הממשלה תקצה 80 מיליון שקלים לשלוש חממות היי-טק בפריפריה

החממות יעסקו בתחומי התעשייה 4.0, הקלינטק, האגריטק והקנאביס הרפואי ● הן ייפתחו בכרמיאל, ירוחם והמועצה האזורית בני שמעון שבצפון הנגב

מימין: מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון; שר הכלכלה, אלי כהן; ראש עיריית כרמיאל, משה קונינסקי; ראשת מועצת ירוחם, טל אוחנה; וראש המועצה האזורית בני שמעון, ניר זמיר. צילום: רשות החדשנות

משרד הכלכלה בחר בשלוש הצעות, מתוך 12 שהוגשו, להקמת חממות טכנולוגיות חדשות בפריפריה. החממות יוקמו בירוחם, בכרמיאל ובאזור התעשייה עידן הנגב שבתחומי המועצה האזורית בני שמעון, ויעסקו בתחומי התעשייה 4.0, הקלינטק, האגריטק והקנאביס הרפואי. הסכום שהמשרד מקצה לצורך כך הוא 80 מיליון שקלים.

מהמשרד נמסר כי החממות צפויות לעודד הקמה של כ-130 מיזמים בתקופת הזיכיון, שעומדת על חמש שנים עם אופציית הארכה לשלוש שנים נוספות, בתקציב של עד מיליון שקלים למיזם, ולתמוך ביזמים משלב גיבוש הרעיון ועד להגעה לשוק, באמצעות ערוצי התמיכה השונים של רשות החדשנות. מלבד זאת, הם יוכלו לקבל תמיכה של החממות ובעלי המניות שלהן בהשקעות, מומחים מכל שרשרת הערך, שותפים ומשקיעים נוספים מהארץ ומחו"ל, גישה למעבדות, מתקני ייצור, פיילוטים ועוד.

שלושת המיזמים שנבחרו על מנת להקים את החממות הם I 4 Valley, אינגב וקאנגב. I 4 Valley תפעיל חממה בתחום התעשייה 4.0 בכרמיאל, ותחבר בין היזמים מהגליל לאנשי תעשייה וגורמי אקדמיה. בעלי המניות בחממה כוללים את וויפרו גבעון, קוסטו (טמבור), כתר פלסטיק, טרילידור, פליינג קרגו וקליל.

אינגב תפעיל חממה בתחומי הקלינטק, האגריטק, הפלסטיק והתעשייה המתקדמת באזור התעשייה עידן הנגב, ותשלב אוכלוסיות מגוונות המאפיינות את האזור. בעלי המניות בחממה כוללים את גופי ההשקעות אלפא קפיטל ואחזקות נטפים חצרים, ואת החברות סודה סטרים, רבל, נטפים, תמי (ישראל כימיקלים) ודולב.

קאנגב תפעיל חממה בתחום הקנאביס הרפואי בירוחם, שמיועדת ליזמים תושבי המועצה המקומית וצפון הנגב. החממה נשענת על מאגד הכולל גוף השקעה – קרן OurCrowd, חברת פארמה – פריגו, וחברת קנאביס רפואי – BOL.

החממות החדשות יוקמו כחלק ממסלול חממות יזמות בפריפריה של משרד הכלכלה, שנועד לעידוד יזמות מקומית ולהקמת סטארט-אפים באזורים אלה, עם סיכוי גבוה לצמוח ולספק תעסוקה איכותית. מטרה נוספת של המסלול היא לחזק את האקו-סיסטם באזור שבו כל חממה מוקמת ועידוד מחקר, פיתוח ומסחור. הפעילויות של כל חממה יכללו גיבוש וקידום מיזמים בפריפריה, כגון כאלה המפותחים על ידי יזמים או סטודנטים הלומדים במוסד להשכלה גבוהה, מיזמים משותפים בין התעשייה ליזמים או סטארט-אפים ומיזמים של האוניברסיטאות והמכללות באזור.

"ערך משמעותי וחיוני לקידום הטכנולוגיה בפריפריה"

שר הכלכלה, אלי כהן, אמר כי "החממות הטכנולוגיות הן אבן דרך משמעותית ובשורה חשובה לפריפריה. הן ייצרו ערך כלכלי משמעותי לאזורים שבהם הן יוקמו, וימשכו השקעות רבות, תעשייה והון אנושי. הקמת המרכזים תביא לגידול במספר חברות ההיי-טק הפותחות פעילות מו"פ בפריפריה, לגידול עתידי במספר מוקדי תעסוקת ההיי-טק הפעילים, לעלייה במשרות איכותיות ולירידה בהגירה שלילית של אנשי מקצוע למרכז".

לדברי אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, "חממות היזמות יביאו ערך מוסף משמעותי וחיוני לעידוד יזמות טכנולוגית בפריפריה – אם באמצעות פעילות יזומה מול יזמים ומוסדות מחקר, אם על ידי הנגשת רשת הקשרים הרחבה שלהם ולקוחות פוטנציאליים ואם בניסיון עסקי וטכנולוגי רב בהבאת מוצרים לשוק. החממות הללו נשענות על שותפות של גופים בעלי יכולות משלימות: תעשייתיות גדולות בתחומי פעילויות החממות יחד עם גופים מנוסים בהשקעות בסטארט-אפים".

הוא ציין כי "הבחירה בחממות התבססה בין היתר על הניסיון של השותפים והצוותים שיובילו אותן בניהול, השקעות ותמיכה בחברות טכנולוגיות בתחומי הפעילות שלהן. השילוב של בעלי המניות צפוי לתת דחיפה נוספת למערכת החדשנות בסביבות של החממות, ולהביא ערך מוסף גבוה לסטארט-אפים, בין היתר על ידי גישה למתקני ייצור, מעבדות, מומחים טכנולוגיים ועסקיים לכל אורך שרשרת הערך, שותפים והשקעות המשך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים