גוגל מפות שולח בארה"ב מחפשי מרפאות הפלה לארגונים המתנגדים להן

האם הסיבה היא מילות מפתח דומות בחיפוש, או התערבות לכאורה של גורמים שמתנגדים להפלות ומחבלים במכוון בממצאים? גוגל מכירה את התופעה ומסבירה שהיא בעיקר תוצר של שגיאות ותום לב

Google Maps

מרכזים של ארגונים הפועלים נגד הפלות מופיעים בכלי המפות של גוגל כאשר משתמשים מחפשים מרפאות להפסקת היריון ברחבי ארה"ב, כך חשף תחקיר של Vice News באחרונה.

לעיתים קרובות התופעה מתרחשת באזורים כפריים ובמקומות אחרים, שבהם בלאו הכי חיים אנשים שבחירתם בנושא מוגבלת מלכתחילה, כך הורחב בכתבה. גרוע מכך, למשל בטנסי, בנוסף למרכזים שכל מהותם התנגדות להפלות, מודגשת על המפה בעת החיפוש אחרי מקום לבצע אחת, האנדרטה הלאומית לעוברים שלא נולדו – מקום אשר מוגדר כמוקדש "לריפוי דורות של כאבים הקשורים לאובדן של ילדים" שהופלו במכוון ושלא במכוון.

Vice News פירט כי חיפש אחר מרפאות להפלה ב-55 ערים ברחבי 22 מדינות, שבהן הנושא של הפסקת הריונות יזומה נמצא במחלוקת עם לחצים משמעותיים מצד גורמים שמרניים ודתיים המתנגדים להן. ב-21 מהערים התגלה שגוגל מפנה משתמשים למרכזים רפואיים שאינם מספקים הפסקת היריון, או שדורשים במפורש מנשים שלא לבצע הפלות כלל כאידיאולוגיה.

הכתבה המפרטת אודות התחקיר הרחיבה עם זאת כי כאשר החיפושים מנוסחים באופנים שונים, התוצאות המתקבלות משתנות גם הן, ולעיתים הן יותר מהימנות.

הפלות – זכות מעוגנת בחוק שיש המתייחסים אליה כאל "רצח עוברים"

כרזה נגד ההתנגדות להפלות. איור: BigStock

כרזה נגד ההתנגדות להפלות. איור: BigStock

יצוין כי בארה"ב חל מאז שנת 1973 החוק על פי פסק דין רו נגד וייד (Roe v. Wade), הקובע כי כל חוק האוסר על הפלה מלאכותית סותר את חוקת ארצות הברית, בשל הפגיעה בזכות לפרטיות. פסק הדין המסוים עורר מחלוקת קשה בארה"ב וקבוצות דתיות רבות שלחו מכתבי מחאה לבית המשפט העליון בגינו. הכנסיות השונות, ובייחוד הכנסייה הקתולית וחלק מהכנסיות האוונגליסטיות, טענו שההחלטה מתירה למעשה רצח עוברים.

ההתנגדות להחלטה הולידה תנועה בשם בעד החיים (Pro-Life Movement), שהחלה בארגון הפגנות מחאה גדולות בפתח בית המשפט העליון, הפגינה מול קליניקות המבצעות הפלות, ועומלת עד עצם היום הזה בנסיונות לשכנע נשים לחדול מביצוע הפלות כלל.

באופן כמעט בלתי נתפש, ההתעסקות בנושא לא שככה לפתחה של 2020, ורק באחרונה, באפריל, נדרשה הוועדה לענייני משפט של בית הנבחרים של מדינת טקסס לדיון על הצעת חוק מספר 896, שקראה לאפשר לגזור עונש מוות של נשים שיבצעו הפלות. לבסוף, ומאחר שהצעה עוררה התנגדות אפילו בתוך מחנה מתנגדי ההפלות, דרכה בוועדה נחסמה והוחלט שהיא לא תועבר להצבעה במליאת בית הנבחרים.

אותן מילות מפתח ושגיאות בהגדרה

על פי התחקיר של Vice News, גוגל מודעת לבעיה המסוימת במפות שלה וטוענת שמקורה לרוב הוא העובדה שחיפוש ארגונים נגד הפלות או קליניקות לביצוען מבוסס למעשה על אותן מילות מפתח.

"ישנם מצבים שבהם זה יכול להיות מצג שווא גלוי, והעסק יודע מה הוא עושה. כלומר, זו המטרה של העסק", אמר דובר גוגל, פול פנינגטון. "אם אתה בוחר את הקטגוריה העסקית הנכונה, אם אתה – שוב – מאוד ברור באתר שלך, ואתה אומר 'אנחנו לא מספקים שירותים אלה וכדומה', אז זה (הטעות לכאורה – ג"פ) עלינו".

בניו יורק כלי המפות של גוגל דווקא מציג מרפאות להפסקת היריון. צילום מסך

בניו יורק כלי המפות של גוגל דווקא מציג מרפאות להפסקת היריון. צילום מסך

מטעם גוגל נמסר לגופי תקשורת אחרים כי "אנו עובדים קשה בכדי להגיע לתוצאות עסקיות אזוריות שהן רלוונטיות, מדויקות, ומסייעות למשתמשים למצוא את מה שהם מנסים לאתר. יש לנו מדיניות כנגד ארגונים המייצגים את עצמם באופן שגוי במפות, וכשאנחנו מודעים אנו מגיבים במהירות האפשרית. אנו גם מאפשרים למשתמשים שלנו לדווח על רישומים לצורך תיקון או ביטול, אם הם חושבים שעסק מייצג את עצמו או את שירותיו באופן שגוי". 

ראוי להדגיש כי התופעה המסוימת במפות גוגל התגלתה לראשונה על ידי גיזמודו בפברואר 2018, ולפי הדיווח ב-Vice מאז גוגל למעשה השתפרה מאוד נושא מרפאות ההפלה והצגתן הלא מהימנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים