מזל טוב על האקזיט! מה עושים עם הכסף כדי שלא ייעלם?

בשנים האחרונות, בזכות ריבוי האקזיטים של חברות היי-טק ישראליות, יותר ויותר ישראלים מצטרפים למעגל המיליונרים ● אין זה משנה אם יש לאדם מיליון אחד, 10 או 20 מיליון... השאלה הגדולה היא, וזה גם האתגר – מה לעשות עם הכסף? איך שומרים עליו ואיך גם מגדילים את ערכו? ● קבלו עצות חשובות שישמרו עליכם

בשנים האחרונות, בזכות ריבוי האקזיטים של חברות היי-טק ישראליות, יותר ויותר ישראלים מצטרפים למעגל המיליונרים. בשנת 2019 בוצעו בישראל 80 אקזיטים, והיקף הסכום הכולל שלהם היה 14.5 מליארד דולר, כ-22 מיליון דולר בממוצע לכל אקזיט.

אין זה משנה אם יש לאדם מיליון אחד, 10 או 20 מיליון… השאלה הגדולה היא, וזה גם האתגר – מה לעשות עם הכסף? איך שומרים עליו ואיך גם מגדילים את ערכו?

על פי הסטטיסטיקות, ספורטאים רבים, זוכי לוטו וכמובן גם מתעשרי ההיי-טק יאבדו עשרות אחוזים מהונם כבר בחמש השנים הראשונות להתעשרותם.

בניגוד למה שאפשר לחשוב, ההפסדים הם בגלל רכישות פומפוזיות של דירות, רכבים או מוצרי בני קיימא, או ממעשי עוקץ ונוכלות שמבצעים על אותם זוכים.

בעיה נוספת לאותם מתעשרים היא, שכשמקבלים סכום כסף גדול באופן חד פעמי, שמאפשר רמת חיים גבוהה מאוד, קשה לתחזק אותה ללא משכורת קבועה וגבוהה לאורך זמן, וכך הולך ונעלם לו הכסף. לכן, כדי למנוע מכם להפסיד כסף אחרי הצלחת האקזיט, הנה כמה צעדים שישמרו עליכם:

1. שימו את הכסף במקום נזיל וברמת סיכון נמוכה – לפני שתעשו משהו עם הכסף צריך לחשוב. זה עניין מורכב שלוקח זמן, ולכן כדאי להפקיד את הסכום במקום שמצד אחד יהיה נזיל למשיכה ומנגד עם סיכון נמוך. כן נכון פק"מ בבנק! כך, תוכלו לחשוב ולתכנן בנחת מה לעשות איתו.

2. שבו יחד, כל המשפחה, והחליטו מה תרצו לעשות עם הכסף. בשלב זה מומלץ להתייעץ עם מתכנן פיננסי על מנת לראות את העתיד – האם נידרש ללימודים גבוהים למי מהילדים? רכישת דירה? רכב? חלילה סיעוד? ולהבדיל, אולי תרצו לפתוח עסק או להפסיק לעבוד? לכל החלטה כזו יש משמעות כלכלית, ויש לתכנן אותה ובהתאם לה לנהל את הכספים.

3. לאחר שקיבלנו את ההחלטות, ניתן לצאת לדרך – בעזרת המתכנן הפיננסי נבנה תוכנית כלכלית, המבוססת על סוג ואופי המטרות והיעדים השונים שהגדרנו.

אלו שיבקשו לשמור על כספם יעדיפו, מן הסתם, את האפיקים הסולידיים יותר, ויפנו לכיווני הנדל"ן למגורים (השכרת דירה, לדוגמה) או השקעה בתעודות אג"חיות, שיוכלו להניב להם תשואה ריאלית של כ-3% בשנה. מנגד, יש את אלו שיבחרו בהשקעות אגרסיביות יותר, שבאופן טבעי התנודתיות בהן גדולה. אלו יילכו להשקעה באפיקים המנייתיים או רכישת נדל"ן מסחרי. אפיק זה יכול להניב, בממוצע, תשואה של כ-7%.

חשוב לזכור, שכל השקעה תתבצע רק לאחר שבחנו את ההשקעה הנדרשת והסיכון הנלקח, בהתאם לגיל ולאופי החיים שנרצה , וכמובן, שהתשואה מותאמת לכל אחת מהמטרות. החשוב ביותר, לעניות דעתי, הוא הבנת הלקוח ומאפייניו תוך פיזור ההשקעות על פי טעמו על מנת להקטין את החשיפה לאפיק כזה או אחר.

4. להפוך את הכסף לכסף – מתעשרים חדשים רבים משתמשים בכסף כמקור נזיל לצריכה השוטפת, אולם אנשי מקצוע אוחזים בדעה נחרצת, כי צריך להתייחס לכסף כמנוף שייצור הכנסה חדשה ולא להשתמש בו עד שייגמר.

יש לא מעט סוגי השקעות ברמות סיכון כאלה ואחרות – מקרנות השתלמות מוטות מניות או סולידיות (הידעתם שניתן להשקיע ב-S&P באמצעות קרן השתלמות?), דרך מניות בארץ ובעולם ועד נדל"ן בארץ ובחו"ל (תשתיות כביש 6, קניונים, מתחמי מגורים ועוד).

תכנון נכון מאפשר לאנשים בעלי הון רב לקנות לעצמם עסקים או נכסים, שייצרו עבורם הכנסה פסיבית. הם יוכלו להשביח אותם עסקים ונכסים עד לרמה של מקסום הרווחים מכל עסק ועסק, וכך ייהנו מריבוי מקורות הכנסה, דבר שיפחית את התלות שלהם בכל מקור בפני עצמו, לצד הגדלת הון קבועה.

 

הכותב הוא מנכ"ל כיסופים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים