התחדשה הלמידה המקוונת: "כל המערכות עובדות ומתפקדות"

משרד החינוך חידש את הלמידה מרחוק בעקבות החלטת הממשלה מהלילה (ד'), שהתקבלה לאחר מחאה של הורים ● ד"ר עופר רימון, ראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד, מסביר איך המערך עובד ומגיב על הטענות על בעיות בהתחברות למערכת

ד"ר עופר רימון, סמנכ"ל תקשוב וראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך. צילום: ניב קנטור

משרד החינוך חידש היום (ד') את הלמידה המקוונת, שבמסגרתה מתאפשר לתלמידים במערכת החינוך ללמוד מרחוק בתקופה זו, שבה הם לא יכולים לפקוד את בתי הספר. החידוש נכלל בהחלטה שקיבלה הממשלה בישיבתה הלילה, שבאה בעקבות מחאות של הורים על הפסקת הלמידה המקוונת לפני ימים אחדים.

לדברי ד"ר עופר רימון, ראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, "אנחנו ממשיכים את פעילותן של מערכות הלמידה המקוונת שלנו. כל המערכות עובדות ומתפקדות, והן נועדו ליצור תעסוקה לילדים ולהקל על המשפחות. אנחנו מפעילים מגוון ערוצים ופלטפורמות לימוד, ועשרות סוגי תכנים, שעומדים לרשות כל המורים והתלמידים".

עומסים כבדים על מערכת אופק של מט"ח

בשיחה עם אנשים ומחשבים, ד"ר רימון הודף את הטענות שנשמעו מפי גורמים שונים על בעיות בהתחברות למערכות, ששיבשו את הלמידה המקוונת והביאו להפסקתה. "אנחנו עובדים על מערכי שיעורים ולמידה מרחוק כבר כמעט עשור", אמר, "אבל אף אחד לא יכול היה לתכנן מצב שבו כל תלמידי ישראל יהיו בבית וילמדו בבת אחת. המצב הזה יצר אתגרים, שאנחנו מטפלים בהם".

רימון ציין כי אחת הסיבות לטענות היא עומס זמני במערכת אופק של מט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית). "מדובר במערכת הלמידה מרחוק המבוקשת ביותר, עם מאות אלפי כניסות ביום, וסביר להניח שבשלב מסוים הייתה האטה ואי אפשר היה להיכנס אליה", אמר. לכן, משרד החינוך ומט"ח יצאו בהודעה משותפת שבה הם מבקשים מהמורים והתלמידים שלא להיכנס בינתיים למערכת זו, ולהיעזר באחת מחלופות התוכן שהמשרד מעמיד לרשותם. לדברי רימון, "מט"ח עושה מאמצים להגדיל את נפחי התשתיות שלו והדבר משתפר בכל יום, אבל בינתיים רצוי להיעזר בחלופות".

הוא הסביר שמערכת הלמידה מרחוק פועלת במספר ערוצים, שכולם זמינים לכל תלמיד ומורה. "בתוך שבועיים הקמנו מערכת שידורים מאולפן עם 24 ערוצי תוכן המיועדים לילדים מכיתה א' עד י"ב", אמר. "התכנים משודרים בכל יום מהשעה 16:00 וניתנים לצפייה באינטרנט, בפלטפורמות ניידות ובטלוויזיה. מלמדים שם מיטב המורים, שמעבירים שיעורים כמעט בכל תחום". רימון מסר כי כיום ניתן לצפות בשידורים על הפלטפורמות של פרטנר וסלקום, ובמשרד החינוך ממתינים לתשובה מהוט, שלא הגיבה עדיין האם היא ערוכה להעביר את השידורים הללו או לא.

שישה כלים טכנולוגיים להפעלת הכיתות הווירטואליות

הערוץ השני, והמרכזי, שהמשרד מפעיל הוא הכיתות הווירטואליות. "אנחנו עובדים עם שישה כלים של חברות טכנולוגיות, שמעמידות לרשותנו ולרשות התלמידים את המערכות שלהן, חלקן בחינם", ומר רימון. אחת מהן, שהפופולריות שלה זינקה בשבועות האחרונים, עם המעבר לא רק ללמידה מרחוק אלא גם (ובעצם בעיקר) לעבודה מרחוק, היא פלטפורמת זום, שהיא חינמית ל-40 דקות, אולם משרד החינוך מנהל מגעים עם נציגיה על מנת לקבל רישיון.

פלטפורמות נוספות הן של קלטורה, לשימוש ללא הגבלה, המערכות של מיקרוסופט, שאמנם אינן חינמיות אבל הן פועלות בהסדר שמאפשר שימוש לכל ילדי ישראל, פלטפורמות של גוגל וכן מערכת לניהול פדגוגי של חברת משוב, עבור המורים והמנהלים. לרשות המורים עומדים במסגרת המערכת הזו פורטלים שנועדו לסייע להם בתפעול והכנת חומרים. בנוסף, המשרד העמיד 100 מוקדנים שמשיבים לאלה שלא מצליחים להסתדר עם המערכת והוא מפעיל צוות של 300 מדריכים בבתי הספר, שמסייע בעת הצורך.

הערוץ השלישי המשמש את משרד החינוך לטובת הלמידה המקוונת הוא התוכן הדיגיטלי, שמכיל עשרות מאגרי מידע ואלפי חומרים. זאת, בנוסף ל-24 ספקי תוכן שעובדים עם המשרד. הוא ציין כי "לאחר שנצא מהמשבר, נמנף את כל הידע הזה להקמת ספריית VOD שתשרת את כל האוכלוסייה לאורך כל השנה".

מוטיבציה גבוהה של המורים

רימון אמר כי "מרגש להיווכח במוטיבציה האדירה של המורים, שיוזמים פעולות חינוכיות עם הילדים מעבר לתכניות הלימודים, שומרים איתם על קשר ומייצרים מיזמים יפים".

הוא גם ציין את "העבודה הנפלאה של כל עובדי האגף וכל צמרת משרד החינוך, ובראש ובראשונה של מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב. אין ספק שללא המעורבות, הדחיפה והנחישות שלו לא היינו יכולים כיום לתת את השירותים לכל ילדי ישראל".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חגי

    העיקר שסגרו את הטלוויזיה החינוכית ופיטרו את כל העובדים המיומנים, ועכשיו מקימים מהתחלה אולפנים שיעשו אותו דבר. והגישה... קצת שנות השבעים - שמונים לא? שידור אחיד להמונים? היכן הלמידה האקטיבית והאינטראקציות שהופכות למידה למשמעותית? ואיך זה תומך במנהלים ובמורים בשטח שצריכים לנהל את הלמידה בכיתות שלהם?

אירועים קרובים