ארה"ב: פייסבוק סירבה לבקשת התובע הכללי לוותר על ההצפנה המלאה

ויליאם בר ביקש מהחברה באוקטובר להותיר דלת אחורית לרשויות אכיפת החוק, ביישומי הודעות המיידיות שבבעלותה - ווטסאפ ו-מסנג'ר ● הענקית ממאנלו פארק החליטה לסרב לו מטעמי שמירה על פרטיות המשתמש, ותחסום כל אפשרות לגישה ממשלתית להודעות

מסנג'ר - אתגר למלחמה של פייסבוק בפייק ניוז. צילום אילוסטרציה: BigStock

ויליאם בר, התובע הכללי של ארצות הברית, ביקש מפייסבוק באחרונה שלא להחיל הצפנה מלאה מקצה-אל-קצה ביישומי הודעות המיידיות שבבעלותה – ווטסאפ ומסנג'ר, כמו גם בשירות המסרים של אינסטגרם. באופן מפתיע – הוא נענה כעת בסירוב מוחלט על ידי הענקית ממאנלו פארק, שאמרה כי לא תאפשר דלת אחורית אל המידע האישי של משתמשיה.

למעשה החברה הודיעה אתמול (ג') רשמית לממשל טראמפ, למשרד המשפטים ול-בר כי לא תיצור פתח בעבור רשויות אכיפת החוק אל ההודעות שאנשים שולחים זה לזה על הפלטפורמות שלה, באומרה כי פעולה זו תאיים על בטיחות המשתמשים.

וויל קת'קארט וסטן צ'ודנובסקי, בכירים בפייסבוק המופקדים על השירותים של ווטסאפ ומסנג'ר, שלחו מכתב ובו הביעו את סירובה של ענקית הרשתות החברתיות להותיר פתח בהצפנה המלאה שבכוונתה להחיל על השירותים.

במכתב אל בר צוין כי "מומחי אבטחת סייבר הוכיחו שוב ושוב שכאשר אתה מחליש חלק כלשהו במערכת מוצפנת, אתה מחליש אותו בעבור כולם, בכל מקום. הגישה 'לדלת האחורית' שאתה דורש לרשויות אכיפת החוק תהיה מתנה לפושעים, להאקרים ולמשטרי דיכוי, ותיצור דרך בעבורם להיכנס למערכות שלנו ולהשאיר כל אדם בפלטפורמות שלנו פגיע יותר בחיים האמיתיים". 

החברה הוסיפה וציינה כי "פשוט אי אפשר ליצור דלת אחורית כזו למטרה אחת, ולא לצפות מאחרים לנסות ולפתוח אותה".

יצוין כי אל בקשת התובע הכללי, שנשלחה לחברה שייסד מארק צוקרברג באוקטובר, הצטרפו גם ממלא מקום השר לביטחון פנים, קווין מקלינן, שרת הפנים הבריטית, פריטי פאטל, והשר האוסטרלי לענייני פנים, פיטר דאטון. כולם קיבלו כעת את סירוב פייסבוק.

הצפנה מקצה-אל-קצה. אילוסטרציה: BigStock

הצפנה מקצה-אל-קצה. אילוסטרציה: BigStock

העברת הודעות מוצפנות יכולה להועיל לפושעים?

בבקשתם מלפני חודשיים וחצי הפצירו הרשויות בפייסבוק לעצור את החלת ההצפנה מקצה-אל-קצה בכל שירותי ההודעות השונים שלה. הם הזהירו כי העברת הודעות מוצפנות יכולה להועיל לפושעים, כמו למשל לפדופילים, ולסכל את מאמצי רשויות אכיפת החוק להתחקות אחריהם. במכתב ששלחו הם ביקשו ממנכ"ל החברה, צוקרברג, לנקוט בצעדים המאפשרים ל"גורמי אכיפת החוק להשיג גישה חוקית לתכנים במתכונת קריאה ושימושית".

ואולם פייסבוק – שבלאו הכי נמצאת במצב של מגננה מול וושינגטון, ומול מחוקקים האמריקנים בכלל, בגין התנהלותה בנוגע לפרטיות המשתמשים וזה שאפשרה ומאפשרת עדיין הפצת פייק ניוז דרך הפלטפורמה שלה – הפתיעה ומיאנה לבקשות מטעם האמריקנים, הבריטים והאוסטרלים, כשהיא מעדיפה להפגין נאמנות למשתמשים ולא לממשלות ולאינטרסים לאומיים.

חברות הטכנולוגיה הגדולות של ארה"ב טענו זה מכבר כי הצפנה היא הגנה חיונית על פרטיות המשתמשים שלהן. הטכנולוגיה מגנה על הודעות מפני מעקב, ואפילו החברות שמשתמשות בה לא מצליחות לגשת לתוכן ההודעות שהועלה לפלטפורמה שבבעלותן. וכן, ההצפנה גם מונעת מהמשטרה ומסוכנויות ביון שונות לגשת לתכני התקשורת של חשודים, גם כאשר יש בידיהם צו בית משפט שמאשר זאת. כך קרה במקרה המפורסם מ-2016, של הטרוריסט מסן ברנרדינו, שאפל סירבה לפרוץ את הטלפון שלו בעבור ה-FBI, למרות הוראת בית המשפט, ולמרות שבעלי ה-iPhone היה חשוד בפיגוע.

ואם כבר מזכירים את אפל – מכתב התגובה מפייסבוק קדם לישיבת ועדת השיפוט של הסנאט בוושינגטון, שהתקיימה ביום ה' האחרון, ושבה התייצבו מנהל תחום פרטיות המשתמש של אפל, אריק ניונשוונדר, וג'יי סאליבן, מנהל המוצר של פייסבוק בנושא פרטיות ויושרה במסנג'ר. השניים ניצבו מול מפגן נדיר ודו-מפלגתי, שבו חברת הוועדה דיאן פיינשטיין הדמוקרטית ויו"ר הוועדה הרפובליקנית, לינדזי גרהאם, איימו על חברות הטכנולוגיה שמעסיקות אותם בפעולות רגולטוריות, אם הן לא יצייתו וימצאו דרך כלשהי לאפשר לרשויות אכיפת החוק לגישה להודעות מוצפנות.

אולם בשימוע המסוים, מי שעוד נשמעו אחידים ומגובשים בגישתם היו נציגי הענקיות מעמק הסיליקון. "הצפנה היא הטכנולוגיה הבסיסית המספקת אבטחת מידע בכל המערכות המודרניות", אמר נוינשוונדר, לוועדה. "איננו יודעים על דרך לפרוס הצפנה המספקת גישה רק לחבר'ה הטובים – מבלי להקל על פריצתם של הרעים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים