"צריך להתייחס למידע כנכס"

כך אמר ראש אגף מידע ואנליטיקה באל על, עדו ביגר, במהלך מפגש פורום C3 במתקני החברה בנתב"ג ● הפורום עסק בנושא "ארגון מוכוון נתונים"

עדו ביגר, מנהל המידע והאנליטיקה של אל על. צילום: ליאור ג'ורנו

חברת אל על אירחה באחרונה את פורום C3 – בו חברים בכירי המנמ"רים בישראל – בשיתוף עם חברת כאל. מפגש הפורום של אנשים ומחשבים נערך במתקני אל על בנמל התעופה בן גוריון, כשבמוקד הפגישה – "ארגון מוכוון נתונים".

סמנכ"ל דיגיטל ומחשוב, שחר מרקוביץ, הציג את האסטרטגיה הטכנולוגית של אל על, שהיא להיות "החברה החכמה של אומת הסטארט-אפ" – אסטרטגיה שמבוססת על שימוש במידע ובאנליטיקה מתקדמת בכדי לייצר ערך עסקי באמצעות שיפור חווית הלקוח והעובד, הצעות ערך ממוקדות לקוח, ושיפור היעילות התפעולית.

לדבריו, העובדה שהחטיבה שלו מכילה גם גופים עסקיים וגם את ה-IT מאפשרת לשלוט גם בקידום הטכנולוגי של החברה, וגם בדחיפה העסקית באספקט הדיגיטלי. "אני נמדד על מכירות והכנסות, כמו כל גוף עסקי אחר", אמר מרקוביץ. "אנחנו רוצים גם להגיע למצב שאנחנו ממנפים את האקוסיסטם עם רעיונות חדשים ויכולות של השוק לקלוט רעיונות וחדשנות ממקורות חיצוניים, למשל סטארט-אפים צעירים שישולבו לתוך העשייה, לצד פיתוח יכולות פנימיות שיאפשרו את הצמיחה הדיגיטלית בהתפתחות הארגונית".

המבנה הארגוני של החטיבה כולל שלוש אגפים: אגף הדיגיטל – שהוא האגף העסקי; אגף מידע ואנליטיקה, המשלב בין יכולות טכנולוגיות ותמיכה בגוף העסקי; ואגף IT.

"שולט בשני צידי החבל" 

ראש אגף מידע ואנליטיקה באל על, עדו ביגר, פירט כיצד ישיגו את האסטרטגיה. הוא סיפר שהתכנית של אל על מבוססת על "מידע כנכס" – שדרוג המידע לאורך כל שדרות הארגון, בניית "מפעל BI" המייצר דשבורדים לכלל הארגון בצורה אג'ילית, ומינוף מדעי הנתונים כדי להשיג תוצאות כלכליות בארגון. ביגר הציג כיצד השימוש במידע הוביל לשיפור בדיוק המבצעי של אל על ובצריכת הדלק של טיסות.

"צריך להתייחס למידע כנכס", אמר ביגר. "חברת תעופה היא מקור בלתי נדלה של נתונים מרמת לוגים של מטוסי דרימליינר, עד רמת כל המערכות התפעוליות שמאפשרות את התחזוקה והתפעול השוטף של החברה, את השליטה".

לדבריו, "התפתחות של ארגון דיגיטלי מורכבת מארבעה שלבים: לדעת מה קרה, למה זה קרה, מה הולך לקרות והשלב הרביעי: שימוש בנתונים עבור תהליכים תומכי החלטה ותהליכים תפעוליים. אנחנו באל על סיימנו את המעבר לרמה השנייה ואנחנו חזק בתוך הרמה השלישית, עם נגיעות ברמה הרביעית. יש היום תהליכים שפועלים בצורה אוטומטית ושמבוססים על תובנות שעולות מהמידע".

אל על. צילום: יח"צ

אל על. צילום: יח"צ

כאמור, ביגר אחראי גם על הצד העסקי (מערכת ה-BI) וגם על הצד התפעולי, והוא הוסיף והדגיש כי "אני אחראי גם על ה-IT שמפיק את כל הנתונים, המערכות והדו"חות, אבל גם אחראי לאספקת התוצר העסקי –  ברור לי ברמה העסקית מה חשוב ומה לא".

"יש בעיה בהרבה ארגונים שמצד אחד יש CDO (מנהל הדיגיטל בארגון – א"ב), שאחראי לדעת מה חשוב לארגון, ומצד שני מנהל BI – כשה-CDO יודע מה חשוב, ומנהל ה-BI אחראי לביצוע. אם ה-CDO לא אחראי על מנהל ה-BI, יש למנהל זה עוד לקוחות מלבד ה-CDO, והוא עושה מה שהוא רוצה. כאן אני שולט בשני צידי החבל", המשיך.

ביגר סיפר כי "בהיבט הזה הקמנו גוף המכונה RAPID BI, המורכב מאנליסטים שמאפשרים לי לספק תוצרי BI מאוד מהירים, שלא בהכרח תלויים בתשתית מחסני הנתונים, בלי לפגוע בפרויקטים הגדולים. בנוסף הקמנו צוות מדעני נתונים, שאפשר לאל על להכניס יכולות מאוד מתקדמות בנושא חיזוי ולמידת מכונה, שחלק מהתוצרים של זה כבר יהיו בסוף השנה", סיכם ביגר.

אירנה פורטניק, סמנכ"לית טכנולוגיות ותפעול בחברת כאל, הציגה את הפעילות הרבה שנעשית בכאל סביב עולם המידע, כולל המיקוד בהנגשת מידע לבעלי התפקיד בארגון, ובראשם המנכ"ל. 

שי איתן, ראש מדור מידע בכאל, תיאר בפירוט את התהליך שעברו לבחירת טכנולוגיות הדשבורדים שלהם (tableau) והארכיטקטורה הטכנולוגית, הכולל שכבת מידע אופרטיבית ומידע כשירות (Data as a Service).

לסיום, מיכל מרכוס, מנמ"רית אל על, תיארה את האתגרים שאיתם מתמודד מנמ"ר בעולמות הביג-דטה, והצורך העסקי לספק נתונים ולהעביר אותם ממקום למקום, תוך התמודדות עם רגולציה כמו חוקי הגנת הפרטיות, ה-GDPR, ונושאי סייבר. "המנמ"ר", הסבירה, "צריך לאזן בין ניהול הסיכונים לבין הצורך לתת את השירות הכי מיטבי וליצור מערכת גמישה ופתוחה".

בהמשך סיירו המנ"מרים בהאנגר מטוסים של אל על, שם ראו שיפוץ של מטוס 737 וקיבלו הסבר מעמיק על תהליך שיפוץ המטוסים בחברה. לבסוף ביקרו במרכז שליטה אווירי של אל על, שם הוסבר להם על המורכבות הרבה בניהול המבצעים האוויריים. 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים