מתקפת DDoS הפילה את ויקיפדיה

הפסקת הפעילות של האנציקלופדיה אונליין החלה ביום ו' ● משתמשים ברחבי אירופה והמזרח התיכון, כולל ישראל, התלוננו על התקלה זמן קצר לפני השעה 21:00, כך על פי Downdetector ● בהמשך התופעה נצפתה גם בארה"ב ובמדינות אחרות

ויקיפדיה

שרתי ויקיפדיה הפכו לפחות ופחות זמינים החל מהשעה 20:00 ביום ו' האחרון. אלפי משתמשים שניסו להתחבר לאתר, ולחפש הגדרות לערכים המוצעים בו, מצאו את עצמם מגיעים לדף אינטרנט ריק.

התקלה, כך על פי דיווחים בתקשורת העולמית, השפיעה על כל רשת ויקיפדיה, כולל על הגרסאות בכל השפות של הפלטפורמה. אתר Downdetector הראה כי ההפרעות בשירות ובפעילות של האנציקלופדיה אונליין היו עולמיות, אך התמקדו בעיקר באירופה ובמזרח התיכון, כולל בישראל.

האירופאים היו בין הראשונים שהבחינו בתופעה, כשבריטניה הייתה אחת המדינות הראשונות שהלינו על שימוש איטי ולא יציב באנציקלופדיה אונליין. בהמשך הגיעו דיווחים גם ממשתמשים ממדינות אירופיות אחרות, ביניהן פולין, צרפת, גרמניה ואיטליה. החל משעה 21:00, התופעה התרחבה והתבטאה בהפסקות כמעט מלאות שהופיעו גם בארצות הברית ובמדינות אחרות.

מי נקם בוויקיפדיה ועל מה?

דובר מטעם קרן ויקימדיה, העמותה שעומדת מאחורי ויקיפדיה, תלה את האשם להפסקות השירות ב"ההתקפה הזדונית" על "שחקנים רעים" בפוסט שפורסט בבלוג של הקרן. הפוסט לא הרחיב בפרטים על מה שאירוע, אבל חשבון הטוויטר הגרמני של ויקימדיה אישר כי התקפת DDoS (מתקפת מניעת שירות או מתקפת מניעת שירות מבוזרת, שנועדה להשבית מערכת מחשב על ידי יצירת עומס חריג על משאביה) רחבה ו"מאסיבית מאוד" היא שהובילה את האנציקלופדיה להפסיק מלפעול.

קרן ויקימדיה לא מסרה מי עומד מאחורי המתקפות, אולם התקפות DDoS יכולות היו להגיע כתוצאה מגורמים ממורמרים שמבקשים לנקום בגוף כלשהו, ובמקרה של ויקיפדיה, אפילו ממשלות שאינן מרוצות מהאופן שבו הן או התנהלותן מצטיירות בערכים שמופיעים באנציקלופדיה המוגדרת כחופשית – שאת תכניה מעלים משתמשי האינטרנט לאתר שפועל בקוד פתוח ושמהווה שירות חברתי למעשה.

מתקפות ה-DDoS. צילום אילוסטרציה: BigStock

מתקפות ה-DDoS. צילום אילוסטרציה: BigStock

בהודעתה לתקשורת כתבה הקרן: "כאחד האתרים הפופולריים בעולם, ויקיפדיה מושכת לעיתים שחקנים "חסרי תום לב". יחד עם שאר הרשת, אנו פועלים בסביבה מתוחכמת ומורכבת יותר ויותר, בה איומים מתפתחים ברציפות. לכן, קהילות ויקימדיה וקרן ויקימדיה יצרו מערכות וצוות ייעודי בכדי לפקח על הסיכונים ולהתייחס אליהם באופן קבוע. אם מתרחשת בעיה, אנו לומדים, אנו משתפרים ומתכוננים להיות טובים יותר לפעם הבאה. אנו מגנים סוגים אלה של התקפות. הן לא רק לצורך הורדת ויקיפדיה. 'מתקפות הורדה' מאיימות על זכויות היסוד של כולם לגישה חופשית ולחלוק מידע. אנו בתנועת ויקימדיה ובקרן מחויבים לשמור על זכויות אלו בעבור כולם. כרגע אנו ממשיכים לפעול לשחזור הגישה בכל מקום שבו אתה קורא את ויקיפדיה בעולם. נעדכן אתכם בהמשך".

בשעות אחר הצהריים המוקדמות של יום האתמול (ש'), דיווח Techcrunch כי ויקיפדיה עדיין במצב אוף-ליין בבריטניה, פולין, הולנד, צרפת, גרמניה ואיטליה ולפי משתמשי אתר Downdetector, הפרעות בשירות התמשכו עד לשעות הבוקר היום (א') אך נפסקו כליל בעת כתיבת שורות אלו. 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים