מערכת ניווט בניתוחי גב של אוגמדיקס הישראלית קיבלה אישור FDA

חברת ההזנק הרפואית פיתחה טכנולוגיית מציאות רבודה, המאפשרת למנתחים לצפות באנטומיה של החולה בזמן אמת, כאילו יש להם "ראיית רנטגן" - ולנווט בדיוק רב את המכשירים והשתלים שלהם

אוגמדיקס (Augmedics) הישראלית, הפועלת בתחום הניווט בעת ניתוח בעזרת טכנולוגיית מציאות רבודה, קיבלה אישור של מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA.

בשל האישור, החברה השיקה את המערכת פרי פיתוחה, (xvision Spine system (XVS, להכוונה בעת הניתוח בעזרת טכנולוגיית מציאות רבודה. המערכת מאפשרת למנתחים לראות את המבנה האנטומי התלת ממדי של עמוד השדרה של המטופל במהלך הניתוח – מבעד לעור והרקמות של החולה, כאילו הייתה להם "ראיית רנטגן", ולנווט מכשירים שונים ושתלים בדיוק גבוה – כאשר הם מתבוננים ישירות אל המנותח ולא אל מסך מרוחק.

המערכת של החברה, הממוקמת ביקנעם ובשיקגו, כוללת מתקן ראש, המכיל מסך שקוף הממוקם בקרבת העין, יחד עם כל הרכיבים האחרים של מערכת ניווט מסורתית. המערכת עוקבת בדייקנות אחר מיקומו של הכלי הניתוחי, בזמן אמת, ואז "מלבישה" מסלול וירטואלי על נתוני ה-CT של המטופל, או המטופלת. נתוני הניווט בתלת מימד מוקרנים לתוך עיני המנתח, או המנתחת, בעזרת מתקן הראש ומאפשרים להם לראות בעת ובעונה אחת את המטופל שלהם ואת נתוני הניווט – מבלי להסיט את מבטם אל מסך מרוחק במהלך הפעולה הניתוחית. המערכת, כך לפי חברת ההזנק הישראלית, "עשויה לחולל מהפכה בדרך שבה מבוצעים ניתוחים – על ידי מתן שליטה והדמיה טובות יותר למנתח, העשויות להוביל לביצוע ניתוחים באופן קל, מהיר ואף בטוח יותר".

צילום: יח"צ

אוגמדיקס השלימה בהצלחה מחקר מעבדתי מלעורי (טיפול או תרופה הניתנים דרך העור, י.ה.) בעזרת מערכת xvision Spine  במרכז הרפואי של אוניברסיטת ראש. במחקר הוכנסו 93 ברגים באזורי עמוד השדרה הגבי ועמוד השדרה המותני-אגני של 5 גופות. המחקר נערך עבור ה-FDA כדי להציג את הדיוק של המערכת, על ידי השוואה בין מיקום ומסלול קצה הבורג בפועל – לעומת הווירטואלי, עם 98.9% דיוק.

"המערכת, המאפשרת דימוי של אנטומיית עמוד השדרה של המנותח בתלת מימד, בשילוב עם הדמיית ה-CT בזמן אמת, על רשתית המנתח – מהווה שינוי מהותי של חוקי המשחק," אמר פרופ' פרנק פיליפס, מנתח אורטופדי במרכז הרפואי של אוניברסיטת ראש. "היעילות והדיוק של טכנולוגיית המציאות הרבודה הזאת מאפשרת מיקום של שתלים בעמוד השדרה בלי צורך להביט החוצה מתוך השדה הניתוחי – כמו גם היכולת 'לראות' את עמוד השדרה דרך העור בפעולות זעיר פולשניות. זה מה שמבדיל את המערכת ממערכות ניווט עמוד השדרה הקונוונציונליות הקיימות כיום".

ניסן אלימלך, מייסד ומנכ"ל אוגמדיקס, ציין, כי "אנו מעניקים למנתחים שליטה טובה יותר על ידי יצירה של יתרונות טכנולוגיים הפועלים לפי צורכיהם ומתאימה לתהליך העבודה הרגיל שלהם. המערכת מעניקה למנתחים את המידע לו הם זקוקים ישירות אל תוך שדה העבודה ושדה הראייה שלהם – עם תחושת זרימה של ההליך הניתוחי, ומסייעת להם לבצע את עבודתם בצורה היעילה והבטוחה ביותר האפשרית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים