חשבתם ש-"מצב לילה" מסייע לשינה? תחשבו שוב

מחקר חדש של צוות מאוניברסיטת מנצ'סטר באנגליה מצא, כי רמות הבהירות הבוקעות מן המסך חשובות יותר מן הצבע עצמו בהקשר של גירוי השעון הביולוגי של הגוף, וכי התאורה הכחלחלה המעומעמת היא זו שמסייעת להירדם, משום שהיא מדמה את תאורת שעות בין הערביים

"מצב לילה" הוא תכונה המוטמעת בסמארטפונים רבים, שמציעים למשתמש להפעיל אותה בשעות הערב והלילה, והיא מיועדת, לכאורה, להרגיע את העיניים ולסייע לנו להירדם בקלות יותר. הפעלתה גורמת לצבעי המסך להפוך חמימים יותר לעומת צבעי היום, שהם קרים יותר על קשת הצבעים. עד כה, נחשב האור הכחול כתאורה שפוגעת בתבניות שינה, ולכן חברות רבות שילבו בתוכנות שלהן "מצב אפל", או "מצב לילה" צהבהב יותר, שאמור להקל על העיניים.

כעת מסתבר, כי ההנחה שהצבעים החמים מתאימים יותר בשעות הלילה שגויה, וייתכן שבדיוק ההיפך הוא הנכון. ממצאי מחקר שהובל על ידי ד"ר טים בראון מאוניברסיטת מנצ'סטר שבאנגליה, הראו, כי רמות הבהירות הבוקעות מן המסך חשובות יותר מן הצבע עצמו בהקשר של גירוי השעון הביולוגי של הגוף.

"טכנולוגיות שעוצבו כדי להגביל את חשיפתנו לאור כחול בשעות הערב, למשל על ידי שינוי צבעי המסך בסמארטפונים, משדרים לגוף מסר מעורב", אמרו החוקרים. "זאת, משום ששינויים קלים בבהירות שהם מייצרים מלווים על ידי צבעים שמדמים יותר את שעות היום ובכך מבלבלים את השעון הביולוגי. תאורת שעות הערביים היא גם מעומעמת וגם כחולה יותר מאשר אור יום, והשעון הביולוגי של הגוף משתמש בתופעות האלה כדי לקבוע את השעות המתאימות לשינה או לערות. לכן, כשהתאורה מעומעמת, הגוונים הכחולים מרגיעים יותר מן הצהובים, כי הם דומים יותר לתאורת הדמדומים הכחלחלה, המשדרת לגוף מתי מגיע הזמן לישון", אומרים החוקרים.

החוקרים ביצעו את המחקר על עכברים, והשתמשו בתאורה מיוחדת, שאפשרה להם לשנות את הצבעים ברמה שווה של בהירות. הניסוי הראה, כי הצבעים הכחולים השפיעו פחות על השעון הביולוגי של העכברים לעומת תאורה צהובה עם בהירות שווה.

הממצאים האלה חשובים, ציינו החוקרים, "משום שיש להם השלכות חשובות הקשורות לעיצוב התאורה במסכים, שמיועד להבטיח שימוש בריא יותר, שאינו פוגע בתבניות השינה והערות".

הניסוי של צוות המחקר נערך אמנם על עכברים, וכידוע, עכברים עדיין לא משתמשים בסמארטפונים, אבל החוקרים מציינים, כי "אנחנו חושבים שיש סיבה טובה להאמין שזה נכון גם אצל בני אדם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים