"המטרה: לקדם את החדשנות האירופית והישראלית"

מרכז חדשנות שהשיק באחרונה המכון האירופי לחדשנות וטכנולוגיה בתל אביב נועד לחבר בין יזמים בישראל וביבשת, על מנת למצוא פתרונות בתחומים כגון התחממות כדור הארץ, מזון וטכנולוגיה, וחיים בריאים ● ראיון עם מרטין קרן, יו"ר המכון

מרטין קרן, יו"ר המכון האירופי לחדשנות וטכנולוגיה. צילום: האיחוד האירופי

המכון האירופי לחדשנות וטכנולוגיה (EIT) השיק באחרונה מרכז חדש לחדשנות בתל אביב. המרכז יפעל ליצירת הזדמנויות ושיתופי פעולה בין יזמים אירופיים וישראליים. EIT הוא גוף החדשנות של האיחוד האירופי, המשלב יחדיו עסקים, חינוך ומחקר לשותפות פן-אירופית דינמית, שנועדה לקדם התמודדות יעילה עם האתגרים הגלובליים.

בין הגורמים שנכחו בפתיחת המרכז היה מרטין קרן, יו"ר הארגון. בראיון לאנשים ומחשבים הוא אמר כי "EIT הוא יוזמה של האיחוד האירופי, שפועל במסגרת תכנית הורייזון 2020 – המסגרת המחקרית של האיחוד. היוזמה הזו שמה לה למטרה לקדם את החדשנות ואנחנו עושים זאת על ידי שיתופי פעולה בין הסקטור העסקי, האקדמיה ומכוני מחקר. זאת, על מנת למצוא פתרונות חדשניים לבעיות גלובליות דחופות, כמו התחממות כדור הארץ, אנרגיה מתחדשת, חיים בריאים, אגרוטק, וניידות בעידן האורבני. אנחנו המסגרת הגדולה ביותר ובעלת הניסיון הרב ביותר באירופה בנושאי חדשנות".

המטה של EIT נמצא בבודפשט, ויש לה כ-50 מרכזים ברחבי אירופה ועוד שניים מחוץ לה: בעמק הסיליקון בארצות הברית ועכשיו גם בתל אביב. תקציב היוזמה ל-2020 עומד על חצי מיליארד יורו והוא יגדל ב-25% עד 2027.

"במסגרת פעילותנו, שמונה קהילות הידע והחדשנות של EIT פועלות להאיץ את המעבר לכלכלה המבוססת על אפס פחמן; להניע את השינוי הדיגיטלי של אירופה; להוביל את המהפכה העולמית בחדשנות בייצור מזון; לאפשר לתושבי האיחוד האירופי הזדמנויות גדולות יותר ליהנות מחיים בריאים; להשיג אנרגיה בת-קיימא עבור אירופה; לחזק את התחרותיות של תעשיית הייצור באירופה; לפתח חומרי גלם חדשניים עבור אירופה; ולפתור אתגרי ניידות בערים ברחבי היבשת. בעזרת התמיכה של EIT פותחו כ-900 מוצרים חדשים וסיפקנו תעסוקה לכ-6,500 עובדים באקו-סיסטם שלנו", ציין קרן.

מה תעשו במרכז החדש בתל אביב?
"המרכז בתל אביב יאפשר לנו לשתף יזמים ישראליים, את האקדמיה הישראלית ואת הסקטור העסקי הישראלי בפעילויות של EIT. נפעל להעצמת יזמים מקומיים, נעניק להם כלים לאיתור וגיוס משקיעים, שותפים לדרך ולקוחות פוטנציאליים, ונסייע להם להפוך את הרעיונות הטובים ביותר למוצרים, שירותים ומשרות חדשות.

בעתיד הקרוב, צפוי ההאב להרחיב את נוכחותה ופעילויותיה של קהילת ה-EIT בישראל, להגביר את נגישותה לאקו-סיסטם המקומי ובמקביל, להגביר את הנוכחות הישראלית בפעילויות הקהילה".

קרן ציין כי "שיתוף הפעולה בין מוסדות האיחוד האירופי וישראל נמשך כבר זמן רב והקמת המרכז שלנו תחזק מגמה זו. בהקשר לכך אני יכול לצטט את דבריו של שגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואל ז'ופרה, שבדבריו בחנוכת המרכז שלנו בתל אביב אמר ש-'השקת מרכז EIT בתל אביב מהווה אינדיקציה נוספת לכך ששיתוף הפעולה האירופי-ישראלי בחדשנות נמצא במגמת עלייה – וכל זה על רקע ההצלחה הישראלית בתכנית הורייזון 2020 של האיחוד האירופי וההזדמנויות שהיא פותחת בפני עסקים קטנים ובינוניים. אירופה וישראל ממשיכות להתקרב זו לזו, בחדשנות ובמחקר, לטובת אזרחיהן'".

האם במסגרת המרכז החדש יזמים ישראליים יזכו לתמיכה כספית, מענקים, הלוואות נוחות וכדומה – בדומה למה שעושה הקרן הדו-לאומית ארצות הברית-ישראל, בירד?
"לא ניתן תמיכה כספית ליזמים, אבל אנחנו מעניקים שירותים שווי כסף, כמו פעילויות חינוך שהופכות סטודנטים ליזמים ותכנית שתחבר בין חברות ישראליות ואירופיות לפיתוח מוצרים או שירותים חדשניים".

נילי שלו, מנהלת קשרי המו"פ של ישראל עם האיחוד האירופי. צילום: שחר עזרן

נילי שלו, מנהלת קשרי המו"פ של ישראל עם האיחוד האירופי. צילום: שחר עזרן

נילי שלו, מנהלת קשרי המו"פ של ישראל עם האיחוד האירופי, ציינה כי "ישראל לוקחת חלק פעיל בתכניות ופרויקטים של האיחוד האירופי כבר יותר מ-23 שנים. השקת מרכז EIT החדש בלב אומת הסטארט-אפ מהווה נקודת ציון משמעותית והזדמנות נהדרת לחזק את הקשר בין קהילות המחקר והחדשנות באירופה ובישראל בתחומים רבים, מגוונים וחדשניים".

"במהלך השנים, השותפות המחקרית בין האיחוד האירופי וישראל חיזקה את האקדמיה המקומית, שדרגה את התעשייה שלנו, הביאה להשקעות ולהקמת תשתיות מחקר, ועוד. קיום המרכז יחזק פעילויות אלה ויביא ליצירתן של פעילויות נוספות", הוסיפה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים