בגלל הקורונה: גם יהדות יוון תקיים אירועים וירטואליים להנצחת השואה

ארגוני קהילות יהדות יוון העבירו את האירועים שלהם מהמרחב הפיזי, ואלה יתקיימו במרחב הווירטואלי ● שבתאי חנן, יוזם ומפיק פורום קהילות יוצאי יוון, מספר על האירועים ועל פעולות ההנצחה שנעשות ביום השואה ולאורך השנה

שבתאי חנן. צילום: ניב קנטור

בגלל הקורונה, גם קהילות יוצאי יוון, ניצולי השואה ובני דור שני ושלישי, יקיימו השנה את אירועי הזיכרון המסורתיים לזכר הקורבנות באמצעות פלטפורמות דיגיטליות.

הקהילות של יהדות יוון היו בין הסובלות הבולטות בשואה, גם אם סיפוריהן לא קיבלו את ההבלטה הראויה. מקהילות תוססות, הן כמעט שנמחקו. אלה ששרדו, בניהם ונכדיהם מקיימים מזה שנים את האירועים האלה במרחב הפיזי. אלא שהשנה, המשבר והוראות הריחוק החברתי אילצו גם אותם להעביר את ההנצחה למרחב הווירטואלי.

שבתאי חנן, בן לניצולי שואה, יוזם ומקים פורום קהילות יוון בישראל, שמונה 4,800 חברים, סיפר לאנשים ומחשבים על פעילות הפורום ועל האירועים השונים שיתקיימו השנה.

חנן הוא גימלאי צה"ל ומילא שנים רבות תפקידי ניהול שונים בהיי-טק. כיום הוא מסייע בשיווק ומכירות במוזיאון אגם בראשון לציון, ומקדיש חלק גדול מזמנו, בהתנדבות, לחקר שואת יוון ולהנצחת המורשת של הקהילות היהודיות שחיו בה. "השנה, מאחר שכל העולם חי באימת הקורונה, נאמץ גם אנחנו את הפלטפורמות הדיגיטליות", אמר. "שוחחתי בטלפון עם כמה מחברי הקהילה ניצולי השואה. הם עוברים ימים לא פשוטים, אבל הם נתנו לי את ברכת הדרך ואמרו: ניצחנו את היטלר, ננצח גם את המגפה".

לשמר את המורשת ולחזק את הקשר

לדבריו, האירועים נועדו לא רק לשמר את המורשת של קהילות יהדות יוון ולהפיץ את המידע, אלא גם לשמר את הקשר החם שקיים בין חברי הקהילה. "הטקסים שאנחנו מקיימים בכל שנה הם גם מפגש מרגש בין ניצולי השואה ובני הדורות השני והשלישי, והשנה נתחזק את זה באמצעים וירטואליים", אמר חנן.

בדרך כלל, אחד הטקסים המרכזיים של קהילות אלה מתקיים במרכז למורשת יהודי יוון, שפועל במסגרת בית האבות על שם רקאנטי בפתח תקווה. אולם, מאחר שהמרכז סגור, החליטו שני פעילים בולטים במרכז, אורית סלינס וקובי זרקו, לחבור יחד כדי לשמור על המסורת, והפיקו אירוע וירטואלי ייחודי באופן אישי, ללא קשר למרכז, המיועד לחברי הקהילה, ובמיוחד לדוברי הלדינו שבהם. חלק מהטקס יהיה בשפה זו.

האירוע, שישודר מחר, יום השואה, יכלול קטעי וידיאו מהאירועים שהתקיימו בשנים הקודמות, שעובדו לסרט, כן עדויות של חברי הקהילה – תוצאה של פנייה שהם עשו. חנן ציין שבנוסף, "החל מהערב נבקש שכל חבר בפורום קהילות יוון יעלה את תמונת קרוב משפחתו – ניצול או שנרצח בשואה, בצירוף כמה מילים".

קהילות יוון יצוינו גם במסגרת אירועי זיכרון בסלון, שגם הם עברו השנה למרחב הווירטואלי. חנן יעביר מחר בערב, מוצאי יום השואה, אירוע זיכרון בסלון עבור משפחות 100 העובדים של חברת ההיי-טק Health.io, שעוסקת במכשור רפואי.

שש"ת – שורשים, שואה ותקומה

אחת הפעילויות שמתקיימות לאורך השנה להנצחת שואת יהודי יוון היא הקמת אתר לימודי-מחקרי שנקרא שש"ת – ר"ת של שורשים, שואה ותקומה. הפרויקט מבוצע על ידי קבוצת מתנדבים, שחנן נמנה עליהם, מבוגרי ומדריכי קורס מסלוניקי לפולין, שהתקיים במכון סלטי באוניברסיטת בר אילן, בראשותו של פרופ' שמואל רפאלי. את הפרויקט יזם פרופ' אילן צרפתי מאוניברסיטת תל אביב, והוא גם מנהל אותו.

חנן הסביר שמטרת הפרויקט היא לבנות אתר הנצחה המספר את סיפורה של יהדות יוון מנקודת מבטם של בני הקהילה – בין אם שורדי השואה ובין אם אלה שעלו לארץ לפניה ומשפחתם הושמדה. האתר מיועד להזין את נתוני השורדים והפרטיזנים מקרב יהודי יוון, כמו גם העולים מביניהם לארץ לפני מלחמת העולם השנייה. "הנתונים הקיימים פזורים באתרים שונים ואינם מאורגנים כאתר לימוד, והאתגר הוא לרכז אותם", אמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים