"הקורונה נתנה לנו הזדמנות להפוך את הלימון ללימונדה דיגיטלית"

כך אומרת שי לי שפיגלמן, ראש מטה ישראל דיגיטלית, בראיון מיוחד על ההיערכות לגידול העצום בלמידה מרחוק, מעבר לשירותים דיגיטליים בממשלה ותמיכה ברשויות

שי לי שפיגלמן, המנכ"לית הפורשת של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. צילום: ניב קנטור

"משבר הקורונה אפשר לנו ולכל החברה הישראלית להאיץ מהלכים בתחום הדיגיטל, שבעבר ארכו שנתיים שלוש ובבת אחת הפכו לנחלת הכלל. קיבלנו הזדמנות פז להפוך את הלימון ללימונדה דיגיטלית". כך אומרת שי לי שפילגמן, ראשת מטה ישראל דיגיטלית, בראיון לאנשים ומחשבים. בראיון היא מספרת על ההיערכות של המטה במשבר הקורונה, שמאפשרת למאות אלפי ישראלים לנהל את חייהם בדיגיטל, ללמוד, לבצע פעולות מול גורמי ממשלה ורשויות ולצפות בתכנים.

כיצד תפס אתכם משבר הקורונה?

מייד כשהחלו ההודעות על המגיפה, נערכנו לתת מענה בשלושה צירים: תגבור הנושא של למידה דיגיטלית, עבודה משותפת עם רשות התקשוב כדי לאפשר לאזרחים לבצע פעולות אונליין, ותמיכה בעובדי משרדי ממשלה שעברו בבת אחת, בלו"ז קצר, לעבוד מהבית".

מה הייתה הפעילות במסגרת הלמידה הדיגיטלית?

"יש לנו את פלטפורמת הלמידה שעוד לפני הקורונה היו לה כמה מאות אלפי רשומים. זוהי פלטפורמה שיש בה קורסים מכל הסוגים, גם אקדמיים, למידה חופשית, קורסים ללימודי מקצועות מעשיים, כמו של וורד ואקסל, פיתוח ותחומי דיגיטל. הכול מהבית, ובחינם. הקורסים ניתנים בכל הפלטפורמות, הרצאות משודרות מאולפנים ועוד. כשהחל המשבר, הקמנו קהילות למידה סביב מקצועות שונים, כדי לאפשר לאנשים שלומדים להתייעץ ולקבל סיוע. אנו רואים בפלטפורמה הזאת דרך להכשיר הרבה מאוד אנשים, שבעקבות הקורונה הם בשלב של שינוי קריירה, והם רוצים להשתלב במקצועות ההיי-טק וביתר התחומים המבוקשים. לשם כך אנו מגבשים בימים אלו תוכנית לאומית דיגיטלית, ביחד עם זרוע העבודה, המועצה להשכלה גבוהה, ובתמיכה של משרד האוצר. אין לי ספק שזו תהיה הזדמנות חשובה לסייע להתאוששות במשק וגם לתת מענה, בין היתר, למחסור בכוח אדם במקצועות הטכנולוגיה".

כיצד בא לידי ביטוי השת"פ עם רשות התקשוב?

"הקורונה האיצה בבת אחת את השימוש בפלטפורמות דיגיטליות כדי לקבל שירותים מהממשלה. רשות התקשוב העמידה את התשתיות הטכנולוגיות, שמאפשרות את המשך הפעילות. אנחנו עבדנו עם משרדי הממשלה כדי לסייע להם להתאים את השירותים לאזרחים. המעבר לדיגיטל חייב התייחסות להתאמת תהליכים לצרכים של משרדים, שינוי תהליכי עבודה וגם עידוד משרדים ליישם את התפיסה הדיגיטלית, במידה שהיא לא יושמה שם עדיין. זהו תהליך מורכב, וצוותים שלנו עבדו איתם. במקביל, עבדנו עם הנציבות כדי לתת תמיכה לעשרות אלפי עובדים שעברו לעבוד מהבית, וכדי להקל עליהם את המעבר לעבודה מרחוק ביצענו הכשרות וליווי".

כיצד סייעתם לשלטון המקומי?

"גם בשלטון המקומי נאלצו להתמודד עם המעבר לעבודה מרחוק, בדומה לממשלה, וכאן העבודה הייתה מורכבת ביותר. בין היתר, סייענו לרשויות שעדיין לא עברו בצורה מלאה לעבודה בסביבה דיגיטלית. אני חייבת לציין את שיתוף הפעולה היפה שקיים בין הרשויות, שיתוף ידע ופתיחת גישה לאתרים ועוד. בסופו של דבר השלטון המקומי הוא זה שפוגש את התושבים, והמשך מתן השירותים לאזרח בסביבה דיגיטלית הוא חשוב.

"בנוסף, אנו עושים פעולות נרחבות בתחום האוריינות הדיגיטלית – הן לעובדים והן לאזרחים ותיקים, בשיתוף פעולה עם כל הגופים ולא מעט מתנדבים".

מה הלקח הכי חשוב שתיקחי איתך אחרי המשבר?

"אין ספק שהקורונה נתנה לנו הזדמנות להאיץ את הטרנספורמציה הדיגיטלית הן בשירות הציבורי והמקומי ובכלל בכל החברה הישראלית. אני בטוחה שיהיו לכך השלכות רחבות אחרי שנצא מהמשבר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים