אמזון סופגת תביעה ממו"לים בגלל יכולות לתמלל ספרי שמע

התאחדות המו"לים ושבעה מוציאים לאור מארה"ב טוענים שהכלי שפיתחו הענקית מסיאטל וחברת הבת שלה, אודיבל, מהווה הפרת זכויות יוצרים "מובהקת" ● אודיבל טענה בתגובה כי מדובר בפיצ'ר חינוכי, שנועד לסייע לילדים לקרוא ולשפר את האוריינות

אפליקציית Audiobooks של אודיבל מבית אמזון. צילום: BigStock

כמה מחברות ההוצאה לאור המובילות בארה"ב התאגדו על מנת לתבוע את אודיבל – חברת הבת האמונה על ספרי השמע של אמזון – בטענה כי פיצ'ר חדש בשם Captions, שמתעתק ספרי אודיו לכדי טקסט, מהווה הפרת זכויות יוצרים "מובהקת".

The Verge, שדיווח לראשונה על התביעה אשר טרם הועלתה למאגרי מידע משפטיים אונליין, מפרט כי המו"לים המעורבים בתביעה הם האצ'ט, הארפר-קולינס, פינגווין רנדום האוס, מקמילן, סימון אנד שוסטר, סקולסטיק וכרוניקל בוקס – מהבולטים במוציאים לאור בארצות הברית – ושכולם מאוגדים תחת התאחדות המו"לים האמריקנית, ה-APP (ר"ת The Association of American Publishers).

חברת האם של אודיבל. אמזון. צילום: BigStock

חברת האם של אודיבל. אמזון. צילום: BigStock

אמזון רכשה את אודיבל ב-2008 תמורת 300 מיליון דולר, והחברה הוותיקה ידועה בעיקר בעיסוקה בספרי אודיו, אולם בהמשך דרכה גם הפכה לשחקנית מוכרת בתעשיית הפודקאסטים הצומחת ובמתכונות אחרות של בידור מבוסס שמע. לקוחותיה הורידו כמעט 3 מיליארד שעות שמע בשנת 2018, כך לפי נתוני החברה.

Audible Captions – טקסט שייצרה AI מיצירות ספרותיות וללא אישור

בלב התביעה עומד, כאמור, הכלי החדש ששמו Captions, שנחשב כשנוי במחלוקת מאז שהוכרז לראשונה בחודש שעבר. מדובר על פיצ'ר שמשתמש בלימוד מכונה בכדי לתמלל הקלטות של ספרי שמע לטקסטים, כך שמשתמשים יוכלו לעקוב אחרי המלל בקריאה בזמן האזנה.

לפי הדיווח לספרי השמע יש רשיונות נפרדים מאשר לספרים מודפסים, ולכן, לכאורה, אודיבל אינה מקבלת את הרישיונות הדרושים להעתקת גרסאות כתובות של הספרים.

בתביעה – שעליה חתומים שבעת התובעים העיקריים וחברי AAP ושהוגשה לבית המשפט במחוז הדרומי של ניו יורק – מובעת הטענה כי ה-Audible Captions יספק לצרכנים טקסט המיוצר מלמידת מכונה ובינה מלאכותית על בסיס יצירות ספרותיות וללא אישור כחוק, ללא תשלום עמלות וכן בלי בקרת איכות של בעלי זכויות היוצרים.

"אנו מאוכזבים מאוד מההתעלמות המכוונת של אודיבל מהמחברים, המו"לים וחוק זכויות היוצרים", אמרה נשיאת ומנכ"לית AAP, מריה פלנטה. היא תיארה את המוצרים שמפיק ה-Audible Captions כ"לא מורשים, מפריעים ומתחרים בשווקים מבוססים, ופגיעים לאי דיוקים בדקדוק ובאיות".

בהצהרה ל-The Verge, בתגובה לדיווח, אמרה אודיבל כי התכונה המדוברת היא פיצ'ר חינוכי שנועד לסייע לילדים לקרוא ולשפר את האוריינות שלהם. לדבריה Audible Captions "אינה ומעולם לא נועדה להיות ספר", והחברה הבהירה כי היא חולקת על הטענות שהפיצ'ר מפר זכויות יוצרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים