"יש חשיבות לכך שמבקר המדינה לא יגיע רק ממקום אחד"

"טוב שיש זוויות אחרות לביקורת, ומעשיו של המבקר הנוכחי הם אלה שלאורם ולפיהם הוא יישפט", אמר רו''ח דורון כהן, נשיא IIA - איגוד המבקרים הפנימיים בישראל, על המבקר, מתניהו אנגלמן, שבניגוד לקודמיו בתפקיד, הוא לא שופט בדימוס

רו''ח דורון כהן, נשיא IIA - איגוד המבקרים הפנימיים בישראל. צילום: ניב קנטור

"מאז מבקר המדינה השני, ד"ר יצחק נבנצל, ששימש בתפקיד עד 1981, לא היו מבקרי מדינה שאינם שופטים בדימוס. מבקר המדינה הנוכחי אינו כזה. טוב שיש זוויות אחרות לביקורת, ומעשיו של המבקר הנוכחי הם אלה שלאורם ולפיהם הוא יישפט. צריך להביא גישות חדשות לתפקיד. אני רואה חשיבות בכך שמבקר המדינה לא יגיע ממקום אחד, שנעשה גיוון במקום שממנו הגיע מבקר המדינה הנוכחי", כך אמר רו"ח דורון כהן, נשיא IIA – איגוד המבקרים הפנימיים בישראל.

כהן דיבר בפתח הכנס המקצועי השנתי של הביקורת הפנימית. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ה') במרכז הכנסים אווניו שבקריית שדה התעופה, בהשתתפות מאות מבקרי פנים. את המליאה המרכזית הנחה רו"ח דורון רונן, משנה לנשיא IIA.

רו''ח דורון רונן, משנה לנשיא IIA. צילום: ניב קנטור

רו"ח דורון רונן, משנה לנשיא IIA. צילום: ניב קנטור

בדבריו התייחס כהן לאיחוד שנעשה באחרונה בין לשכת המבקרים הפנימיים בישראל לאיגוד המבקרים הפנימיים בישראל ואמר כי "נציין בהמשך השנה 60 שנות ביקורת פנימית בארץ. הגוף המאוחד יפעל להכרה ממשרד המשפטים והרגולטורים. הוא יהיה נציג יחיד ובלעדי של IIA ישראל ויפעל לקידום תקני המקצוע, שיהיו מקובלים לפי חוק הביקורת הפנימית. אין יותר שני ארגונים למבקרי הפנים – מהיום יש ארגון אחד. אני נרגש מהקמת ארגון משותף, שקיבל את ההכרה העולמית שלו בדצמבר האחרון וככזה, הוא מייצג 60 שנות ביקורת פנימית בישראל".

עו"ד מירי גרוסמן, נשיאת לשכת המבקרים הפנימיים בישראל, ציינה ש-"לאחר עשור, שני גופים חשובים התאחדו לגוף אחד. זה נעשה הודות לנחישות של מבקר המדינה לשעבר, השופט בדימוס יוסף שפירא, ומנכ"ל משרדו, אלי מרזל. האיחוד של שני הגופים קרה מאחר שהמבקר והמנכ"ל שלו לא הרפו עד שהשיגו את היעד. דורון כהן ואני ראינו עין בעין את חשיבות קיומו של גוף אחד. נשמש כאכסניה לכל המבקרים. יש הרבה דברים שצריך לתקן בחוק הביקורת הפנימית, שהוא חוק ארכאי משנת 1992. אם לא נתקן את הראוי לתיקון, מצב מבקרי הפנים יהיה בסטגנציה. בכוחות מאוחדים נצעיד את המקצוע החשוב הזה קדימה".

עו''ד מירי גרוסמן, נשיאת לשכת המבקרים הפנימיים בישראל. צילום: ניב קנטור

עו"ד מירי גרוסמן, נשיאת לשכת המבקרים הפנימיים בישראל. צילום: ניב קנטור

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון בישראל, אמרה כי "דווקא בימים אלה, שבהם אין תקציב מדינה, הביקורת הופכת לחשובה מאין כמותה. מבקר הפנים בארגון הוא שומר סף, הוא מתמודד עם ומול אתגרים מורכבים בארגונים". לדבריה, "על מבקר הפנים לא לוותר, גם כאשר הוא נתקל בבעיות של ממשל תאגידי. עליו להיות אמיץ, בעל ספקנות מקצועית, ועם שיקול דעת ויכולת לתכנן ולבצע את משימותיו תחת אור הספקנות – גם מול הדירקטוריון וההנהלה. אל למבקר להסתפק בניסיון העבר שלו בבואו לבחון את היושר של נושאי המשרה. עליו להיות בעל ספקנות מקצועית, גישה חקרנית ובחינה מתמשכת, עם חקירה ושאיבת מידע שוב ושוב – בעיקר כאשר מתגלים גורמי סיכון או אינדיקציות לא נוחות".

רו''ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון בישראל. צילום: ניב קנטור

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון בישראל. צילום: ניב קנטור

היא סיכמה באמרה ש-"המבקר הפנימי ותוצרי עבודתו הם תכנית ההגנה החשובה ביותר שיש לכל תאגיד, לנושאי משרה ולבעלי מניות. דווקא כעת, כש-15% מהחברות בישראל נטולות גרעין שליטה דומיננטי – שם יש לחזק את הביקורת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים