טורקיה: טלפוני אנדרואיד חדשים לא יעבדו עם אפליקציות של גוגל

מכשירים חדשים מבוססי אנדרואיד ישווקו מעתה ללא אישור הענקית, והיישומים שלהם לא יתמכו על ידיה ● הדברים הם תולדה של מאבק משפטי בעניין הגבלים עסקיים בין החברה האמריקנית ורשות התחרות הטורקית

גוגל. אילוסטרציה: BigStock

מאבקים משפטיים בין גוגל לטורקיה הביאו באחרונה לתוצאות שיפגעו בעיקר באזרחים – גוגל למעשה הודיעה כי תחרים את המדינה.

לדברי גוגל, על פי דיווח של רויטרס, מכשירי אנדרואיד עתידיים שיושקו בטורקיה לא יתמכו באפליקציות של הענקית האמריקנית ממאונטיין וויו, לפחות נכון לעכשיו.

גוגל שלחה הודעה לשותפיה הטורקים בנוגע לעדכון המדיניות וכתבה בהצהרה לתקשורת: "בישרנו לשותפים העסקיים שלנו שלא נוכל לעבוד איתם בטלפונים אנדרואיד חדשים שישוחררו לשוק הטורקי".

בהצהרתה ניסתה החברה להרגיע, וציינה כי "צרכנים יוכלו לרכוש דגמי מכשירים קיימים, ויוכלו להשתמש במכשירים וביישומים שלהם באופן רגיל. השירותים האחרים של גוגל לא יושפעו", הדגישה גוגל.

לפי רויטרס, גוגל וטורקיה נמצאות בעיצומו של משא ומתן לפתרון הבעיה.

קנס הגבלים עסקיים בטורקיה וסנקציה מטעם גוגל. צילום אילוסטרציה: BigStock

קנס הגבלים עסקיים בטורקיה וסנקציה מטעם גוגל. צילום אילוסטרציה: BigStock

יאנדקס תבעה וגוגל לא הצליחה לרצות את הרשויות

המהלך של גוגל הוא תולדה של מאבק משפטי בנושא הגבלים עסקיים, ותביעה של רשות התחרות הטורקית שהוגשה כנגד גוגל בשנת 2018.

החקירה בנוגע למה שנחשב כהתנהלות לא תחרותית מצד גוגל החל עם פנייה של מנוע החיפוש הרוסי יאנדקס לרשויות, בתלונה על פועלה של המתחרה העצומה. בספטמבר 2018 הענישה המדינה את ענקית החיפוש הדומיננטית בסכום של 17.4 מיליון דולר בגין הפרת חוק התחרות של טורקיה במכירות התוכנה הסלולרית שלה, ולגוגל ניתנה ארכה של שישה חודשים לטפל בבעיה.

כתגובה לדרישה זו של הרשויות שינתה גוגל את מדיניותה, אך ככל הנראה היא לא עמדה בכל הדרישות של טורקיה, שכללו חובה לאפשר למשתמשים לשנות את מנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל במכשיריהם הניידים.

בגין אי העמידה בדרישות הטורקיות, גוגל תצטרך לשלם קנס שווה ערך ל-0.05% מהכנסותיה היומיומיות בטורקיה בעתיד לבוא. זו ככל הנראה הסיבה העיקרית לכך שהחברה החליטה להפסיק כל תמיכה במכשירים חדשים בטורקיה.

בעיות הגבלים עסקיים כמעט חובקות עולם

יצוין כי קונפליקט ההגבלים העסקיים בין גוגל לטורקיה אינו היחיד שגוגל מתמודדת עימו. במהלך השנים האחרונות גוגל נמצאת תחת בחינה מוגברת מצד הנציבות האירופית בנושא מדיניות התחרות שלה. גוגל הורשעה באירופה בכך שניצלה לרעה את עמדת המונופול שלה בתחום החיפוש, בתחום מערכת ההפעלה אנדרואיד, ובפרסום, ו"הרוויחה" קנסות מצטברים של יותר מ-9.3 מיליארד דולר. 

גם הרגולטורים בארה"ב עוסקים בבדיקות הגבלים עסקיים בעניינה. ב-23 ביולי בישר משרד המשפטים האמריקני כי יפתח בחקירה, נפרדת וחדשה, על פעילויות ההגבלים העסקיים האפשרית של חברות ההיי-טק העצומות של עמק הסיליקון, ואין כל יסוד להניח שגוגל לא נכללת ביניהן. גם תובעים כלליים של יותר ממחצית מ-50 המדינות המרכיבות את ארצות הברית הכריזו בספטמבר על חקירה בשיתוף עם משרד המשפטים, שתתמקד, כך על פי הדיווחים, בפרקטיקות הקשורות לפרטיות הנתונים והתחרותיות של הענקית ממאונטיין וויו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים