כשהמציאות (המדומה) עולה על כל דמיון

מהתמודדות עם פרוצדורות רפואיות מלחיצות, עם תלמידים מרדנים בכיתה או עם צוות עובדים ש"ראה כבר הכל" - טכנולוגיית המציאות המדומה מציעה דרכים חדשניות להתאמן בתרחישים מורכבים הממתינים לנו בחיים האמיתיים ● ראיון עם צבי טובול-לביא, שותף מייסד בחברת 1SYNC ומנהל חטיבת פיתוח התוכן בחברה, על VR ושימושיו

07/01/2020 12:03

"הפיתוחים שלנו בעולמות ה-VR מתמקדים בשלושה תחומים עיקריים: רפואה, סימולציות ותחום הבידור", מספר צבי טובול-לביא, מנהל פיתוח עסקי ופיתוח תוכן ב-SYNC1. במסגרת תפקידו בחברה, אחראי טובול-לביא על הכרת שוק המציאות המדומה בעולם, ניהול הקשר עם חברות פיתוח בינלאומיות ובחינת מודלים עסקיים של אימוץ טכנולוגיות חדשניות בתחום ה-VR. במקביל, מנהל טובול-לביא את אפיון המוצרים שהחברה מפתחת עבור ארגונים ולקוחות.

בצד ההכשרה האקדמית ביזמות טכנולוגית (תואר שני) ובתקשורת, עסק טובול-לביא גם בצילום אמנותי, ואף זכה בשתי תחרויות צילום משמעותיות: כבחירת העורכים בתחרות סוני ובמוזיאון הלובר. רקע אמנותי זה, לדבריו, מסייע לצד הקריאטיבי בעבודתו הנוכחית.

החברה הוקמה בשנת 2016 על ידי שלושה שותפים, כאשר מלבד טובול-לביא מובילים אותה ארתור אהרוני, מנהל תחום אירועי חוץ ומדיה דיגיטלית, ומוטי מליקוב, מנהל תחום SEO ורשת המתחמים Tower-Tag. בסיס החברה שוכן ברחובות, ומלבד סניף נוסף בפתח תקווה, היא מחזיקה בקשרים עסקיים עם משרדים שותפים בגרמניה, בפולין, והחל מתחילת 2020 גם בקנדה. במשרדים השותפים מתקיימת בעיקר פעילות של צוותי פיתוח וייצור עם התמחות בנישה ספציפית, כמו, לדוגמה, פיתוח Multi Player, ולעתים כוללת מערכת היחסים גם שירותי הפצה וחדירה לשוק הישראלי. החברה בארץ מעסיקה כעשרה עובדים והיא עוסקת בעיקר באפיון, בפיתוח ובהפעלה של החוויות.

VR לטיפול בנשים בהריון: מחקר עם בית החולים קפלן ברחובות

"אנחנו בעיצומו של מחקר בשיתוף עם ביה"ח קפלן לשימוש ב-VR במהלך טיפולים בנשים בהריון, על מנת לשפר אחוזי הצלחה של הפרוצדורות השונות", מספר טובול-לביא. שיתוף הפעולה צמח לפני כשנתיים, מהיכרות עם פרופ' אדי וייסבוך, מנהל היחידה לרפואת האם והעובר בבית החולים", הוא מפרט. "תרנו אחר נושא למחקר בשילוב הטכנולוגיה, אשר ישפר את איכות הטיפול במחלקה. בחרנו להתמקד בשני מחקרים בתחום המוניטורים ופרוצדורה של ECF = היפוך העובר ממצג עכוז לראש,  המצב התקין ללידה רגילה. מבין המטרות שהוגדרו: השפעה על מדדים אובייקטיבים בעזרת מציאות מדומה במחקר הראשון, והעלאת אחוזי ההצלחה בפרוצדורה במחקר השני. את מחקר ה-ECF מבצעת ד"ר מירי סקג'יו ואת המחקר על המוניטורים וההשפעה על מדדים אובייקטיבים עורכת ד"ר מאיה הוברמן. המוצר שיבשיל הוא בין הבודדים בעולם שמחזיק באישורים רלוונטיים ומתוקף במחקר מדעי, תוך שינוי מתמיד של תכנים והתאמתם לפידבק מהשטח באמצעות שאלונים איכותניים", הוא מסביר. מהזווית האישית, מוסיף טובול-לביא אנקדוטה מחויכת, אמנם בהריון לא אהיה, אבל אני סובל מחרדה מזריקות, וכשנדרשתי לעבור פרוצדורה כזו, ניסיתי את המוצר לשביעות רצוני".

VR בבית חולים. צילום: יח"צ

מורה לחיים: סימולציות של עמידה בפני קהל

"בתחום הסימולציות, אנחנו יוצרים סיטואציות שונות לצורכי הכשרה, כאשר את אחד הפרויקטים המעניינים בתחום יצרנו בשיתוף פעולה עם מכללת דוד ילין", מספר טובול-לביא. "הפרויקט היה מורכב מאוד מבחינת האיזון הנדרש בין המענה לצרכים הפדגוגיים לבין המגבלות הטכנולוגיות, וכמובן גם עמידה בתקציב שהוקצה לפרויקט. הפלטפורמה שיצרנו יחד עם המכללה מאפשרת לפרחי ההוראה לתרגל עמידה מול כיתה וטיפול בהתנגדויות, זאת לפני עמידה מול כיתה אמיתית. כיום, עדיין עורכים את התרגולים הללו עם שחקנים אמיתיים, ויש לכך חסרונות רבים: הם יקרים, לא ניתנים לשכפול והם גם נשחקים אחרי כמה שעות. הפלטפורמה מאפשרת לתרגל שיעור מעשי בכיתה, כאשר מי שמעביר את הסימולציה יכול להפעיל את הדמויות, להפריע בכל שלב בשיעור ולבדוק את תגובת הנסיין. בשיטה זו, אין צורך בהקמת מרכזים מיוחדים לסימולציות, ניתן להפעיל כמות גבוהה של אנשים ביחד והסיטואציות הן אין סופיות". בנוסף, מציין טובול-לביא, "ההרגשה בכיתה היא אמיתית, הסטודנטים שהתנסו אפילו ניסו לדפוק על השולחן הווירטואלי כמה פעמים! כל הפעילות מוקלטת, וניתן לבצע עליה תחקיר לאחר מכן. לאחרונה, הזמינו אותנו להציג את הפלטפורמה בכנס חינוך בסין וגם תרגמנו את המערכת לסינית ולאנגלית", הוא מספר.

כשהמציאות עולה על כל דמיון – הכשרות צוותים לארגונים

"אנחנו מבצעים הכשרות חווייתיות לארגונים גדולים, בהם חברות היי-טק, אקדמיה, ארגוני בריאות ובנקים, כמו אינטל ומכון וייצמן, באמצעות VR. לדוגמה, קידום תקשורת בינאישית בתוך הצוות באמצעות חדר בריחה במציאות מדומה, שדורש תקשורת בין השחקנים. למעשה, הוא מדגיש, "בתחום ההכשרות יש האצה משמעותית בנישה של הדרכה וגיבוש צוותים. הסיבה לכך נעוצה, לדבריו, בכך "שהתחום הזה ראה כמעט הכל, הוא פשוט חוזר על עצמו עם אותן מתודות, אותם המשחקים ואותן פעילויות החוץ או ההרצאות". מסיבה זו, לדעתו, "החוויות של המציאות המדומה מספקות ערך מוסף והן בהחלט Game changer רציני. צורכי ההדרכות משתנים, וכוללים משימות כמו הכשרת המנהלים הבכירים בתקשורת עם העובדים, קושי באימוץ טכנולוגיה, שיתוף ידע, פתרון בעיות יצירתי וכיו"ב. התוכן הוא השלב המתודי, שבו אנחנו בוחנים את סל הכלים שהארגון רוצה לצייד בו את עובדיו, ובונים תוכנית של פעילויות בנושא. באמצעות ה-VR כל מתודה משעממת הופכת לחוויה עוצמתית, שיש בה בדרך כלל גם טוויסט מפתיע כדי לחרות את החוויה בזיכרון בדרך חיובית. העובדה שלפיה אנשים זוכרים ולומדים טוב יותר דרך חוויות הוכחה גם מחקרית, ולכן הלימוד באמצעות VR הוא כה אפקטיבי – יש בו את היכולות להעביר תחושות ורגשות בצורה שלא מתאפשרת באף אמצעי אחר, ולעתים אף יותר מהמציאות עצמה", הוא מסכם.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. פיני גורן

    אני מעוניין לשלוח סרטון וידאו קצר בג'מבו מייל (כבד מדיי לגימייל) על משקפי מציאות רבודה המשפרת איכות חיים,אבקש לדעת מייל ולמי לשלוח בברכה פיני גורן

  2. שירלי

    אכן, המציאות עולה על כל דימיון. בפעילויות בהן עבדתי יחד עם ארתור וצבי, מול מנהלים בכירים בארגונים, התוצאות היו מדהימות. תחום שלם של למידה ארגונית שמאפשר להעביר תחושות ורגשות, חוויה במציאות עוקפת מחשבה, שמאפשרת הפנמה מהירה ותובנות אישיות המחברות את הלומד לסיטואציה. מדהים. תודה על שיתוף פעולה מבורך. ♡

אירועים קרובים