כמחצית המדינות בארה"ב משיקות חקירת הגבלים עסקיים לגוגל

תובעים כלליים של 30 מדינות בארצות הברית מתכוננים להכריז על חקירה בנושא גוגל בשבוע הבא, ובדגש על הפרות פרטיות ונתונים מכוונות, וחבלה בפוטנציה בתחרות במשק

גוגל. צילום: BigStock

הוושינגטון פוסט דיווח אתמול (ג') כי התכניות לחקור את ענקיות עמק הסיליקון בגין הפרות הגבלים עסקיים, עליהן דווח כבר באוגוסט, יקרמו עור וגידים בשבוע הבא כשחקירה ספציפית של נוהלי אחת מהן – גוגל – תושק על ידי יותר ממחצית מ-50 המדינות המרכיבות את ארצות הברית.

את החקירה יובילו מגוון רחב של תובעים כלליים של המדינות, העובדים בשיתוף עם משרד המשפטים, והיא תתמקד, כך על פי הדיווחים, בפרקטיקות הקשורות לפרטיות הנתונים והתחרותיות של הענקית ממאונטיין וויו.

החקירה צפויה להיחשף רשמית במסיבת עיתונאים שתיערך ב-9 בספטמבר, ולא ברור אם במקביל אליה, או מתי לאחריה, יושקו גם בדיקות נוספות שמכוונות לפייסבוק ולאמזון, כפי שנודע בעבר.

ארה"ב: מחוקקים מודאגים, חקירות רגולטוריות וענישה קלה מדי

הניסיונות להעמיד לדין את גוגל לא נשאו פירות בארה"ב בדרך כלל, אך החברה ספגה קנסות מרובים במיליארדי דולרים באיחוד האירופי, ובהקשר של התנהגותה המונופולית ביבשת.

באירופה גוגל הורשעה כי ניצלה לרעה את עמדת המונופול שלה בתחום החיפוש, בתחום מערכת ההפעלה אנדרואיד ובפרסום, ו"הרוויחה" קנסות מצטברים של יותר מ-9.3 מיליארד דולר.

בארצות הברית מאידך נקנסה גוגל באופן רציני בפעם האחרונה בשנת 2012, אז ספגה ענישה בסך של 22.5 מיליון דולר, בגין ניצול לרעה של הגנות על פרטיות ב-iOS. עקב תקדימים אירופיים, עם זאת, ייתכן שלרגולטורים האמריקנים יהיה הפעם קל יותר לקנוס את גוגל בסכומים נכבדים בהרבה.

החדשות מגיעות לאחר שב-23 ביולי בישר משרד המשפטים האמריקני כי יפתח בחקירה, נפרדת וחדשה, על פעילויות ההגבלים העסקיים האפשרית של חברות ההיי-טק העצומות של עמק הסיליקון. בהודעה הרשמית מטעמו הצהיר משרד המשפטים כי "בהיעדר דיסציפלינה של תחרות משמעותית בשוק, פלטפורמות דיגיטליות יכולות לפעול בדרכים שאינן מגיבות לדרישות הצרכנים". מקאן דלרהים, ראש חטיבת ההגבלים העסקיים במשרד, החתום על ההצהרה, הוסיף כי "סקירת ההגבלים העסקיים של המחלקה תבחן סוגיות חשובות אלו".

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל. צילום: טוויטר

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל. צילום: טוויטר

בדיווח שלו על החקירה מציין הוושינגטון פוסט, כי במהלך השנה האחרונה החלו רגולטורים ברחבי המדינה להיות יותר ויותר חרדים מהכוח של ענקיות עמק הסיליקון, וכן להטיל ספק האם הגישה של הענף לכמויות אדירות של נתוני משתמשים, שגם שווים המון כסף, מאפשרת לחברות לחנוק תחרות ולנטרל יריבות קטנות מהן בתחום, כמו גם לשמר את הדומיננטיות שלהן ולא לטובת הצרכנים. את החששות הללו ודומות הביעו גם מחוקקים בקונגרס, שזימנו בכירים מאמזון, אפל, פייסבוק וגוגל – ששלחה לקונגרס את המנכ"ל שלה סונדר פיצ'אי – לתשאולים ודיונים אודות נהליהן העסקיים והשלכותיהם המדאיגות.

במרץ האחרון אפילו יצאה אליזבת וורן – סנאטורית שמעוניינת להיות מועמדת הדמוקרטים במאבק על נשיאות ארה"ב בבחירות 2020 – בקריאה לחוקק חוק שיקבע שחברות הענק הטכנולוגיות הן "תשתיות פלטפורמה" ואף טענה שיש "לשבור את ענקיות ההיי-טק".

מאידך, הפרשה הגדולה ביותר של הפרת אמון ופרטיות המשתמשים, שבה מעורבת פייסבוק, ושזכתה לכינוי "פרשיית קיימברידג' אנליטיקה", הסתיימה בקנס עתק של 5 מיליארד דולר שהוענק לענקית באמצע יולי האחרון מטעם ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC. מדובר בקנס שהוא לכאורה עצום, אבל שלמעשה מתרגם לכדי חודש אחד בלבד מההכנסות המאפיינות את פייסבוק כיום. אז אולי אין לגוגל סיבה גדולה לדאגה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים