תכנית חדשה תאפשר לרשויות קטנות ובינוניות להפוך לערים חכמות

במסגרת התכנית ילמדו נציגים מהרשויות על הנושא וכיצד ליישם תהליכי עיר חכמה ● לדברי רם סידיס, משנה למנכ"ל מרכז השלטון המקומי, "תפיסת העולם שלנו היא שעיר חכמה אינה רק טכנולוגיה, אלא גם תרבות ותהליכי ניהול"

רם סידיס, משנה למנכ"ל מרכז השלטון המקומי. צילום פרטי

לפני כחצי שנה מונה רם סידיס לתפקיד משנה למנכ"ל מרכז השלטון המקומי, שבראשו עומד חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות. סידיס פעיל בתחום המוניציפלי ובכלל בזירה הציבורית מזה 20 שנים, ובין היתר מילא תפקידי ניהול ברשויות מקומיות: הוא היה מנכ"ל מועצת כפר שמריהו, גזבר עיריית מודיעין ועוד. בתפקידו הנוכחי, הוא החליף את ארי שטיינברג, שמונה למנהל חברת כרטיסי האשראי של ארגון המורים, אשמורת. סידיס ביקר בתערוכת הערים החכמות הבינלאומית שהתקיימה באחרונה בברצלונה. יחד עם היו"ר, ביבס, השניים קיימו שם פגישות כדי לבחון שיתופי פעולה עם ערים בעולם.

במסגרת תפקידו עוסק סידיס גם בתחום הערים החכמות. בראיון לאנשים ומחשבים הוא מספר על תכנית חדשה של מרכז השלטון המקומי, שתאפשר גם לערים קטנות ובינוניות לבצע מהלכים בתחום.

מהם תחומי האחריות שלך?
"אני אחראי על הפיתוח העסקי והחדשנות בשלטון המקומי. בין היתר, זה כולל פעולות רווחה לעובדים באמצעות כרטיס מיוחד שפותח אצלנו עבור רבע מיליון עובדי הרשויות – קהל יעד מוגדר עם צרכים משלו. לכן פיתחנו את הכרטיס בבית ולא השתמשנו במערכות מדף. כמו כן, קידמנו את מרכז ההכשרה שלנו, יוניברסיטי, ואת הכנס השנתי שלנו, Muni Expo, שיתקיים בפברואר הקרוב".

כיצד נושא הערים החכמות משתלב בתפקיד שלך?
"אנחנו מקדמים חדשנות, בדגש על טכנולוגיה, ולפני מספר חודשים השלמנו תכנית אב גנרית לערים חכמות עבור הרשויות. הפוקוס שלה הוא על הרשויות הקטנות והבינוניות, על מנת לאפשר להן להשתלב בעולם הערים החכמות ולא להשאיר את התחום רק לערים הגדולות".

אילו מרכיבים יש בתכנית?
"התכנית עדיין נמצאת בשלבי גיבוש סופיים. כרגע היא מכילה בעיקר עקרונות מנחים, כיצד ליישם תהליכי עיר חכמה. אנחנו מאמינים שעיר חכמה היא לא רק טכנולוגיה, אלא תרבות ארגונית. לכן, התכנית כוללת עקרונות אילו תהליכים מומלצים, מי לוקח אחריות ואיך ניגשים לכל העניין. זה דבר שברשויות הגדולות כמו תל אביב-יפו מכירים, אבל לא ביתר הרשויות, ולנו חשוב שהן תהיינה חלק מהתהליך, כי מדובר בניהול הדברים הכי חשובים שיש לראש העיר ולרשות. זאת תכנית שבה כל רשות מקומית תיצוק את התכנים שלה".

סידיס ציין כי "אחד הנושאים הרגישים בתכנית הוא אבטחת מידע, לרבות שמירה על המידע הרגיש שיש בכל רשות, בפרט בעידן שבו כל חיישן קולט מידע רב על כל אחד מאתנו. הנושא הזה מקבל עצימות גבוהה בהתנהלות שלנו מול הרשויות".

היכן האתגר בנושא זה?
"יש פער הולך וגדל בין דרישות הרגולציה לבין מה שהרשויות יכולות לממש. לא נותנים לרשויות כלים לממש זאת. למשל, יש רשויות שאין להן תקן למנהל אבטחת מידע.

אנחנו מתנהלים לא מעט מול משרדי הממשלה והרשויות הרלוונטיות, ולא תמיד מקשיבים לנו. זו בעיה כללית של הממשק שבין השלטון המקומי לממשלה, לא רק בנושא של אבטחת המידע".

איך גורמים לרשויות בפריפריה לעלות על עגלת העיר החכמה?
"הפתרון הוא איגום משאבים על ידי ענן משותף לרשויות שלא יכולות לנהל מערכי מחשוב ותחזוקה עצמאיים ואין סיבה שיעשו זאת. בנקודה הזו אנחנו נכנסים לתמונה ומציעים פתרונות משלנו. דבר נוסף הוא שיתוף פעולה בין רשות קטנה לרשות גדולה".

מה מונע מכם לממש זאת?
"הרגולציה. אנחנו בדיאלוג מתמיד עם גורמי הממשלה, אבל יש חסמים שונים. כאמור, לא תהיה ברירה אלא לבצע איגום משאבים. זה נכון כלכלית, מבחינת ההתנהלות של הרשות והתקציבים שעומדים לרשותה. בעיר חכמה יש אלמנטים של התייעלות ואיגום משאבים הוא אחד הדברים שיכולים לסייע לכך".

יש בעיה קשה של גיוס מנמ"רים לרשויות המקומיות. איך אתם מתמודדים עם זה?
"זה עוד נושא שאנחנו עובדים עליו מול הממשלה. הרשויות לא יכולות להתמודד עם תנאי שכר שמקובלים בשוק החופשי, וברור שזה מהווה חסם מבחינת הנכונות של אנשים מוכשרים לבוא לעבוד ברשות. אנחנו מחפשים פתרונות יצירתיים, כי ברור לנו שעלינו להעלות את רמתם של העובדים בתחום הטכנולוגי ובכלל, ואנחנו עוסקים בזה יום יום. באחרונה, אחרי מאבק ארוך, הושג הסכם לשיפור טבלאות השכר של המנמ"רים, אבל זה לא מספיק. אני מקווה שהממשלה הבאה שתקום תדע לתת מענה מתאים לאתגרים הללו, כדי לצמצם את הפערים בין הרשויות המבוססות לאלה שפחות, גם ברמת כוח האדם וגם ברמת המשאבים".

מתעניינים בתחום הערים החכמות? רוצים לשמוע עוד? הירשמו לכנס ותערוכת הערים החכמות של אנשים ומחשבים.

.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים