הטרלה לגוגל: גרר עגלת סמארטפונים ברחוב ויצר "פקק תנועה וירטואלי"

האדם שביצע את ה"תעלול" הוא אמן שהדגים למעשה ברחובות ברלין כיצד 99 הניידים שסחב גרמו לכלי המפות לזהות פקק תנועה מזויף, להציגת קו אדום ולנווט משתמשים אל נתיבים אחרים ● אך יש לו עוד כמה הרהורים על כוח המפות הדיגיטליות

שירות המפות של גוגל

האמן סיימון ווקרט יצא לרחובות ברלין בכדי לערוך מייצג ייחודי. הוא כינה אותו 'Google Maps hacks', מה שבז'רגון הנוכחי מתאים יותר לתרגם כ'הטרלה לגוגל מפות' – האמן סחב ברחבי העיר עגלה קטנה נגררת, שאותה מילא ב-99 סמארטפונים פעילים, ובכך יצר 'פקק וירטואלי' ב-Google Maps.

עומס המכשירים שזיהתה גוגל הפך בכלי המפות שלה את הרחובות הירוקים לאדומים, ומה שהאמן הדגים ב"יצירה" שלו, לדבריו, הוא כיצד הטכנולוגיה הדיגיטלית יכולה להשפיע ממש על העולם הפיזי. וליהפך. בעצם הוא "השתעשע" עם המנגנון שבו משתמש כלי המפות של הענקית ממאונטיין וויו בכדי לחזות תנועה, כך טען ווקרט  בהודעת דוא"ל לביזנס אינסיידר.

ווקרט פרסם את תיעוד המייצג בתמונות ו-וידיאו בבלוג שלו, ואף העלה את התיעודים לטוויטר וליוטיוב.

הוא כתב כי "כניסת ה-GeoTools של גוגל החלה בשנת 2005 עם Maps ו-Earth, ואחריהם ה-Street View בשנת 2007. מאז הם הפכו למתקדמים יותר טכנולוגית. למפות הווירטואליות של גוגל יש מעט במשותף עם מפות אנלוגיות קלאסיות. ההבדל המשמעותי ביותר הוא שהמפות של גוגל הן אינטראקטיביות – ניתנות לגלילה, לחיפוש ולהגדלה. שירות המפות של גוגל שינה באופן מהותי את ההבנה שלנו מהי מפה, כיצד אנו מקיימים אינטראקציה עם מפות, את המגבלות הטכנולוגיות שלהן וכיצד הן נראות מבחינה אסתטית".

לדבריו, "באופן זה, מפות גוגל מבצעות שינויים וירטואליים בעיר האמיתית. ליישומים כמו Airbnb ויישומי שיתוף מכוניות יש השפעה עצומה על ערים: למשל על שוק הדיור ותרבות הניידות שלהם". ווקרט המשיך והסביר כי ישנה גם השפעה רבה על האופן שבו אנו מוצאים בן זוג רומנטי, בזכות פלטפורמות היכרויות כמו טינדר, ועל למידת ההתנהגות וההתנהלות שלנו בכוחות עצמנו, בזכות אפליקציות ג'וגינג למשל, או אפליקציות למשלוחי מזון מבוססות מפה.

"כל היישומים הללו מתפקדים באמצעות ממשקים עם מפות גוגל ויוצרים צורות חדשות של קפיטליזם דיגיטלי ושל מסחור. ללא מפות אלה לא ניתן יהיה לחשוב על מערכות שיתוף רכב, אפליקציות מוניות חדשות, מערכות להשכרת אופניים ושירותי סוכנויות תחבורה מקוונות כמו אובר. שוק מיפוי נוסף מסופק בידי מכוניות בנהיגה עצמית; ושוב, גוגל כבר ביססה לעצמה עמדה בו".

"בעזרת כלי הגיאו שלה", כתב האמן "גוגל יצרה פלטפורמה המאפשרת למשתמשים ועסקים לקיים אינטראקציה עם מפות באופן חדשני. המשמעות היא שיש לשנות מחדש שאלות הנוגעות לכוח בשיח הקרטוגרפיה".

"רשתות חד-פעמיות הקובעות את התנהגותם, דעותיהם והדימויים של יצורים חיים"

"אבל מה הקשר בין אמנות ההפעלה וטכניקות פיקוח, בקרה ורגולציה במפות של גוגל?" תהה ווקרט. "האם מפות אלו מתפקדות כרשתות חד-פעמיות הקובעות את התנהגותן, דעותיהן והדימויים של יצורים חיים, מפעילות כוח ושולטות בידע?"

הוא המשיך וכתב כי "למפות, שהן עצמן תוצר של שילוב של מצבי ידע ומצבי כוח, יש כוח חד ולא מחייב. מפה ומודלים עולמיים מבוססי סימולציה של גוגל קובעים את האקטואליות ואת התפישה של מרחבים פיזיים, ואת התפתחות מודלים של פעולה". ובכך הסביר את שרצה להדגים, גם אם באופן לא הכי בהיר.

גוגל, לפחות לכאורה, לא התרגשה יותר מדי מהמייצג המקורי. נציג מטעמה אמר לאינסיידר בתגובה כי האפליקציה קובעת תנועה על ידי מעקב רציף אחרי אותות הפינג של סמארטפונים המשתמשים בשירותי מיקום, ועל ידי שימוש ב"תרומות מקהילת מפות גוגל". לדבריו, "השקנו את היכולת להבחין בין מכוניות לאופנועים בכמה מדינות כולל הודו, אינדונזיה ומצרים, אם כי לא ממש פיצחנו נסיעה בעגלה. אנו מעריכים צפייה בשימושים יצירתיים כאלו במפות גוגל,  מכיוון שזה עוזר לנו לגרום למפות לעבוד טוב יותר לאורך זמן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים