אפל הסירה מחנותה יישום ששימש את משתתפי המחאה בהונג קונג

האם הענקית האמריקנית מצייתת לשלטונות סין ופועלת כנגד מוחים בהונג קונג המבקשים דמוקרטיה בארצם, רק כדי ששירותיה ועסקיה לא יפגעו כספית ברפובליקה העממית? ● לא מדובר במקרה בודד מצידה, ובנוסף, אפל אינה היחידה שמתכופפת תחת הלחץ הסיני

אפל. צילום: Bigstock

חברת אפל הסירה לאחרונה מחנות האפליקציות שלה, ה-App Store, את אפליקציית המפות HKmap.live – ששימשה את ההונג קונגים באופן נרחב לתיאום אירועי מחאה כנגד ניסיונות סין לקחת שליטה חוקית עליהם. 

לפי The Verge, האפליקציה ושירות האינטרנט הנלווה לה שימשו לסימון מיקומי משטרה, ובכדי לעדכן מוחים אודות סגירת רחובות בההפגנות הפרו-דמוקרטיות העיקשות שנערכות בהונג קונג באחרונה.

בתחילת החודש דחתה הענקית האמריקנית מקופרטינו את HKmap.live מחנות האפליקציות, ואז חזרה בה מהחלטתה. כעת – שוב התהפכה וסילקה את היישום מהחנות.

בהצהרתה בנדון כתבה אפל כי "יצרנו את ה-App Store כך שתהיה מקום בטוח ואמין לגלות אפליקציות. למדנו כי באפליקציה מסוימת, HKmap.live, נעשה שימוש בדרכים המסכנות את אכיפת החוק ואת התושבים בהונג קונג. לקוחות מודאגים רבים בהונג קונג פנו אלינו בנוגע ליישום זה, ומיד התחלנו לחקור אותו. האפליקציה מציגה מיקומי משטרה ואימתנו עם הלשכה לאבטחת הסייבר של משרד הטכנולוגיה בהונג קונג כי האפליקציה שימשה למיקוד ולמארב למשטרה, לאיום על ביטחון הציבור, ושפושעים השתמשו בה כדי להפוך לקורבנות את התושבים, באזורים שבהם הם יודעים שאין רשויות אכיפת חוק. אפליקציה זו מפרה את ההנחיות והחוקים המקומיים שלנו, והסרנו אותה מהחנות".

בתגובה לדברים אמרו מפתחי היישום כי "ישנן 0 עדויות התומכות בהאשמות אלו (של הרשויות בהונג קונג – ג"פ). אפליקציית HKmap לעולם אינה מבקשת, מקדמת או מעודדת פעילות פלילית". בנוגע לאופן פעולת השירות שלהם אמרו כי "יישום HKmap מגבש מידע ממשתמשים וממקורות ציבוריים, למשל מהזרמות חדשות חיות, מפייסבוק ומטלגרם".

גורמי ממשל סינים הכחישו מעורבות בפרשה, או הנחיות שהועברו לאפל להסרת היישום. מאידך, פיפל דיילי – יומון העם של המפלגה הקומוניסטית במדינה – כתב באחרונה בהקשר המסוים כי "פזיזות תגרום צרות רבות בעבור אפל". "אפל צריכה לחשוב לעומק", הוסיף וציין השופר של הממשל.

המחאה החברתית בהונג קונג. צילום: BigStock

המחאה החברתית בהונג קונג. צילום: BigStock

השוק השני בגודלו של אפל אחרי ארצות הברית

רבים במערב מותחים ביקורת על אפל, בטענה שזו בוחרת להיכנע ללחצים, אולי אפילו הלא רשמיים, של הרשויות בסין, שמנסים לחבל בכל מחיר במחאה האמיצה. מי שמעוניין להציג את הדברים מעט אחרת, טוען כי אפל פשוט חוששת שהיא עלולה לפגוע במוניטין שלה בקרב צרכנים סיניים, אם לכאורה תשתף פעולה עם המתקוממים.

יצוין כי בעבר כבר נפגעו מותגים שבייג'ינג לא חפצה עוד בייקרם, ואפילו פו הדב סבל מ"נחת ידה" של הצנזורה במדינה הקומוניסטית, רק בגלל מם ויראלי שהופץ והשווה בין נשיאה לדובי המצויר, מה שגרם להחרמת דמות דיסני האהובה באופן מוחלט בסין.

סין נחשבת קריטית לעסקיה של אפל – היא השוק השני בגודלו של אפל אחרי ארצות הברית, אולם המנכ"ל טים קוק כבר טען ב-2013 שבסופו של דבר סין תהיה הזירה המובילה בעסקיה של הענקית. עם זאת, אפל היא גם נכס חשוב לסין – מרבית מכשירי ה-iPhone ומחשבי הטאבלט שלה מורכבים במפעלים סיניים, המעסיקים מאות אלפי אנשים. בנוסף, ספקיות סיניות מספקות רכיבים למחשבי Mac Pro המורכבים בטקסס.

דגל טאיוואן הועלם

דגל טאיוואן

דגל טאיוואן

הסרת היישום מהחנות אינה המקרה הראשון של כניעה לשלטונות סין – כמה ימים מוקדם יותר, אפל הסירה את הדגל הטייוואני במקלדת האמוג'י שלה בהונג קונג ובמקאו, כדרך לפייס את המדינה הקומוניסטית. ועשתה זאת בשקט בשקט. לאחר שאפל פרסמה גרסאות חדשות למערכת ההפעלה iOS 13 שלה, היו משתמשים שהבחינו כי הדגל הטייוואני כבר אינו זמין בעבורם.

איך טאיוואן קשורה לכל זה? סין וטאיוואן מנוהלות בנפרד מזה עשרות שנים, אבל עם זאת, על רקע הגברת ההפגנות בהונג קונג, נשיאת טאיוואן, צאי אינג-ון, שמפלגתה הפרוגרסיבית והדמוקרטית תומכת בעצמאות, הגבירה את ביקורתה כלפי בייג'ינג. לכן סין נוקטת בסנקציות גם נגד המדינה האסייתית השכנה.

גם בליזארד נכנעה ללחץ הסיני – וחטפה

תקרית נוספת, ולכאורה משנית, הקשורה ללחצים הסיניים לצורך פגיעה והשתקת המחאה העממית בהונג קונג, מקושרת לאירוע וירטואלי אחר מחזית שונה לגמרי – שחקן מוביל ומפורסם של משחק הווידיאו הפופולרי Hearthstone, המכונה נג "בליצ'ונג" וואי צ'ונג, ניצח בטורניר גדול וזכה בעשרות אלפי דולרים. לאחר הניצחון הוא התראיין לתקשורת וסיפר שכהונג קונגי במוצאו הוא תומך במחאה. הוא אף הודה כי בכוונתו להשתמש בניצחון בכלל, ובראיון המסוים בפרט, כדי לקדם את הנושא החשוב.

בתגובה לדבריו, וכנראה ללחץ הישיר מסין, ביטלה בליזארד – חברת המשחקים הוותיקה והענקית שאחראית על הכותרים המאוד מצליחים ופופולריים World of Warcraft, Diablo, Overwatch ועל משחק הקלפים Hearthstone – את זכייתו בטורניר, מחקה את הראיון משרתיה ואסרה על השחקן להשתתף בשנה הקרובה בטורנירים ובמשחקים הקבוצתיים. בתגובה לתגובה הודיעו אלפים כי ביטלו את המנויים שלהם למשחקיה השונים של בליזארד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים