מדוע דל מכרה את RSA?

חברת אבטחת המידע הוותיקה לא הצליחה להתרומם, בניגוד לחברות צעירות ממנה בשנים, שהביאו להכפלת ולהשלשת ערכן ● RSA גם לא הצליחה להשתלב בהיצע המוצרים של דל ● כך חולפת לה תהילת עולם

RSA

"לפני 25 שנים עולם האבטחה היה פשוט", אמר לאנשים ומחשבים אתמול (ג') ניר צוק, מייסד פאלו אלטו, "זו הייתה דרך פרימיטיבית. אט אט התפתחו עוד ועוד איומים ועימם עוד ועוד פתרונות וטכנולוגיות הגנה. מפה לשם, ארגונים מצאו עצמם עם 30, 40, 50 מוצרי ורכיבי אבטחה, ויש ארגונים עם מאות מוצרים. זה לא מועיל, ולא בהכרח מביא להגנה טובה יותר. תעשיית הגנת הסייבר 'מתמחה' בלייצר עוד ועוד חברות לעוד ועוד פתרונות קטנים – וזה חייב להשתנות".

אם נתעלם לרגע מהפוזיציה בה צוק מדבר, כמי שרוצה למכור את הפלטפורמה האחודה שלו למניעת איומים, הרי שברמה העקרונית, צוק צודק. כל תחומי ה-IT מתקדמים במהירות, אבל בתחום אבטחת המידע והגנת הסייבר, האיומים הולכים וגדלים, מתרבים ומשתכללים, ממגוון סיבות ובראשן – בצע כסף והתערבות מדינתית בסייבר.

בדיחה, שהיום היו מכנים אותה פייק ניוז, רצה בענף לפני שני עשורים: סיפר לי אותה מנהל סניף ישראלי של חברה בינלאומית, לפיה, יצרניות הווירוסים – הן חברות אבטחת המידע. נכון, זה לא נכון, אבל לעתים הקריאות 'זאב, זאב' מצדן של חברות האבטחה – לא באמת מרתיעות.

RSA היא מהוותיקות שבחברות בענף אבטחת המידע, שהתרחב בעשור הקודם גם להגנת הסייבר. היא נוסדה ב-1982. מקור שמה הוא בראשי התיבות של שמות מקימיה, רון ריבסט, עדי שמיר ולאונרד אדלמן, שעל שמם אף קרוי אלגוריתם ההצפנה האסימטרי RSA. ב-1977 פיתחו ריבסט, שמיר ואדלמן את אלגוריתם ההצפנה RSA. ב-1982 הם הקימו יחד חברה הנושאת את אותו שם, על מנת להרוויח מהפטנט שרשמו על האלגוריתם. במהלך השנים RSA רכשה כמה חברות, ביניהן – ב-2005, תמורת 145 מיליון דולרים, את סאיוטה הישראלית, שהתמחתה באבטחת מידע ברשת ופתרונות למניעת התחזות לגופים כלכליים. נפתלי בנט, כיום שר הביטחון, היה המנכ"ל ואחד מארבעת המייסדים שלה. על בסיס רכישת סאיוטה, הוקם בארץ מרכז המו"פ של החברה. שנה לאחר מכן, ב-2006, היא נרכשה על ידי EMC. הרוכשת, בתורה, נרכשה בחלוף כעשור על ידי דל.

מייקל דל, מייסד ומנכ"ל דל טכנולוגיות. צילום: ניב קנטור

מייקל דל, מייסד ומנכ"ל דל טכנולוגיות. צילום: ניב קנטור

אלא שלמייקל דל הייתה תפישה מסויימת כאשר הוא רכש את EMC: חברת ענק שמספקת פתרונות מוכללים, מקצה לקצה, בכל שכבות ה-IT. בתפישה זו התקשתה RSA להשתלב, וכך יצא שרק חלק מההיצע שלה הצליח להשתלב בכלל פתרונות חברת הענק, ורק אצל חלק מלקוחותיה. לפני שנתיים, בפברואר 2018, RSA מיתגה מחדש את שלוש השכבות בתכנית השותפים שלה – מ'אסטרטגית', 'עלית' ו'זהב', בהתאמה – ל'טיטניום', 'פלטינום' ו'זהב'. זאת, במסגרת הניסיון להיות קרובה ומזוהה יותר עם "אמא" ו"אבא", EMC ודל. אולם, כפי שציינו האנליסטים, השילוב עם שאר הטכנולוגיות של דל טכנולוגיות – היה מוגבל.

חברות צעירות בשנים השיגו את RSA

שוק הגנת הסייבר הוא שוק מבעבע, הנמצא בגידול מואץ בלא הרף. כך, השווי של אוקטה עומד על 16.6 מיליארד דולרים; השווי של קראודסטרייק – 14 מיליארד, וזה של Zscaler הוא 8.2 מיליארד דולרים. המשותף לכל שלוש החברות שמניתי כאן, הוא שגילן פחות מתריסר שנים.

תהליך דומה לא קרה ל-RSA. בספטמבר 2006 היא נמכרה ל-EMC תמורת 2.1 מיליארד דולרים. 13 וחצי שנים לאחר מכן, היא עוזבת את ספינת האם בשווי הפחות ברבע מיליארד דולרים מהשווי בו נמכרה מלכתחילה. RSA ידועה לכל בשל SecurID, טוקן ההזדהות שלה, אלא שהתחום בו היא פועלת עבר בשנים האחרונות "הצטרכנות", קומודיטיזציה.

השנתיים האחרונות לא היו קלות לחברות אבטחה ותיקות. באוקטובר 2018 הודיעה אימפרבה שתירכש על ידי תומה בראבו, תמורת 2.1 מיליארד דולר, היא נמחקה מהמסחר בבורסה והפכה להיות בבעלות פרטית. כמה חודשים לאחר מכן, בשנה שעברה, סימנטק התפצלה, נמכרה ונבלעה בתוך ברודקום. המהלך הביא להרמת גבות ולתמיהה בקרב האנליסטים: מה לחברת שבבים ולחברת אבטחה? המהלך אף הזכיר לוותיקי תעשיית האבטחה מהלך דומה שעשתה אינטל, אשר רכשה כמה שנים קודם לכן את מק'אפי. אינטל בלעה, בלעה, בלעה, ובחלוף כמה שנים הקיאה – מכרה ואף הפסידה. פייראיי, שחקנית ותיקה אחרת, מועמדת לרכישה על ידי סיסקו.  

כאשר מייקל דל קנה את EMC, הוא כתב ללקוחות כי "RSA היא אחת החברות שאני מאד שמח לקבל למשפחת קבוצת דל… אני מחוייב להצלחתה".

חלפו להן ארבע שנים, ונראה כי דל שינה את טעמו. כפי שאמר בכיר ב-דל עם המכירה, "הגישות והאסטרטגיות של דל ו-RSA שונות". דל סוחבת על גבה חוב של כ-50 מיליארד דולרים, בשל הרכישה בת 67 מיליארד הדולרים של EMC, שבוצעה באוקטובר 2015. המכירה של RSA היא עוד שלב בו דל נפטרת מנכסים במיליארדים, כדי לממן את חוב הענק.  

הרוכשת, קרן הון פרטית מעמק הסיליקון, STG, הבטיחה ל-RSA חופש פעולה, המשך מימון, ומתן גב להמשך ההתפתחות הטכנולוגית שלה. לא כל ההבטחות מתממשות, לעתים הרציונל הוא להשביח ערך על ידי צמצומים של קווי מוצרים ופיטורי עובדים. ימים יגידו כיצד תפעל הרוכשת של RSA.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים