והרי התחזית: אנליטיקה חיזויית חוזה את חיינו

כמה נפלא היה לדעת מה יהיה מחר ולתכנן בהתאם? ● כמה החלטות מצויינות מנהלים יכלו לקבל, כמה חיים היה אפשר להציל? ● הכירו את האנליטיקה החיזויית, תחום חדשני שנועד לעשות את כל אלו

14/01/2020 15:07
שי שגב, סמנכ"ל אשראי צרכני POS ב-ERN, ואמיר עוז, לשעבר מנמ"ר מימון ישיר וכיום יועץ טכנולוגי לארגונים. צילום: יח"צ

האדם תמיד רצה לדעת מה יהיה בעתיד והיה מוכן להשקיע כדי לגלות זאת. לדוגמה, אסטרולוגיה, שנחשבת היום כפסודו-מדע, התפתחה מתצפיות כוכבים מדוייקות להפליא שפיתחו הבבלים לפני יותר מ-4,000 שנים. הם השקיעו משאבים עצומים בפיתוח הידע, מכשירי מדידה וכוח אדם איכותי של מודדים ­­­­- כל זאת כדי להבין מה הכוכבים מספרים על המחר.

אלפי שנים אחר כך, האדם עדיין רוצה לדעת מה יהיה. אבל, במקום לפענח תנועת כוכבים, אנחנו פונים לאלגוריתמים ומחשבים. אנליטיקה חיזויית (השם העברי של Predictive Analytics, שבו נשתמש בהמשך הכתבה) הוא התחום שבשנים האחרונות חוזה את העתיד בעבור חברות וארגונים. איך זה עובד? למה בעצם צריך את זה? ומה העתיד של חיזוי העתיד? המשיכו לקרוא.

מה יהיה, מה יהיה: דו"ח מיוחד על הלא נודע

אנליטיקה חיזויית מגיעה מעולמות ה-AI וה-Big Data. במקום תנועת כוכבים, הבסיס לחיזוי אנליטי הוא מאסות של מידע: התנהגות גולשים, דו"חות מכירות, שעות שיא ושפל של פעילות, נתוני מדידות ועוד. אלגוריתמים מנתחים את הררי המידע שמוזנים למכונה, מזהים מגמות, ומאלו מייצרים תחזיות והמלצות. יישומים מסוימים משלבים את המידע במערך גדול יותר של נתונים (לדוגמה, הצלבת תחומי פעילות של לקוחות) וכך מספקים תמונה רחבה יותר.

חשוב להבין את הפוטנציאל: כדי לקבל החלטות גדולות, מנהלים חייבים מידע. נכון, גם ניסיון, יכולת ניתוח ואינטואיציה חשובים. השילוב עם תחזית מבוססת יכול להכריע גורלות. אפשר רק לנחש כמה מתוך 45,000 העסקים שנסגרו בארץ ב-2018 היו משגשגים תודות לתחזיות מדויקות יותר, או כמה נפשות ניתן יהיה להציל תודות לחיזוי הצונאמי הבא.

העין הנעלמה: חיזוי אנליטי כבר כאן

יישומי חיזוי אנליטי כבר פועלים במלוא המרץ, חוזים את ההתנהגות של כולנו מאחורי הקלעים של דברים מוכרים. למשל, בשנת 2016 רכשה eBay תמורת 40 מיליון דולר את חברת SalesPredict, שמתמחה בחיזוי התנהגות גולשים. הטכנולוגיה החדשנית שולבה ביישומי eBay כאמצעי לחיזוי מוצרים שיעניינו כל גולש וגולש, והצגתם במקום ובזמן המתאימים, כך שיגדילו סיכויים למכירה. 

תחום נוסף בו אנליטיקה חיזויית מיושמת הוא תנועת מניות. חברות כמו IKnowFirst משתמשות באלגוריתמים מתקדמים של חיזוי, כדי להמליץ ללקוחות על אפיקי השקעה. אתר החברה מפרסם מדי יום תחזיות מעניינות, שמזכירות דיווחי מזג אוויר. מעניין גם לציין שקיימות חברות שפיתחו אלגוריתמים לחיזוי מניות, ועושות את הונן מהשקעות בלבד. 

חיזוי אנליטי נוכח גם בתעשיית המסחר האלקטרוני (eCommerce). חברת Roboshop הישראלית פיתחה כלי חיזוי אנליטי שמשולב באתרי מסחר, אוסף נתוני התנהגות גולשים, ומאלו מייצר המלצות חשובות: לאלו קהלים לפנות בקמפיינים, מהן המודעות האפקטיביות ביותר, מהם המועדים המשתלמים ביותר להפעלת קמפיין דיגיטלי, ועוד. 

חיזוי אנליטי קיים גם בעולמות הסייבר. לפי דיווחים, ב-2018 מערכות אנליטיקה חיזויית מנעו הונאות בנקאות בשווי של למעלה משני מיליארד דולר, באמצעות איתור התנהגויות אנושיות חריגות מול הבנק, והצבעה עליהן כאיום.

פיתוח בולט נוסף בתחום הוא DMWay, אף היא ישראלית. בעוד היישומים שתוארו לעיל מותאמים לתעשייה ספציפית, המוצר של DMWay מודולרי, ומתאים לצרכים המשתנים של עסקים רבים. אופן הפעולה פשוט: המשתמש מזין נתונים באמצעות קבצי אקסל, CSV וכיוצא בזאת, והמערכת מעבדת את הנתונים הרבים. במידת הצורך היא תצליב אותם עם מקורות אחרים, או תשלב אותם במודלים מורכבים. הפלט יהיה תחזיות בתחומים שמעניינים את הלקוח – יעדי KPI שיש לשאוף אליהם, תמחורים מומלצים, פנייה לקהלים מומלצים, ועוד. חזון החברה הוא שהכלי יהפוך להיות ה-Data Scientist הפרטי של כל חברה. נראה שהם בדרך הנכונה. 

העתיד של חיזוי העתיד: עולם טוב או פרוץ יותר?

לאחר רכישתה של SalesPredict, מייסדת החברה, ד"ר קירה רדינסקי (מהשמות הבולטים בתחום), מונתה כמדענית הראשית של eBay ישראל. ב-2019 היא עזבה לטובת תפקיד בכיר בחברת החיזוי האנליטי Diagnostic Robotics, שמפתחת יישומים לשיפור מערכת הבריאות והקלה על העומס. החלטה זו מתקשרת עם עבודות קודמות של רדינסקי: פרויקטים קודמים שלה הצליחו לצפות בהצלחה התפרצות של מחלת הכולרה בקובה, להתריע על היתכנות לרצח-עם במדינות נחשלות שונות, ועוד. 

כל אלו מעלים סוגיה שחשוב לזכור: כמו כל טכנולוגיה, גם אנליטיקה חיזויית היא כלי עבודה בידינו. ברחבי העולם כבר עומלים על מגוון פיתוחים שעשויים לשפר את איכות החיים של כולנו: חיזוי התפתחות מחלות, מגמות פוליטיות, רעידות אדמה, שריפות. פיתוחים לחיזוי פשיעה משרתים את מחלקות המשטרה בערים כמו שיקגו ולונדון, ומאפשרים להן לפרוס מראש כוחות באזורים מסוימים, באופן שמזכיר את הסרט "דו"ח מיוחד". 

כעת נותר רק לענות על השאלה הגדולה מכולן – היכן עובר הגבול בין חיזוי לטובת האוכלוסייה, לבין חדירה לפרטיות, מניפולציה והשפעה על המונים? הדרך עוד ארוכה לפני שנהיה מסוגלים להשיב על שאלה זו.

הכותב שי שגב מכהן כסמנכ"ל פיתוח מוצרי אשראי בחברת ERN סליקת תשלומים, והכותב אמיר עוז כיהן כמנמ"ר מימון ישיר, וכיום משמש כיועץ טכנולוגי לארגונים ושופט בתחרות מצטייני המחשוב IT Awards 2019

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דיאנה

    אילו עוד שימושים יש לזה? מישהו יודע?

  2. עובדת במימון ישיר

    אמיר עוז ושי שגב הם הטיטאנים של מימון ישיר

  3. רועי ר.

    אמיר עוז הזה הוא מידאס. כל מה שבא איתו במגע הופך לזהב. הוא דחף להכניס את הטכנולוגיה הזו למימון ישיר עוד בשנת 2015

  4. עובד במימון ישיר

    מת על החברה האלה! תותחים. הם האבות המייסדים של מימון ישיר

אירועים קרובים