במכבי, גם הרופא הוא לקוח של הטרנספורמציה הדיגיטלית

פרויקט תיק מטופל של מכבי שירותי בריאות מנגיש את נתוני הפציינטים לרופא גם מחוץ למרפאה ● הפרויקט זכה באות הצטיינות ב-IT Awards 2020, תחרות מצטייני המחשוב ל-2019 של אנשים ומחשבים, בקטגוריית טרנספורמציות דיגיטליות וחדשנות

מימין לשמאל: חיה ברקאי, מנהלת מחלקת יישומים רפואיים ומחוזות, מכבי; מיכל שקורי, מנהלת הפרויקט הזוכה, בינת מערכות תוכנה; ד''ר שירה גרינפלד, מנהלת מחלקת מדיקל אנליטיקס במכבי - והמנהלת העסקית של הפרויקט הזוכה; גלית דור, ראשת צוות דיגיטל לרופא במכבי; ויקטוריה יוסופובה, Full-Stack Developer. צילום: ניב קנטור

"הקמנו תשתית חדשה, המאפשרת טרנספורמציה דיגיטלית אמיתית: מידע רפואי יוצא ממערכות ה-IT בזמן אמת, באופן מהיר ומאובטח – ומגיע לצוות הרפואי", כך אמרו מיכל שקורי, מנהלת פרויקטים טכנולוגיים, בינת מערכות תוכנה, וד"ר שירה גרינפלד, מנהלת מחלקת מדיקל אינפורמטיקס, מכבי שירותי בריאות.

פרויקט תיק מטופל של מכבי שירותי בריאות זכה באות הצטיינות ב-IT Awards 2020, תחרות מצטייני המחשוב ל-2019 של אנשים ומחשבים, בקטגוריית טרנספורמציות דיגיטליות וחדשנות.

מיכל שקורי, מנהלת פרויקטים טכנולוגיים, בינת מערכות תוכנה. צילום: יח"צ

מיכל שקורי, מנהלת פרויקטים טכנולוגיים, בינת מערכות תוכנה. צילום: יח"צ

לדברי שקורי, "פרויקט תיק מטופל הינו הראשון מסוגו בארץ, המאפשר לרופאים לצאת ממערכות ה-IT הקיימות – אל מחוץ לארגון. הוא משנה את כללי המשחק, בכך שהוא מנגיש את הנתונים הקיימים במערכות המידע הרפואיות לרופאים היושבים במרפאות, ועושה זאת בצורה רספונסיבית, עם חווית משתמש (UI/UX)  קלה, מהירה ונעימה. כך, הרופא יכול לצפות במידע מכל מקום, בכל זמן ומכל פלטפורמה – ולבצע עליו פעולות ועדכונים שונים".

שקורי הוסיפה כי "הממשק למערכת פותח שיהיה סקיילבילי ויאפשר תמיכה והתמודדות עם התרחבות אוכלוסיית היעד של הרופאים. היום האפליקציה תומכת ביותר מ-5,000 רופאי הקופה, עבור 2.5 מיליון מטופלים". לדבריה, "הנגשת המידע למובייל תביא להתרחבות אוכלוסיית היעד של המשתמשים בה ותכלול גם רופאים העורכים ביקורים מחוץ למרפאה, רופאים העורכים ביקורי בית, שירותי חירום – ועוד".

"בעולם ההולך ומשתנה", הסבירה שקורי, "יש צורך בהתאמה מתמדת ודינמית של כלי העבודה. האפליקציה לרופא מהווה כלי עבודה – בעיקר לעבודת הבק אופיס – וכלי תומך החלטה. היא מאפשרת לרופא לפנות זמן לעבודת המרפאה וקבלת מטופלים, ולמקסם את איכות הטיפול הניתן – כי לפניו כל המידע הנדרש, עם חוויית משתמש אחרת. מימשנו לוגיקת הרשאות המאפשרת לרופא לצפות במידע ולתת מענה לכלל מטופליו – עבור כלל ההתמחויות בהן הוא עוסק, בשונה מהאוריינטציה הקיימת היום של עבודה ממרפאה ספציפית". בפרויקט היו מעורבים כמה צוותי IT: פיתוח ווב ומובייל, אינטגרציה, QA, אבטחת מידע, ארכיטקטורה, DBA וספק שירותי מערכת התיק הרפואי "ראש טוב".

 "מערכות תיק רפואי הן מערכות 'כבדות' ומעכבות"

ד''ר שירה גרינפלד, מנהלת מחלקת מדיקל אינפורמטיקס, מכבי שירותי בריאות. צילום: יח"צ

ד"ר שירה גרינפלד, מנהלת מחלקת מדיקל אינפורמטיקס, מכבי שירותי בריאות. צילום: יח"צ

"פרויקט תיק רפואי", אמרה ד"ר גרינפלד, "הוא חלק מפרויקט גדול יותר, שהחל לפני שנתיים, בשם 'רפואה דיגיטלית', אותו הובלתי יחד עם ד"ר ענב נוף". לדבריה, "מטרת פרויקט הרפואה הדיגיטלית היא לתת מענה לאתגרים הכואבים ביותר של רופאי הקהילה: עומס רב הנובע ממחסור ברופאים ומריבוי פניות מטופלים בשלל הערוצים. בנוסף, הרופאים נדרשים לעבור ולאשר מדי יום תשובות מעבדה, ייעוצים, פתולוגיה, דימות ועוד. כאב נוסף נובע מכך שמערכות המחשוב לרופא הן 'כבדות' ומעכבות – שמקשות על היכולת להביא לשינוי".

לדברי ד"ר גרינפלד, "אנו רוצים לעזור לרופא לייעל את זמנו, ולאפשר לו עבודה מהירה יותר, חוויית משתמש נוחה יותר, בזמן שנוח לו".

"באפליקציה," ציינה, "הנגשנו מידע רפואי רב, באופן מאובטח: תיק מטופל הכולל אבחנות, תרופות, רגישויות, מידע מביקורים, מעבדה ודימות. יצרנו 'מיני תיק' של המטופל – מרחוק. המידע מגיע לא רק ממערכת התיק הרפואי – אלא מכלל מערכות הליבה, זכאות, חיסונים, מידע ממכונים, טיפות חלב וממשרד הבריאות".

"הפרויקט," אמרה, "ארך כשבעה חודשים ועלה לאוויר במרץ 2019. אנו עובדים בתפישת אג'ייל. פיתחנו דשבורד לצפייה בנתוני שימושים במיני תיק, תוך התייחסות לרופא כאל לקוח – ובחינת מסע המשתמש שלו לטובת פיתוחים עתידיים".

"הבאנו לייעול עבודת הרופא", סיכמה ד"ר גרינפלד, "עם יכולת לביצוע עבודת בק אופיס בכל מקום שיבחר. בנינו עבורו ממשקים חיצוניים, המקבלים את המידע הרלוונטי. הכל עובר תהליך ניתוח, לשילוב גורמים עסקיים – מי יראה ומה. בשנה הקרובה נכניס למערכת עוד ועוד יכולות לביצוע פעולות מרחוק. זו תחילת מימוש החזון לרפואה בתפישה חדשנית, מחוץ לקופסה, שתתאים גם לרופאי העתיד, ותביא לשיפור איכות הרפואה הניתנת מחוץ למרפאה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים