ההצטיינות בשלטון המקומי מוכיחה: החדשנות העירונית עולה כיתה

טקס מצטייני המחשוב שנערך אתמול (א') הוכיח שהמגזר המוניציפלי הוא אחד המגזרים הבולטים בכל הנוגע לחדשנות ● מעמדו של מי שמחולל את החדשנות, המנמ"ר, משתפר, אבל יש עוד הרבה מה לעשות

העיריות מתחילות להיות חכמות - אבל זה עדיין לא מספיק. צילום אילוסטרציה: BigStock

רם סידיס, מנהל החדשנות ומשנה למנכ"ל השלטון המקומי, אמר בראיון לאנשים ומחשבים, שפורסם היום (ב'), כי החדשנות במגזר המוניציפלי קריטית מתמיד, והדבר מתחיל להיות מורגש ברשויות המקומיות.

אתמול אפשר היה לקבל הוכחה לכך באירוע מצטייני המחשוב של אנשים ומחשבים, שבו מוענקים אותות הערכה למנמ"רים מצטיינים מכל מגזרי השוק – עסקי וציבורי, כולל שלטון מקומי. השנה, כמעט מחצית ממקבלי האותות היו מנמ"רים ומנמ"ריות מהשלטון המקומי, מרשויות כגון רמת גן, נתניה, פתח תקווה, באר שבע, רמת גן, אשקלון ואשכול אזורי גליל מערבי. כמו כן, מוענקים באירוע אותות הצטיינות לצוותים על פרויקטים בעלי אופי של מצוינות שהם ביצעו בארגוניהם. גם כאן המגזר המוניציפלי קיבל ייצוג הולם, ברמת 20 פרויקטים שביצעו ברשויות שונות, כאשר באופן לא מפתיע קיימת הלימה בין המנמ"רים המצטיינים מהשלטון המקומי לבין הפרויקטים השונים.

כך, למשל, אחד הפרסים שניתן לעיריית רמת גן היה על הקמת שו"ב עירוני, שמיישם את התפיסה החדשה בעולם המוקדים העירוניים: שילוב ותיאום בין כל הגורמים בעירייה, בשגרה ובחירום, מענה לצרכים, מצוקות ושירותים שונים לאזרחים. כל עיר מיישמת את החדשנות לפי סדרי העדיפויות שהיא קבעה לעצמה. בחיפה, למשל, פותחה מערכת BI מבוססת בינה מלאכותית, שמציגה דשבורדים שונים, ובאמצעותם נתוני מערכות תפעוליות בחתכים נבחרים. זאת, במטרה לממש יעד ניהולי אחר, שכבר מיושם בכמה רשויות: להרגיל את המנהלים לקבל החלטות על פי נתונים ולא רק על פי תחושות בטן. זוהי מדיניות שיישמו גם המנמ"רים המצטיינים של עיריות באר שבע ואשקלון. בערים אלה, תחום העיר החכמה משתלב בהיערכות לשעת חירום, לאור הרקטות שמשוגרות לערים אלה מרצועת עזה. כך, באשקלון פיתח אגף מערכות המידע בראשותו של בועז תנעמי אפליקציה, כמו גם מערכת מידע שעוקבת בזמן אמת אחרי פתיחת מקלטים בשעת חירום.

מגמה נוספת שמתחוללת ברשויות, כמו ביתר המגזרים בשוק, היא אוטומציה של תהליכים, כגון בטפסים. כיום, תהליכים רבים, בהם רישום לבתי הספר ותשלום ארנונה, מבוצעים באמצעים דיגיטליים. לכאורה, אלה פרויקטים קטנים, אבל הם משמעותיים מאוד, משפרים את השירות לאזרח ומצמצמים את הביורוקרטיה.

השינוי מתחיל מהראש

כל הפרויקטים החדשניים הללו לא היו מתאפשרים בלי ראשי הרשויות. אלה מבינים שבדרך ליישום המדיניות שלהם לגבי העיר, הם חייבים את המנמ"ר לצדם, באופן קבוע. המנמ"ר הוא זה שיכול לראות את התמונה הכללית של אגפי העירייה, קולט את כל הצרכים והדרישות של המחלקות השונות ויחד עם ראש העיר יוצר תעדוף. בחלק מהרשויות כבר מבינים את חשיבותו של המנמ"ר, והוכחה לכך היא העובדה שכמה ראשי רשויות מקומיות ובכירים נוספים בהן הגיעו לטקס אתמול על מנת לברך את המנמ"רים שלהם, או שלחו ברכות מצולמות. ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', שלח ברכה מצולמת למנמ"ר העירייה, יהוד מרסיאנו, וממלא מקום ראש עיריית רמת גן, ליעד אילני, הגדיל לעשות והגיע לאירוע על מנת להיות לצד קובי נוח, שממלא את תפקיד מנהל מערכות המידע בעירייה זו.

מסיבות שונות, המציאות הזאת לא מובנת בכלל במגזר המוניציפלי, והעובדה שהיא קורית ברשויות המצטיינות היא בגדר יוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל, למרבה הצער. אלא שיש סיבה לאופטימיות: פרופ' גדי אריאב, יו"ר ועדת האיתור לבחירת המנמ"ר המצטיין, ציין בדבריו באירוע שהמגמה החיובית הזאת תמשיך בשנים הבאות. מעמד המנמ"ר בשלטון המקומי מתחיל להשתנות והוא מתקבע כאחד מבעלי התפקידים המרכזיים בהנהלת הרשות.

מרכז השלטון המקומי, בראשותו של חיים ביבס, נאבק כל השנה על הגברת עצמאות הרשויות. ביבס, שמשמש גם כראש עיריית מודיעין מכבים רעות, סבור שהעצמאות של השלטון המקומי מבוססת על הטרנספורמציה הדיגיטלית ועל השקעה בתשתיות שיאפשרו את מיצוי המהלכים שבוצעו עד כה. ביום ד' הקרוב תהיה לביבס ולאנשיו הזדמנות להציג את התפיסה הזו לשורה של פוליטיקאים שינהרו לוועידה של מרכז השלטון המקומי בגני התערוכה בתל אביב, כדי לפגוש שם את ראשי הערים ובכירי הרשויות. יש לקוות שראשי הרשויות ימשיכו לתרגם את הכוח שניתן להם לטובת ערים חכמות, טכנולוגיות ובעיקר כאלה שנותנות את השירות הטוב ביותר לנו, התושבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים