IVC: זינוק של 400% בגיוסי חברות ההיי-טק הישראליות – בעשור האחרון

הנתונים של החברה מסכמים עשור טוב ושנה טובה להיי-טק הישראלי, אבל יש גם כמה מגמות מדאיגות - ובראשן הירידה בסבבי הסיד והקיטון בחלקם של המשקיעים הישראליים

שוק ההיי-טק הישראלי: עליות חדות בגיוסים, באקזיטים ובמיזוגים. אילוסטרציה: BigStock

נתונים שפרסמה היום (ד') IVC מעידים כי ההיי-טק הישראלי נמצא במצב טוב, לפחות בכל הנוגע לגיוסים של החברות: אלה זינקו בעשור האחרון ב-400% והגיעו לקרוב ל-40 מיליארד דולר – 29.1 מיליארד, ליתר דיוק. גם מספר העסקאות זינק, הפעם ב-64%.

לפי נתוני החברה (בשמה המלא – ZAG-IVC זיסמן אהרוני גייר ושות'), הטרנד המוביל בשנים האחרונות ניכר היטב גם בשנת 2019: צמיחה בסכומי העסקאות, שבאה על חשבון הגידול במספרן. בעוד שסך הגיוסים עלה ב-30% "בלבד" לכ-8.3 מיליארד דולר לעומת 6.35 מיליארד, מספרן ירד ב-10 – מ-532 ב-2018 ל-522 השנה. המשמעות היא שהסכומים שמגויסים בכל אחת מהעסקאות – גבוהים יותר.

נתון מעודד נוסף מראה שסכום הגיוסים של החברות ברבעון האחרון של 2019 היה הגבוה ביותר מאז 2012, ועמד על 2.29 מיליארד דולר. לעומת זאת, מספר העסקאות ירד ל-122.

עלייה בסכומי העסקאות הגדולות – ירידה בסבב הסיד

חלוקה לסבבים מראה מגמת ירידה בסבב הסיד – הן במספר העסקאות והן בסכום הכולל שלהן. כך, מספרן ירד ב-2019 בקרוב ל-20% – מ-129 ל-107 – והסכום קטן ביותר מ-10% ל-48 מיליון דולר בהשוואה ל-2018. לעומת זאת, הסכום שגויס בשנה החולפת בסבבים המאוחרים זינק בכ-50% ועמד על קרוב ל-2.9 מיליארד דולר. נתון בולט נוסף הוא שמאז 2010, מספר העסקאות בסבבי A האמיר ב-300% והסכום שגויס בהן נסק פי שמונה.

כמו כן, נרשמו עליות שנתיות במספר ובסכום המגה-עסקאות (יותר מ-50 מיליון דולר כל אחת) – 41 עסקאות, בסכום שהגיע למחצית מסך הגיוסים במהלך השנה. מספר הסבבים הגדולים (יותר מ-100 מיליון דולר) עמד על 20. לעומת זאת, חלה ירידה במספר העסקאות הקטנות (עד מיליון דולר), והן היוו ב-2019 כ-17% מכלל העסקאות, בעוד שב-2010 עמד הנתון על כ-24%.

תחום התוכנה המשיך להוביל השנה את עסקאות הגיוסים, עם סכום של 4.4 מיליארד דולר, אולם תחום הבינה המלאכותית מתקרב אליו בצעדי ענק, עם 3.7 מיליארד.

נתון בולט נוסף מביא לידי ביטוי מגמה שמומחים כבר התריעו מפניה: הצטמקות בחלקם של המשקיעים הישראליים בגיוסי ההון של החברות הישראליות, שעמד בשנה החולפת רק על 13.3% מהסך הכולל. עם זאת, מדובר בנתון ממוצע ביחס לשנים האחרונות.

IVC צופה כי המגמות הבולטות ב-2019 יימשכו ב-2020, בהן העלייה בגיוסים של החברות הגדולות והמבוססות אל מול הירידה בקרב חברות הסיד. עוד הם חוזים כי בדומה לשנים האחרונות, תחומי הבינה המלאכותית והסייבר יוסיפו למשוך את מרב תשומת הלב של המשקיעים. כמו כן, מציינים בחברה, השנה עומדות לצאת כמה חברות סטארט-אפ ישראליות להנפקה, וכמה אחרות צפויות לבחון זאת.

"עשור רצוף של עליות בהיקפי ההון"

עו"ד שמוליק זיסמן, שותף מנהל וראש תחום ההיי-טק בפירמת עורכי הדין ZAG-S&W (זיסמן, אהרוני, גייר ושות'), אמר כי "שנת 2019 מסכמת עשור רצוף של עליות בהיקפי ההון שהושקעו בתעשיית ההיי-טק הישראלית. הרבעון האחרון של השנה, ובעצם כל השנה, מסמלים את המגמה הברורה והעקבית של הענף: צמיחה אדירה ושבירת שיאים. הצמיחה נובעת בחלקה מגידול בהון הזר שהושקע בתעשיית ההיי-טק הישראלית. חלקן של קרנות ההון-סיכון המקומיות ניכר בסך ההשקעות, שב-2019 היו גבוהות ביותר מ-30% בהשוואה ל-2018. מאפיין מעניין בצמיחה הוא הגידול השנתי של עשרות אחוזים בגיוס ההון במגוון רחב של תחומים – מתוכנה ואינטרנט דרך מדעי החיים ועד למוליכים למחצה".

בצד השלילי של המטבע, "התופעה של הון-סיכון עם פחות סיכון שהצבענו עליה הפכה, לרוע המזל, מסימן אזהרה למגמה מדאיגה של ממש. בשנה האחרונה, לא רק חלקו היחסי של מספר החברות בשלבים המוקדמים ממספר החברות הכולל ירד, אלא גם סך ההון שהושקע בחברות אלה פחת", הוסיף זיסמן.

לסיכום הוא אמר כי "קל להיות אופטימי לנוכח העלייה בסכום הגיוסים בשנה האחרונה. סיבה נוספת לאופטימיות היא שבאחרונה נחשפנו למיזמים רבים המוקדשים להשקעה בחברות בשלבים המוקדמים. אלה סימנים חיוביים, שאנחנו מקווים לראות את פירותיהם ברבעונים הקרובים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים