היום: מיקרוסופט מפסיקה את התמיכה ב-Windows 7; מה לעשות?

ההערכות הן שבין 300 ל-400 מיליון מחשבים בעולם עדיין מריצים את מערכת ההפעלה הוותיקה, ומשום כך חשופים מעתה למתקפות ולחסדיהם של ההאקרים ● מיקרוסופט - וגם המומחים - ממליצים לשדרג ל-Windows 10

עוד תקלה. Windows 7

זהו, סופי ומוחלט. החל מהיום (ג'), Windows 7 היא פיסת היסטוריה. אחרי דחיות רבות, מיקרוסופט לא תספק יותר תמיכה למערכת ההפעלה שכבר מלאו לה יותר מ-11 שנים. החל מהיום אין יותר שירותי תמיכה טכנית ולא יהיו יותר עדכונים, כשהסיכוי שמיקרוסופט תהפוך פתאום לרחמנית ותזרוק למשתמשי מערכת ההפעלה הוותיקה שלה עצם או שתיים קלוש ביותר.

למעשה, מעכשיו ההאקרים יכולים להתחיל לחגוג ולנצל היטב את מאות מיליוני המחשבים שעדיין מריצים את Windows 7. ההערכות הן שבין 300 ל-400 מיליון מחשבים ברחבי הגלובוס עדיין לא שדרגו את מערכת ההפעלה שלהם. נתונים שסיפק אתר ניתוח הרשת NetApplications מראים שכ-27% מכלל המחשבים בעולם שגלשו ברשת בחודש שעבר הריצו את Windows 7 – מחצית מנתח השוק של Windows 10, שעמד כ-54%. בישראל – שוב, לפי ההערכות, כ-20% מהמחשבים שמריצים Windows עדיין משתמשים במערכת שיוצאת מסבב התמיכה לתמיד.

כמחצית מהמחשבים שעדיין פועלים על גבי Windows 7 מורצים בסביבות עסקיות, בכל הגדלים. צריך להוסיף לכך מכשירים אוטומטיים כמו כספומטים, נקודות מכירה ואף קופות תשלום שמריצות את מערכת ההפעלה הזו, וברובם גם מחוברים לרשת. מכאן שמדובר בכר עבודה רחב ומלא פוטנציאל לפושעי הרשת.

האם מיקרוסופט תעמוד במילתה ולא תספק יותר עדכוני אבטחה ל-Windows 7? צילום: BigStock

האם מיקרוסופט תעמוד במילתה ולא תספק יותר עדכוני אבטחה ל-Windows 7? צילום: BigStock

אמנם, הארגונים הגדולים יוכלו עדיין להמשיך ולהיעזר בשירותי התמיכה של מיקרוסופט, אך החברה הודיעה מראש שזה יעלה להם הרבה מאוד כסף, כשהסכומים ילכו ויגדלו מקריאה קריאה. זאת, במטרה לגרום להם לעבור ל-Windows 10.
משתמשי Windows 7 יכולים בכל רגע להיכנס למרכז העדכונים, להוריד את הגרסה המעודכנת של Windows 10 ולהתחיל להשתמש בה אחרי הסדרת התשלום. עד לאחרונה אפשרה החברה לבעלי מוגבלות להוריד את מערכת ההפעלה החדשה יותר בחינם. כל מה שהיה צריך זה להצהיר שקיימת מוגבלות – החברה לא בדקה האם היא באמת קיימת, או שמא המצהיר משקר. לאחר מכן התברר שניתן לעשות זאת באמצעות כלי העדכון של מיקרוסופט עצמה, שנמצא בדף ההורדה של Windows 10, אבל אפשר להעריך שהחברה תסגור מהר את החורים הללו.

סכנה ברורה ומידית

הסכנה, שלא יהיה ספק לאף אחד, ברורה ומידית. מאוד מידית. "מומלץ בחום לבצע את השדרוג של מערכת ההפעלה במהלך חודש ינואר, או מקסימום עד סוף פברואר. ברגע שיצאו עדכוני אבטחה של מיקרוסופט בפברואר, האקרים יתחילו לעבוד על הנדסה לאחור של העדכונים כדי לייצר ניצול של הפגיעויות באמצעות קוד שיתעדכן מהר מאוד בכלי התקפה אוטומטיים. סביר להניח שבמרץ כבר יהיו התקפות אוטומטיות על Windows 7, שכבר לא יצאו עבורן עדכוני אבטחה ושכל אדם עם ידע מינימלי בתחום יוכל לנצל", הסביר אמיר כרמי, מנהל הטכנולוגיות של ESET ישראל.

יש כאלה שיותר מחמירים מכרמי. שמועה חזקה מאוד שרצה ברשת היא שמיקרוסופט אמורה לשחרר היום עדכון ל-Windows שיסגור פרצה חמורה במיוחד, שאף מוגדרת כמפחידה. חוקר אבטחה בשם בריאן קרבס טוען שמדובר בבעיה בממשק התכנות של התהליכים הקריפטוגרפיים במערכת, שניתן לנצל אותה כדי לזייף את החתימה הדיגיטלית של התוכנה, וכך ליצור מתחם עבודה עם אפשרות שהמחשב יוכל לאפשר הרצה של עוד תוכנות זדוניות, שיתחזו בהצלחה ליישום לגיטימי לחלוטין.

אם אכן מיקרוסופט לא תספק החל מהיום עדכוני אבטחה ל-Windows 7, מאות מיליוני מחשבים יישארו חשופים לבעיה החמורה הזו, שמעבר לגניבת מידע וחדירה לארגון יכולה להפוך אותם לזומבים. עם זאת, ההערכה היא שהענקית מרדמונד כן תעדכן הפעם, באמת בפעם האחרונה, את המחשבים.

שינוי אחד בוודאות יקרה בקרוב לרוב משתמשי Windows 7, וזה לא יהיה וירוס אלא התקפה מתוכננת של מיקרוסופט עצמה: מדי זמן מה יופיע למשתמש חלון אזהרה שיכסה את כל המסך, יקפיא את העבודה ולא יאפשר לו לעשות דבר בטרם יגיב למסר: "המחשב שלכם חשוף לווירוסים ולא יזכה לעדכוני אבטחה נוספים. הוא לא יזכה לעדכוני תוכנה או תמיכה טכנית. מיקרוסופט ממליצה להשתמש במערכת ההפעלה Windows 10 כדי ליהנות מעדכוני האבטחה האחרונים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים