסוימת משתלבת ומתאימה לבית – במקום להטריח את עצמנו לחנות נוכל להשתמש במציאות רבודה כדי למקם הולוגרמה של התמונה בבית כאילו היא באמת נמצאת שם כבר. אדם שיילך ברחוב עם משקפיים הנושאים טכנולוגיית מציאות רבודה יוכל לקבל פרסומת בתלת מימד של מוצר שנמצא בחנות שלידו. דוגמה נוספת: אישה הולכת ברחוב, ולפתע רואה את עצמה לבושה בשמלה שמחמיאה לה, שנמכרת בחנות שחלפה על פניה. במקביל, אפליקציה של הטכנולוגיה הזאת תאפשר לסרוק בגד חדש ותדמה אותו על הגוף שלנו, וכך זה יחסוך לנו את ההגעה לחנות ואת מדידת הבגד.

מזה שנים שהעתידנים מנבאים כי מהפך הרכישות באינטרנט יביא לירידה ברווחיות של עסקים רבים ויגרום להיעלמות תחומי עבודה רבים. מצד שני, מהפיכת המסחר באינטרנט תשאיר יותר זמן פנוי ליצירת עבודות ורעיונות חדשים. מרכזי קניות עשויים להפוך למבני רפאים, אך בהדרגה הם יהפכו למתחמי משרדים, למרכזי כנסים ולחדרי ישיבות. עם זאת,  החדשנות הטכנולוגית תוזיל את הצריכה ותאפשר לנו לרכוש מוצרים שעד היום ידינו לא הייתה משגת. 

 

הכותב הוא מנכ"ל פרסונאס מדיה וראש מסלול שיווק דיגיטלי, מכללת HackerU.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. תומר חן

    כתבה מעולה! לא סתם כל הסטארטפים עכשיו בטירוף מפתחות את הטכנולוגיות. נראה לי הקורונה באמת נתנה פפווששש חזק ל ar ו - vr.

אירועים קרובים