כמה הערות על מגמת העבודה מהבית

על תשתיות, שיחות וידיאו, ענן, תוכנה כשירות - וכל זה בהקשר של עבודה מהבית ● וגם: על תפקידם של המנמ"רים ומנהלי האבטחה בהקשר זה ● טור למוסף המיוחד של אנשים ומחשבים, שעוסק בעבודה מרחוק

מייצרת דילמות אבטחה משמעותיות. עבודה מהבית עקב הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

משבר הקורונה וההשבתה ההדרגתית של המשק, כחלק מהניסיון למנוע את התפשטות הנגיף, הביאו לכך שעובדים רבים במשק עוברים לעבוד מהבית, כדי למזער את הפגיעה בפעילות השוטפת. על אף שהטלוורקינג – טכנולוגיית העבודה מרחוק – אינה חדשה, הכמות הגדולה של עובדים שנאלצים להישאר בבית ולעבוד משם מצאה חלק מהארגונים לא מוכנים להתמודדות עם מציאות כזו. במבט קדימה, אחרי שהנגיף ייעלם, סוגיית העבודה מרחוק תהפוך אצל מרבית הארגונים חלק בלתי נפרד מתורת ההמשכיות העסקית, שצריכה לכלול פרק על גיבוי אנושי, בכמויות גדולות, למקרי קיצון כמו הקורונה.

לכן, החלטנו להקדיש היום (ג') חלק ניכר מהפורטל והניוזלטר שלנו, ה-Daily Maily, לנושא העבודה מרחוק בימי הקורונה. במסגרת זו, אנחנו מביאים לכם תובנות חשובות של חברות טכנולוגיות שמספקות תשתיות לעבודה מרחוק – הן בתחום התקשורת והן בתחום היישומים, ומרחיבים על ההיערכות לכך בחברות בולטות. בחלק מארגוני האנטרפרייז לא קיימת תשתית לעבודה מהבית ונדרשים פתרונות דיגיטליים. בשוק יש חברות שמספקות פתרונות כאלה בפורמט של Near Shore, פתרונות בתחום ה-VPB, שמאפשרים עבודה מרחוק תוך התחשבות בהיבטי אבטחת המידע והסייבר, ופתרונות כוח אדם של חברות IT, שמספקות שירותי טכנאים לבית העובד במקרה של תקלות.

תחום נוסף שצובר פופולריות בעקבות משבר הקורונה הוא ועידות ה-וידיאו (וידיאו קונפרנס) מרובות המשתתפים. הטכנולוגיה הזו קיימת כבר לפחות שני עשורים, אבל רק אחוז קטן מהארגונים מצא את עצמו ערוך לתת פתרונות לישיבות דיגיטליות. אפילו ממשלת ישראל קיימה השבוע את הישיבה השבועית שלה ב-וידיאו קונפרנס, וזה עבד יפה מאוד.

גם בתקופה זו, חשוב לשמור על זכויות העובדים. בגיליון זה תמצאו מאמר של עו"ד אורי אנגלהרד, שמסביר מהן זכויותיהם של עובדים שעברו לעבוד מהבית, וכן של עובדים שיצאו לחופשה ללא תשלום, כפי שלמרבה הצער, התקופה הזו מחייבת, לפחות בחלק מהארגונים.

המנמ"רים ומנהלי האבטחה – הראשונים בחזית, גם כאן

אתגר העבודה מהבית נופל קודם כל לפתחם של המנמ"רים ומנהלי אבטחת המידע. הם אלה שמספקים לארגון את הפתרונות המאפשרים לו להסתגל למצב, עד כמה שאפשר. ספקי הטכנולוגיה שעוסקים בכך עבדו בשבועות האחרונים שעות נוספות כדי לסייע למנמ"רים. זוהי שעתה היפה של מערכת היחסים המיוחדת שצריכה להיות, וברוב המקרים מתקיימת, בין הספק למנמ"ר. אלה שהולכים כתף אל כתף לא רק בימי שגרה, אלא גם, ובמיוחד, בשעת חירום, כחלק מהתפיסה שהספק הוא גם שותף.

תוכנה כשירות - לשירות העבודה מהבית. אילוסטרציה: BigStock

תוכנה כשירות – לשירות העבודה מהבית. אילוסטרציה: BigStock

ישראל אינה המדינה היחידה שנאלצת להתמודד עם עבודה מהבית עקב משבר הקורונה. כאן נכנס אלמנט נוסף: הענן ופתרונות של ספקי תוכנה כשירות (SaaS), שמאפשרים לעובדים לעבוד מהבית. גורמי מקצוע בעולם הביעו חשש שבגלל העומס הגדול שהמצב יוצר, יש חשש שהאינטרנט יקרוס. ד"ר קרייג לורי, מנהל מחקר בגרטנר, מרגיע ואומר שהחשש הזה לא במקומו, ככל שיותר אנשים שעובדים מהבית משתמשים בפלטפורמות ענן או במערכות תוכנה כשירות. אבל זה עלול להיות שונה ממקום למקום, ברמה הגאוגרפית. לעומת זאת, מומחי אינטרנט סבורים שהגם שהאינטרנט לא יקרוס, איכות השירות תהיה ירודה ולא בטוח שיש פתרון לזה.

כך או כך, לסיכום, אין ספק שתחום העבודה מהבית עוד יעסיק אותנו הרבה. קריאה נעימה במוסף ונשמח, כרגיל, לתגובות. והעיקר – שימרו על עצמכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים