ארה"ב: ליפט תספק הסעות בחינם לראיונות עבודה והכשרה למשרות חדשות

חברת שיתופי הנסיעות האמריקנית החליטה לסייע ללקוחות מוגבלים פיזית ומעוטי יכולת שלה, שנמצאים בעיצומו של הליך חיפוש עבודה, בכשרה לכזו וכן בשבועות הראשונים לאחר קבלת אחת - עד שהמשרה תיכנס לתוקף והם יקבלו משכורת ראשונה

אפליקציית ליפט. צילום: BigStock

כמה נדיר לראות חברות מסחריות פרטיות שעושות משהו למען החברה, אבל חברת ליפט החליטה שהיא תהיה אחת מאותם מקרים מיוחדים. חברת שיתופי הנסיעות האמריקנית הודיעה על השקת Job Access Program – תכנית שתסייע בהסעות לאנשים "שמפלסים את דרכם בצינור התעסוקה".

במסגרת היוזמה, החברה תעניק בחינם, או בהוזלה, הסעות לראיונות עבודה ובחזרה משכמותם; לתכניות הכשרה מקצועיות ומהן לבתים; כמו גם למקום עבודה חדש, במהלך שלושת השבועות ממועד השכירה ועד שהעובד יקבל את משכורתו הראשונה.

התכנית תופעל ב-35 מקומות בארצות הברית ובקנדה, ויסייעו להפעלתה מלכ"רים שונים ביניהם: Goodwill, United Way, Year Up, Upwardly Global ו-USO.

לפי הסברי החברה, תכנית הגישה לעבודה מגיעה לאחר שבמחקר שנערך על ידי ענקית הנסיעות השיתופיות התגלה כי 44 אחוזים מכלל הנסיעות שלה מתחילות או מסתיימות באזורים בהם חיים בעלי הכנסה נמוכה. כתוצאה מכך, מי שעתיד לקבל את הטבות תכנית זו הם אנשים מאזורים בעלי הכנסה נמוכה; צעירים בני 18 עד 24 המחפשים את משרתם הראשונה; ותיקי צבא; פליטים; אנשים עם מוגבליות; וכן אסירים משוחררים.

ליפט פונה למי שמזלו שפר עליו יותר, ויכול להרשות לעצמו, להרים תרומות או לעגל את דמי הנסיעות שלו, לסייע לה להפעיל את התכנית, שעתידה לסברתה לספק סיכוי טוב יותר למציאת עבודה לאנשים הזקוקים לפרנסה. החברה העלתה דף שבו ניתן לתרום למיזם החיוני.

"אנו יודעים שבעבור מובטלים, תחבורה אמינה לראיון עבודה או לשבועות הראשונים של העבודה יכולה לעשות הבדל תהומי", אמר סטיב טיילור, מנהל אזורי ב-Lyft לאזור ניו יורק ומיד-אטלנטיק.

כשקשה להגיע לעבודה – קשה יותר למצוא אחת

"יש בערך שני מיליון אנשים החיים עם מוגבלות בארצות הברית. מבין שני מיליון אלה, כמעט 30 אחוז, או 560,000 איש, אינם מסוגלים לעזוב את ביתם בגלל חסמי תחבורה. היכולת להגיע בקלות, במיוחד לתעסוקה בקהילת הנכים, היא מכריעה לעתידם", אמרה אשלי הלסינג, מנהלת קשרי ממשל באגודה הלאומית לתסמונת דאון, ה-NDSS.

ליפט גם יצרה שיתוף פעולה עם הקואליציה לחסרי בית לתמיכה בתכנית אימון למשרות ראשונות – שמיועדת להכשרה לעבודה ונמשכת 14 שבועות, ומוצעת לנשים חסרות בית וכאלו שהכנסתן נמוכה.

דייב גפן, מנכ"ל הקואליציה לחסרי בית, אמר כי "מקלטים לרוב רחוקים ממקומות עבודה, מה שמקשה מאוד על אישה חסרת בית להגיע לראיון או למשרה חשובה. הקואליציה מצפה לשיתוף פעולה עם ליפט בתכנית הגישה לעבודה בכדי לעזור להעניק לנשים את התחבורה החיונית הנחוצה בכדי להשיג את הכישורים והניסיון שלהן הן נזקקות כדי להוציא את עצמן ואת משפחותיהן ממצב עוני".

בעיות במוניטין ומול רשויות החוק הן הסיבה למהלך?

מאז הנפקתה מוקדם יותר השנה, נראה כי ליפט עושה מאמצים ניכרים כדי להפגין השפעה חברתית חיובית בתחומי פעולתה. בחודש מאי אמרה החברה כי היא מתחייבת להשקיע 50 מיליון דולר בשנה בכדי לסייע בשיפור הערים באמצעות תכניות תחבורה וקיימות.

עם זאת כנראה שמאחורי המהלך היפה של ליפט יש גם אינטרסים. לפי המגזין Quartz, למרות המאמצים למתג את עצמה כחברה חיובית, ליפט סופגת לא מעט ביקורת. יש הטוענים כי החברה לא הצליחה להגיב כראוי לתלונות להטרדה מינית מצד נהגיה, וכן הואשמה בכך שהיא מפלה אנשים עם מוגבלות בכך שלא סיפקה כלי רכב נגישים לכיסאות גלגלים באזור המפרץ.

בנוסף, חקיקה חדשה המתגבשת בקליפורניה תאלץ חברות המשתייכות לקונספט "כלכלת הגיג" (Gig Economy) – שמשמעותה למעשה היא "כלכלת החלטורה" – להעניק לקבלנים עצמאיים מעמד של עובדים מן המניין. הצעת החוק, המכונה AB5, נתפשה במידה רבה כממוקדת ב-Lyft ובמתחרה הגדולה שלה, אובר.

הדברים יכולים להבהיר מדוע ליפט מכפילה פתאום את היוזמות הקהילתיות שלה ואת מאמציה לזכות בתמיכת הציבור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים