חמישה טיפים לשר התקשורת החדש

ישראל נמצאת הרחק מאחור בנושא תשתיות התקשורת לדור 5 סלולרי ● הכותב מציע לשר התקשורת להזדרז בקידום תשתיות התקשורת כדי שמדינת ישראל תוכל להמשיך את התנופה הכלכלית והטכנולוגית 

30/04/2020 15:12
פרופ' יוסף בן עזרא, דיקן הפקולטה להנדסה ב-HIT - המכון הטכנולוגי חולון. צילום: סיון פרג'

בואו נדבר רגע על תשתיות. תשתית טובה היא הבסיס לכל מדינה מתפקדת ומודרנית ולא, אני לא מתכוון לתשתיות תחבורתיות, אני מדבר על תשתיות להעברת מידע. אין סקטור במדינת ישראל שלא דורש תעבורת מידע בנפח גדול – החל מתשתיות כלכליות, צבאיות, רפאיות, עסקיות וכו'. הנה חמישה טיפים חיוניים לשר התקשורת החדש, וכולם קשורים לדור  5 – ה-G5.

להתכונן לגלי העומס – צריך להשקיע בתשתיות תחבורה על מנת לפתור את בעיות עומס התנועה, אבל צריך עוד יותר להשקיע מידית בתשתיות דיגיטליות, שיאפשרו תקשורת חלקה של עבודה, למידה, רפואה מרחוק, ערים חכמות, ומה לא. תשתיות חדשות, רחבות פס ומתקדמות, לא רק יקטינו את בעיית העומס, אלא גם ישפרו את יכולת המדינה לתפקד במצבי קיצון, את היכולת שלנו לתקשר, את איכות החיים שלנו ואפילו את איכות הסביבה. אם מדינת ישראל לא תעשה זאת, היא לא תוכל להמשיך את התנופה הכלכלית והטכנולוגית שלה.

למנוע את השערוריה הבאה – אחרי שערוריית מכונות ההנשמה, ואחרי מחדל הבדיקות, נשאלת השאלה למה העולם כבר עובר לדור  5 בסלולר ואנחנו (המדינה המתקדמת, הטכנולוגית, הסטארט-אפ ניישן) – לא. על כל אנשי המקצוע להתריע בקול עצום מסכנה של קריסה דיגיטלית, שתשתק אותנו עוד יותר. כבר למדנו שהתשתיות הדיגיטליות קריטיות, וקריסה שלהן יכולה לשתק מדינה שלמה בזמן אמת.

לזרז את ההחלטות – מילת המפתח היא דור 5. המדינה הקצתה כבר 200 מיליון שקלים. קשה לדעת אם זה יספיק או לא, אבל עולה שאלה נוספת: מי יניח את התשתית? וזו שאלה גדולה. סין היא המומחית גדולה ביותר, וקווואלקום האמריקנית טיפה מאחוריה. בהחלטה יש סיכון –  באמצעות התשתית החדשה הזאת יעבור מידע עצום ואינסופי – החל מהמערכת הבנקאית, דרך המכוניות האוטונומיות וכלה בכל הפרטים האישיים הכי אינטימיים שלנו. בידי מי נרצה לשים את כספנו ואת ביטחוננו האישי והמדיני? נרצה או לא, זה יהיה ה-IoT החדש. רוחב  הפס החדש הזה יאפשר קצב עצום של גלישה, שישנה את כל תרבות הצריכה הדיגיטלית שלנו. יחד עם זאת תהיה לנו פחות שליטה.

ההאטה בעולם צריכה לזרז אותנו במיידי ללמוד את כל השרשרת – על רקע הקורונה, כבר כעת מתרחשת האטה שתתקיים כמה מספר חודשים, בפריסה העולמית של דור 5 – החל ממהרשתות, דרך המפעילים ועד יצרני יחידות הקצה  – זו שרשרת מורכבת. לכן ההיערכות של ישראל צריכה להיות מיידית.

להאיץ את המכרז – המעבר לדור הסלולר הבא לא רק יאפשר את הגדלת רוחב הפס, את כמות המכשירים ברשת  ואת הגדלת טווח השירות. הוא אף יקטין את הספק הקרינה שאנו נחשפים אליה, ואנו זקוקים לכך היום. ישראל נמצאת הרבה מאחור. המכרז הממשלתי רק יצא לדרך וכבר מתעכב. עוד לא עלינו על הרכבת של הפס החדש. זה ייקח במקרה הטוב לפחות עוד שנתיים.

 

הכותב הוא דיקן הפקולטה להנדסה ב-HIT מכון טכנולוגי חולון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים