מערכת הבחירות: האם הרשתות החברתיות איבדו ממעמדן?

בניגוד למערכות הבחירות הקודמות, הפעם לא ראינו כמעט סרטונים בולטים כמו "הערבים נוהרים לקלפיות" או בנט ההיפסטר בשדרות רוטשילד ● האם זאת פייסבוק שקצת התיישנה או הפוליטיקאים שקצת התעייפו?

האם הייתם עושים לייק לשימוש של הפוליטיקאים ברשתות החברתיות? צילום: Walterk, BigStock

מערכת הבחירות תמה, ואתה האינפלציה בהכפשות, בהשמצות, בשקרים – וגם בסרטונים ובשידורים החיים ברשת, שכללו את כל אלה. עכשיו הם ישובו לרמתם ולמספרם בימים כתיקונם – עד למערכת הבחירות הבאה, שיש המעריכים שכבר מתרגשת עלינו.

הבחירות ברשת הסתיימו, שוב, בניצחון הליכוד ובנימין נתניהו – לפחות לטעמי. הגם שאין לו מכשירים דיגיטליים, ראש הממשלה יודע להשתמש ברשתות החברתיות הרבה יותר טוב מכל פוליטיקאי אחר, ובעיקר מבני גנץ, שגם בסרטונים שלו בפייסבוק הוא נראה קצת מגושם. גם שם, זה "לא כוחות". אלא שהניצחון הזה לא השיג את התכלית שלו – ניצחון בקלפי, עם 61 המנדטים המיוחלים לגוש הימין. שהרי הבחירות הסתיימו בדד אנד – כחול לבן וגוש השמאל-מרכז אמנם גדולים יותר מהליכוד וגוש הימין, אבל לאף אחד אין באמת אפשרות להקים קואליציה, אלא אם כן הצדדים יתרצו, יפרו הבטחות בחירות וילכו זה עם זה.

נדמה שמשהו קרה לקמפייני הרשת או, יותר נכון, להשפעה שלהם על המצביעים. הדבר בולט במיוחד אצל נתניהו והליכוד, שלמרות פייסבוק לייבים תכופים מאוד והיסטריים ביום הבחירות, קמפיין אינטנסיבי במיוחד וחזרה פעם אחר פעם על המסרים, מספר המנדטים של המפלגה ירד בשמונה – מ-39 בכנסת הקודמת וקצרת המועד (כולל של כולנו, שהתמזגה לתוך הליכוד) – ל-31 בלבד בזו שצפויה להיות מושבעת בקרוב.

הארסנל של הקמפיינר הכי טוב הידלדל

גם אחרי הבחירות הנוכחיות, בנימין נתניהו הוא עדיין הקמפיינר הטוב ביותר בעולם הפוליטי שלנו, ואולי אפילו במדינה בכלל, עם כל הכבוד לפרסומאים ויועצי התקשורת למיניהם. המסרים שהוא ואנשיו יוצרים הם קצרים וקליטים – מ-"נתניהו טוב ליהודים" של עידן הטרום אינטרנט ועד ל-"גנץ. שמאל. חלש", שאולי היה חלש יותר מזה הראשון אבל עדיין התקבע. בנוסף, הוויזואליה שלהם קולעת – בעיקר בסרטונים שבהם הוא יושב בחדר במשרד ראש הממשלה, כשרק מפת העולם מאחוריו, והוא יודע לדבר אל ההמונים.

במערכות הבחירות הקודמות, הרשתות החברתיות שירתו מצוין את נתניהו – הן כשלעצמן והן ככר לפרסם דברים שאחר כך יגיעו לתקשורת המסורתית. הוא השתמש בהן בהצלחה כדי לעורר רגשות ולהניע מצביעים. די להיזכר בסרטון "הערבים נוהרים לקלפיות", שלפי הערכות הוסיף לנתניהו 2-3 מנדטים. אותם 2-3 מנדטים שהיו חסרים לו כדי לנצח.

אלא שגם אם המסרים פשוטים וקליטים, אחרי שחוזרים עליהם שוב ושוב, מצביעים פוטנציאליים רבים כבר לא קונים אותם. ממש כמו סיפור ה-"זאב זאב". בפרט אם, כפי שהתברר, הם לא בדיוק תואמים את האמת – למשל במקרה של "הערבים נוהרים לקלפיות". גם במערכת הבחירות הנוכחית, נתניהו השתמש בפייסבוק שלו על מנת לחזור על ההסתה נגד הציבור הערבי – סליחה, "המפלגות הערביות", וזה לא ממש גרם לליכודניקים להגיע ולבחור. כי כשהמסר לא אמין, וכשנמאס ממסרים לא אמינים, גם הפלטפורמה הכי נגישה, הכי חדשנית והכי פשוטה לא עוזרת.

נפתלי בנט ההיפסטר. צילום: מתוך הסרטון

נפתלי בנט ההיפסטר. צילום: מתוך הסרטון

מפלגה אחת שכן ניצלה היטב את הדיגיטל: ש"ס

ומה בצד השני? שם עוד לא למדו את מה שנתניהו כבר שכח בקשר לשימוש ברשתות חברתיות. בעיקר לא בכחול לבן. היה אמנם הגימיק שבלט של אהוד ברק משתתף באתגר הבקבוק, שובר אחד מהם ומדבר על כך שעומד להגיע קץ עידן נתניהו, והיו כמה סרטוני קמפיין נחמדים כמו סרטון המעטפות של יאיר לפיד, שהציג את מעטפת חשבון האשראי המנופח של יולי-אוגוסט אל מול מעטפת הבחירות, שתאפשר להביא להורדה ביוקר המחייה, לטענתו. כמה סרטונים, ולא הרבה יותר מזה. אולי בגלל העייפות, הגמלוניות, הידלדלות התקציבים בגלל מערכת בחירות שנייה בחמישה חודשים, ואולי בגלל כולם ביחד, במרכז-שמאל לא הבריקו בשימוש שלהם בפלטפורמות החברתיות בפעם הנוכחית.

כמעט לסיום, יש עוד שני פוליטיקאים שכדאי להתייחס לשימוש שלהם ברשתות החברתיות במערכת הבחירות שאך הסתיימה. האחד הוא אריה דרעי. בש"ס ניצלו היטב את הפלטפורמה האינטרנטית ואת העובדה שמדובר בחודש אלול כדי לפרוט על נימי הרגשות של ציבור המצביעים הפוטנציאליים שלהם. פרשנים טוענים שסרטון ה-"עננו", שכלל את הפיוט של חודש הסליחות, שבמהלכו אנחנו נמצאים, הניע ש"סניקים רבים אל הקלפי וגרם להם, כנראה, לשנות את הצבעתם ברגע האחרון ולשים את הפתק של המפלגה החרדית.

השני הוא נפתלי בנט. שמתם לב שהוא די נעלם – או, יותר נכון, נאלם? בנט, איש היי-טק בעברו ומי שמבין דבר או שניים בטכנולוגיה, היה אחד מכוכבי הרשתות החברתיות במערכות הבחירות הקודמות. די אם אזכיר את הסרטון שבו הוא מסתובב מחופש להיפסטר בשדרות רוטשילד בתל אביב או הפייסבוק לייב – פלטפורמה שהוא ידע להשתמש בה היטב כמו ובמקביל לנתניהו, ואולי אפילו לפניו. הפעם, לא שמענו ממנו בהקשר זה. נכון, הוא ניצב במקום הרביעי ברשימת ימינה ולא בראשה, אבל גם חותמו לא ניכר בקמפיין האינטרנטי הצולע של המפלגה.

לסיכום, הפוליטיקאים השתמשו גם הפעם ברשתות החברתיות, אבל הם התחילו למחזר. לא ראינו שום דבר חדש או מבריק, שום דבר שלא היה על המסכים שלנו קודם. מבחירות לבחירות ייעשה קשה יותר לחדש, בפרט במדיום המהיר של הדיגיטל ובקצב ההתחדשות שהוא דורש. ניכר שלא כל הפוליטיקאים מבינים את זה, וגם אלה שכן, לא מתרגלים מהר מספיק למצב החדש. כדאי להם וליועציהם לנצל את הפער עד למערכת הבחירות הבאה, גם אם הוא יהיה קטן, על מנת לעשות זאת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים