מדוע מבקשים משקיעים להוציא גופה של מנכ"ל בורסת קריפטו מהקבר?

הבקשה הלא שגרתית מגיעה לנוכח החשדות שהמנכ"ל של החברה הקנדית, ג'ראלד קוטן, ביים את מותו ובכך הצליח לגנוב מטבעות וירטואליים בשווי 190 מיליון דולר, כשסיסמאות הגישה שהיו בבעלותו בלבד הלכו לעולמן יחד איתו, אחרי שנפטר במפתיע לפני שנה

הכסף נעול - האם המנכ"ל באמת מת? צילום: BigStock

משקיעים שאיבדו את כספם הווירטואלי, שהיה בחסות בורסת חילופי קריפטו קנדית, רוצים שהרשויות יאשרו את מותו של מייסד ומנכ"ל החברה, על ידי הוצאת גופתו מהקבר, ובדיקתה.

בפברואר האחרון, עדכנה QuadrigaCX – חברת חילופי המטבעות הדיגיטליים המוכרת והגדולה ביותר בקנדה עד אז – את הלקוחות שלה כי אין לה גישה למטבעות הקריפטו שלהם – בשווי כולל של כ-190 מיליון דולר. הסיבה לכך שבורסת החילופין איבדה את יכולת הגישה לכסף היא מותו הפתאומי של המנכ"ל בן ה-30 שלה, ג'ראלד קוטן, בדצמבר 2018 – בדיוק לפני שנה.

לפי הדיווחים מפברואר, המטבעות החסרים הוחזקו במה שמכונה cold wallets, שנוהלו על ידי קוטן, שמת במהלך טיול להודו, באופן מפתיע, מסיבוכי מחלת קרוהן. אחרי מותו פשטה QuadrigaCX את הרגל והכסף – אבד.

מאז אובדן השקעתם פורסמו בתקשורת סיפורים כמו למשל זה של טונד זואו, מהנדס תוכנה בן 30, שהועסק בעבר ב-BitTorrent ובוולמארט – אזרח קנדי שעבר לארה"ב כשהיה בן 23 וחי בקליפורניה ושאיבד את כל חסכונותיו, בסך 422 אלף דולר, עקב הפרשייה המסוימת. זואו הוא רק אחד מ-115,000 לקוחות בורסת החילופין, אשר נותרו בלי יכולת למשוך את כספם. 

לא באמת מת?

הסיבה לבקשה העכשווית להוצאת הגופה ובדיקתה היא שהלקוחות מאמינים שקוטן לא באמת מת, ושלמעשה ביים את המוות וגנב מהם את 190 מיליון הדולרים.

הנסיבות שעוררו את החשדות ביתר שאת הן בין השאר ש-QuadrigaCX הודיעה תחילה, בינואר, כי קוטן נמצא בהודו שם הוא "פותח בית יתומים כדי לספק בית ומקום מבטחים לילדים נזקקים". ואז היא בישרה כי מת באופן בלתי צפוי, בדצמבר.

בנוסף, ארבעה ימים לפני שקוטן נפטר מהסיבוך הפתאומי בבריאותו, הוא כתב צוואה ובה הורה להשאיר 9 מיליון דולר בנדל"ן, את המכוניות, המטוס והיאכטה הפרטיים שלו לאשתו ולמשפחתו.

בנוגע ליאכטה – בבעלותו של קוטן הייתה היאכטה הגדולה ביותר בקנדה, ובכלל, היזם הצעיר חי חיי מותרות מרשימים במיוחד בטרם מותו הפתאומי. המגזין ואניטי פייר פרסם לפני מספר שבועות כתבה גדולה שירדה לעומק חייו הנהנתנים של קוטן בטרם מותו, פירטה אותו החקירה חסרת הממצאים הוודאיים, שהייתה אמורה לקבוע האם אכן מת. גם בכתבה זו, שכותרתה "הונאת פונזי, יאכטות פרטיות, וסכום חסר של 250 מיליון דולר (קנדיים – ג"פ) בקריפטו: סיפורה המוזר של קוואדריגה" עלו שלל פיסות אינפורמציה מעוררת תמיהה אודות הבורסה, קוטן ומותו המסתורי. 

לדברי ג'ניפר רוברטסון, אלמנתו של קוטן, בעלה היה האדם היחיד ב-QuadrigaCX "האחראי על ניהול כספים ומטבעות", ולכן, הידע של סיסמאות "הארנק הקר", או הארנקים האחרים בהם מאוחסנים נכסי הקריפטו, היה בלעדית בבעלותו, וכעת לא ניתן לגשת לכסף באינטרנט בלעדיהן.

רוברטסון אמרה כי קוטן לא השאיר רשומות עסקיות, וכי מומחה טכני שנשכר על ידי החברה לא הצליח להיכנס למחשב הנייד שעליו נהג קוטן לעשות את עסקיו.

רוברטסון הציגה בינואר 2019 תעודת פטירה של קוטן לבית המשפט העליון של נובה סקוטיה, ובה נכתב כי בעלה נקבר בדצמבר 2018.

משרד עורכי הדין מילר תומסון הגיש כעת, כאמור, עתירה לרשויות בקנדה להוצאת גופתו של המנכ"ל המנוח. בנוסף, המשרד מבקש לבצע נתיחה שלאחר המוות על שרידי הגופה, בכדי לאשר את זהותה ואת סיבת המוות.

משרד עורכי הדין סיפק לפנייה ולבקשה חומר רקע שכלל "מידע זמין לציבור" על ההיסטוריה של קוודריגה, קוטן ואחרים הקשורים למשרד, שלדבריו "מדגיש עוד יותר את הצורך בוודאות סביב השאלה אם מר קוטן נפטר באמת", כך על פי מכתב שנשלח מטעם הפרקליטים ב-13 בדצמבר.

לא ברור אם המהלך יאושר, ואם כן – מתי יבוצע, אבל עורכי הדין של מילר תומסון ביקשו לבצע את הפרוצדורה לפני אביב 2020 בשל "חששות שקשורים לפירוק הגופה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים