נשים ומחשבים: רויטל פולג, ויקימדיה ישראל

מדור מיוחד על נשים בתפקידים שונים בתעשייה: מיהן? מה הביא אותן לעולם הטכנולוגיה? והאם הן חושבות שיש בענף אפליה? ● הפעם: רויטל פולג, מנכ"לית ויקימדיה ישראל

רויטל פולג, המנכ"לית החדשה של ויקימדיה ישראל. צילום: יח"צ

שם ותפקיד: רויטל פולג, מנכ"לית ויקימדיה ישראל.

ותק בתפקיד: דצמבר 2019.

תפקידים קודמים: ראש משלחת הסוכנות היהודית בברזיל, ראש לשכת יו"ר הכנסת, ממייסדי מרכז פרס לשלום, דיפלומטית בשירות החוץ הישראלי

השכלה/שירות צבאי: בוגרת הטכניון – ארכיטקטורה ובינוי ערים, ניהול עסקי בכיר – אוניברסיטת ת"א, שירות צבאי מלא בחיל האויר

משפחה: אם לבת ובן.

מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה?

אני רב תחומית בעולמות התוכן שלי, וחסידה נאמנה של ידע ומידע לסוגיהם, מאז ומתמיד. טכנולוגיה, ככזו, גם אם לכשעצמה אינה מוקד עיסוקי, מהווה בתפיסתי כלי ומנוף להעצמה, לטיוב ולשיפור מהלכים ותהליכים ויצירת שינוי בתוך העשייה הציבורית-חברתית שבה פעלתי ואני פועלת רוב השנים. ויקימדיה מהווה לכן מבחינתי שילוב מדהים של ידע, תוכן וטכנולוגיה, שפועלים בשיתופיות מתמדת והתפתחותם תלויה זה בזו. עצם ההבנה של מגוון האפשרויות שפותחים בפנינו המדע והטכנולוגיה, והסקרנות שדוחפת אותי תמיד לדעת, להכיר ולהבין במה מדובר, פותחת בפניי, כמנכ"לית העמותה, הזדמנויות לשלב חדשנות טכנולוגית בעשייה שלנו, על בסיס היכולות והכישרונות העצומים שיש לנו כאן, ובשיתוף עם התנועה העולמית כולה.

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה?

כשלמדתי בטכניון, הנוכחות הנשית בפקולטות ההנדסה השונות הייתה נמוכה עד מזערית. זה היה ביטוי נאמן למקומן של הנשים בתעשייה באותה העת. המצב הזה נמצא בתהליך שינוי ושיפור מתמיד, אבל עוד רבה הדרך. אנו רואים כיום יותר ויותר נשים בעמדות מפתח טכנולוגיות בחברות רב לאומיות ומקומיות, בצבא ובסטארט-אפים, ואני מקווה ומאמינה שמספרן רק יילך ויגדל. עם זאת, המצב עדיין אינו משביע רצון, ומספרן של הנשים בתעשייה עוד רחוק מלייצג את חלקן היחסי בחברה. חלק מזה מקורו בהחלט בתפיסות עבר, שטרם פסו מהעולם לגבי תחומי עיסוק "מסורתיים" או "מקובלים" יותר ופחות לנשים, וכן בתובענות של התחום, שהיא סוג של פרשנות בפני עצמה לגבי תפקידה המסורתי של האישה ויכולתה להשתלב בתעשייה. עם זאת, גם לנו כנשים תפקיד בהעצמת תהליכי שינוי אלו בדרך של עשייה הלכה למעשה.

האם נתקלת אישית באפליה נגדך בתעשייה על רקע היותך אישה?

אישית, תמיד פעלתי מתוך מניע, עניין ואמונה בכישוריי וביכולותיי ולא מעצם המגדר שלי, שאני גאה מאוד להיות חלק ממנו, ושאת איכויותיו אני מביאה עימי בכל מקרה, במודעות רבה. בנקודה די התחלתית בקריירה שלי (במסגרת העולם המקצועי שאליו השתייכתי אז) נתקלתי בהתנגדות למינוי שבו רציתי רק בשל העובדה שהייתי האישה הראשונה שביקשה אותו, דבר שנתפס על ידי חלק מהמחליטים כ"שינוי סדרי עולם" שאין להסכין עימו. לא נתתי לכך להפריע לי. נאמנה למקצועיות ולכישורים שלי עמדתי על זכותי לקבל את התפקיד והצלחתי בכך (וגם במשימה עצמה). זו הייתה פריצת דרך ובעקבותיה התמנו רבות וטובות לתפקידים דומים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים