איך חברות ההיי-טק עוברות את משבר הקורונה? והפעם: דל ישראל

מנהלים בכירים בענף מספרים על הצעדים שנקט הארגון שלהם להתמודדות עם משבר הקורונה, ונותנים טיפים ● והפעם: ליאור פוני, מנכ"ל דל טכנולוגיות ישראל

ליאור פוני, מנכ''ל דל טכנולוגיות ישראל. צילום: ניב קנטור

כיצד השפיע עד כה המשבר על התפקוד השוטף של הארגון?

אנו עושים כל מאמץ על מנת שיישמר תפקוד שוטף, אשר יאפשר לנו לספק את רמת השירות שאנו מחויבים לה כלפי הלקוחות והשותפים שלנו. כולנו עובדים קשה יותר בתקופה זו, כי עבודה מלאה מרחוק מאתגרת את ההרגלים שלנו ומצריכה התארגנות שונה, בעיקר כי היא נעשית מהבתים, שמתקיימת בהם במקביל שגרת החיים הפרטיים שלנו.

בהיבט התשתיתי התפעולי הכרוך בעבודה מרחוק לא חווינו מגבלה טכנולוגית, מאחר שכל העובדים שלנו מצוידים במחשוב מתקדם שתומך במשימות מרחוק, כאשר גם התשתית של החברה מאפשרת זאת בקלות, כך שברמה זו התארגנו במהירות וביעילות.

עם זאת, נדרשנו לתת מענה אד-הוק לזינוק בביקוש הלקוחות להקמה או לשדרוג של התשתיות והציוד הנדרשים לעבודה מרחוק. לא מעט ארגונים מובילים במשק, מקטנים ועד גדולים, נטו לדחות את המעבר לעידן הדיגיטלי בכל הקשור להיערכות לעבודה וירטואלית. כעת הגיעה שעת השין, שחייבה אותם לפעול במהירות כדי לאפשר המשכיות עסקית. לאור זאת, סיפקנו ללקוחותינו בשוק העסקי והפרטי ציוד רב, הכולל מחשבים אישיים, תחנות עגינה, מסכים, שולחנות עבודה וירטואליים ועוד. בנוסף, קודמו פרויקטים תשתיתיים שקודם לכן לא היו ראשונים בסדר העדיפויות או התעכבו מסיבות שונות, כמו, למשל, פריסה של מחשוב עתיר ביצועים ופתרונות מעבר לענן, בין אם פרטי, ציבורי או מולטי קלאוד.

אילו אמצעים ננקטו ברמה הארגונית וברמת הקשר עם העובדים?

כל החברה עברה למציאות דיגיטלית-וירטואלית, שבה כל הפגישות הפנים-ארגוניות והפגישות עם לקוחות ושותפים הועברו במידת האפשר לשיחות טלפון ו-וידיאו. הקשר ברמה הזאת זורם טוב יותר ככל שהימים עוברים ונכנסים לסוג של שגרת עבודה מרחוק.

היערכות מיוחדת נדרשה עבור פרויקטים תשתיתיים חיוניים באתרי לקוחות, אשר לא ניתן היה לעכב, וכן עבור הביקוש הגובר מצד לקוחות לפרוס במהירות תשתית מתאימה לעבודה מרחוק. על כן הגדרנו צוותי עבודה חיוניים מצומצמים, אשר הגיעו לאתרי החברה ולאתרי הלקוחות לפי הצורך, תוך שמירה קפדנית על בריאותם ובריאות הלקוחות. צוותי המכירות והשירותים שלנו עובדים בצורה הדוקה עם כל שרשרת האספקה כדי לתת מענה לצרכים טכנולוגיים בעלי חשיבות קריטית לעסקי הלקוחות שלנו. זה אומר גם שקיפות בתהליכי האספקה, כך שבכל רקע נתון כולם יודעים מה הסטטוס.

מבחינת הקשר עם העובדים, שעובדים בצורה מבוזרת כבר תקופה ארוכה, מעבר להיבט התפעולי שמצריך יכולת טכנולוגית וניהולית גבוהה, יש היבטים אנושיים שצריך להתחשב בהם. חלק גדול מאוד מהעובדים מנסים לנהל שגרת יום עבודה באותו מרחב עם המשפחה שלהם, שדורשת אף היא תשומת לב. אנחנו מבינים שהדבר מאתגר ולא מאפשר אותו קצב עבודה שהורגלנו בו ומתחשבים בכך. בנוסף, יש לציין את הצורך לגלות רגישות לעובדים, אשר באופן טבעי חווים רמות שונות של חשש לבריאות ולרווחה הכלכלית שלהם ושל הסובבים אותם. הדבר מצריך הבנה ותמיכה של כלל המנהלים בחברה וגם בין עמיתים לעבודה.

אילו אמצעים והנחיות ניתנו לעובדים בכל מה שקשור לנסיעות לחו"ל, לחוזרים מחו"ל, להגעה לעבודה ועוד?

דל טכנולוגיות העולמית התנהלה באחריות וביעילות בנושא, והוציאה כבר בתחילת חודש מרץ הנחיות ברורות לכל סניפיה בעולם כיצד יש לשמור על המשכיות עסקית מבלי לסכן את בריאותם של העובדים, הלקוחות והשותפים של החברה. טיסות לצורכי עבודה ופגישות עבודה פיזיות הופסקו מיידית, וכך גם כנסים שתוכננו ברחבי העולם. כל סניף התבקש להתנהל גם בהתאם להנחיות המדינה שבה הוא נמצא. על כן, בתחילת המשבר הנחינו את העובדים בכללי הבטיחות וההיגיינה ודאגנו לאמצעי חיטוי זמינים. עובדים שחזרו מחו"ל , בין אם מחופשה פרטית או מנסיעות לצורכי עבודה, הונחו להישאר בבית ואף להיכנס לבידוד לפי הצורך. בהמשך, כאשר המדינה עברה למדיניות סגר, התבקשו כל עובדי המכירות, השירותים והתמיכה של החברה להימנע לחלוטין מהגעה לאתרים שלנו הפזורים ברחבי הארץ, למעט צוות מצומצם מאוד, החיוני לטיפול בתשתיות קריטיות של החברה ושל הלקוחות. נכון להיום אנו עדיין עובדים מהבית ומנהלים שגרת עבודה עד כמה שניתן במגבלות המוכרות לכולנו ויוצאים רק למשימות חיוניות, בהתאם למגבלות.

האם יש לך רעיונות וטיפים שיכולים לסייע לאחרים כיצד להתמודד עם המשבר?

העולם הופך לשיתופי וחכם יותר, לטובה ולרעה, כמו שראינו באיזו מהירות מתפשטת מגיפה בכל העולם. התמודדות עם כל משבר מצריכה היערכות מראש, כאשר דווקא בזמנים טובים צריך לחשוב על תרחישי משבר אפשריים, במידת הסביר, ולוודא שהארגון מוכן לקראתם ולא לדחות במחשבה שאולי לא יקרו. חשובה מאוד התקשורת הפנים-ארגונית, כך שכל העובדים בארגון יידעו מה עומד בפניהם ומה מצפים מהם לעשות בכל סיטואציה. יש כמובן צורך להנגיש להם את כל הכלים הדרושים לביצוע עבודתם ולספק תמיכה שוטפת, בכל ההיבטים, גם הרגשיים.

נוכחנו לראות בצורה מובהקת, בנסיבות לא נעימות, כי ארגונים אשר עשו בזמן את השינוי והמעבר לדיגיטל הצליחו להתמודד עם המשבר שגרם וירוס הקורונה בצורה יעילה יותר ובהתאם – למזער את הנזק העסקי, כמו גם את הצורך לשחרר עובדים לחל"ת או לפטר.

המגיפה הגלובלית תפסה ארגונים רבים לא מוכנים, והכאוס שנוצר אצלם תוך כדי הצורך להעביר במהירות עובדים ופעילויות למישור דיגיטלי-וירטואלי זירז את ההבנה שאין עוד פריווילגיה לדחות השקעה במעבר מתפיסות עולם האתמול לאלו של עולם המחר, אשר למעשה כבר מזמן הפך להווה שלנו.

משבר הקורונה שינה ללא ספק תפיסות בקרב מנכ"לים, מנהלי כספים ומנהלי מערכות מידע, כי הוא היווה אירוע בוחן לצורך להשתחרר מהתלות בתשתיות פיזיות ולהיערך לטרנספורמציה הדיגיטלית, ובתוכה טרנספורמציית כוח העבודה, המביאה שינויים עמוקים בעולם התעסוקה. ארגון שלא עשה זאת עד היום הבין עתה, בדרך הקשה, שהוא עלול להפוך בהקדם ללא רלוונטי. מדובר לא רק בהטמעת הטכנולוגיה המתקדמת ביותר, אלא גם במתודולוגיית ניהול מתאימה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים