אין חדש: שוב נחשפו הפרות של זכויות אדם במפעלי פוקסקון

ההפרות אצל הספקית הגדולה ביותר של אפל מתבטאות בהעסקה של עובדים זמניים בתנאים נחותים מעל לאחוז המותר בסין - 50% מעובדי מפעל פוקסקון בשנגזו בחודש אוגוסט היו זמניים, לעומת 10% שמתיר החוק הסיני ● אפל ופוקסקון: פועלות כדי לנקוט פעולות תיקון מיידיות

עובדים במפעל פוקסקון בסין. צילום: זולו, מתוך ויקיפדיה

אפל ושותפתה לייצור פוקסקון הודו כי הפרו חוק עבודה סיני, בכך שהעסיקו יותר מדי עובדים זמניים, זאת בעקבות דו"ח של ארגון China Labor Watch – CLW, שמצא בנוסף גם הפרות נוספות ועדויות לתנאי עבודה קשים ולא הולמים.

ארגון CLW הוא ארגון ללא מטרות רווח להגנה על זכויות עובדים בסין, הבודק את תנאי העבודה במפעלים סיניים, ולדבריו כבר חשף בעבר הפרות של זכויות עובדים על ידי שותפותיה של אפל.

לפי הדו"ח החדש, חוקרים סמויים עבדו במפעלי פוקסקון בשנגזו, בהם אף אחד שהועסק שם במשך ארבע שנים. אחד מן הממצאים העיקריים: עובדים זמניים, הידועים כנחותים ביותר, היוו 50% מכוח העבודה בחודש אוגוסט, בניגוד לחוק הסיני, הקובע מקסימום של 10%. לפי הדו"ח, בשנת 2018 היו 55% מן העובדים במפעל עובדים זמניים, ובאוגוסט האחרון 50%. רבים מהם היו סטודנטים שחזרו ללימודים בסוף אוגוסט, ולכן המספר עומד כעת על 30%, שגם הוא מהווה הפרה של החוק.

העובדים הזמניים אינם זוכים לתנאים של עובדים קבועים, כמו ימי מחלה, חופשה וביטוח סוציאלי המעניק כיסוי רפואי, אבטלה ופנסיה, ובדרך כלל עובדים אלה אינם מועסקים ישירות על ידי פוקסקון, אלא על ידי חברות צד שלישי, למשך טווח קצר.

אפל הגיבה לדו"ח וציינה, כי לאחר שניהלה חקירה, היא מצאה כי "אחוז העובדים הזמניים חרג מהסטנדרטים שלנו", וכי היא פועלת יחד עם פוקסקון לפתור את הבעיה. עוד הוסיפה אפל, כי כאשר היא מגלה בעיות, היא מיד פועלת עם הספקים "כדי לנקוט פעולות תיקון מיידיות".

גם פוקסקון הודתה בהפרה של העובדים הזמניים לאחר שערכה בדיקה. בתגובתה ציינה החברה, כי "נמשיך לטפל בפתרון הנושאים במפעל שלנו בשנגזו ונפקח מקרוב על המצב. לא נהסס לנקוט צעדים נוספים שיהיו דרושים כדי לעמוד בסטנדרטים הגבוהים שהצבנו לעצמנו".

במשך שנים נשמעת ביקורת חריפה נגד אפל, הנוגעת לתנאי העסקה קשים ופוגעניים במפעלי הייצור של מוצריה, והחברה מנסה לדחוף את שותפות הייצור שלה לשפר את התנאים במפעלים או שיפסידו עסקים. מכל מקום, הספקיות של החברה מנסות כמובן לספק כמה שיותר מכשירים, ופוקסקון שוכרת עשרות אלפי עובדים זמניים כדי להגביר את הייצור ולענות על הדרישה הגוברת למכשירי ה-iPhone בתקופת החגים הנוצריים מדי שנה.

"בממצאים האחרונים שלנו בנוגע לתנאי ההעסקה במפעל פוקסקון בשנגזו בולטים במיוחד כמה נושאים, שמהווים הפרה של קוד ההתנהגות של אפל עצמה", נכתב בדו"ח. "לאפל יש אחריות ויכולת לבצע שיפורים יסודיים בתנאי העבודה לאורך שרשרת האספקה שלה. אפל עכשיו מעבירה את העלויות הנובעות מלחמת הסחר באמצעות הספקיות שלה אל העובדים, כדי להפיק רווחים מניצול של עובדים סינים".

ממצאים נוספים שנכללו בדו"ח העידו על הפרות רבות נוספות, בהן העסקת עובדים בשעות נוספות רבות מעל המותר בחוק, אפילו תוך חיובם לעבוד שעות נוספות בניגוד לרצונם והענשתם אם הם מסרבים, מניעה של בונוסים מובטחים, איסור על התפטרות בתקופות שיא, אי דיווח על מקרי פציעות של עובדים, התעללות מילולית בעובדים, אי אספקה של ציוד הגנה לעובדים ועוד.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים