הסטארט-אפ שמסייע לגלות באגים ברכבים אוטונומיים

המערכת של פורטליקס הישראלית יודעת לבצע סימולציות בהיקפים גדולים לרכבים האוטונומיים ומייצרת מגוון של תסריטים שעל רכבים אלה להתמודד אתם – הרבה לפני שהם עולים לכביש ● יואב הולנדר, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה, מסביר

יואב הולנדר, סמנכ"ל הטכנולוגיות וממייסדי פורטליקס. צילום: יח"צ

הסטארט-אפ הישראלי פורטליקס הודיע באחרונה כי חתם על הסכם שיתוף פעולה עם חברת התחבורה הסינגפורית ComfortDelGro לקידום פתרונות מדידה בטיחותית וטיפול ברגולציה בכל מה שקשור לתכנון רכב אוטונומי. החברה מציעה מערכות שמבצעות סימולציות בהיקפים גדולים, המייצרים תסריטים מגוונים לתקלות ושגיאות בתכנון הרכבים האוטונומיים, שהמשמעות שלהם עלולה להיות אובדן חיי אדם. המוצר של פורטליקס מגלה את הבאגים הצפויים בהפעלת הרכב החכם ובמפגש שלו עם בני אדם – הרבה לפני שהרכב עולה על הכביש.

התאגיד הסינגפורי נחשב לאחד מענקי יצרני הרכבים האוטונומיים והחכמים בעולם. הוא בין המשקיעים בחברה הישראלית, שהוקמה על ידי היזמים יואב הולנדר, זיו בנימיני וגיל אמיד. עד כה גייסה פורטליקס 15 מיליון דולר והיא עומדת בפני סבבי גיוס נוספים, להרחבת השווקים שבהם היא פועלת.

יואב הולנדר, סמנכ"ל הטכנולוגיות וממייסדי פורטליקס, מה בדיוק אתם מפתחים ולמי זה טוב?
"אחת הבעיות שעומדות בפני תעשיית הרכב האוטונומי היא לתת מענה לכמה שיותר תסריטי שגיאות שהרכב יכול לעשות ברגע שהוא עולה על הכביש. אנחנו יודעים עם כמה תרחישים צפויים ובלתי צפויים הנהגים צריכים להתמודד בנהיגה בכבישים. זה נכון על אחת כמה וכמה כאשר מדובר ברכב ללא נהג, שצריך לקבל החלטות מידיות תוך כדי תנועה, על סמך תרחישים שמישהו חשב עליהם.

כלי המדידה המקובל כיום בעולם הרכב האוטונומי הוא כמות הקילומטרים שהוא עשה, ובעקבות הנסיעה מפיקים לקחים ומתקנים. אנחנו מספקים למתכנני הרכבים האוטונומיים או לחברות שמספקות שירותים המבוססים עליהם פתרון שמבוסס על מידע וכיסוי של מאות מיליוני תרחישים שנדרשים כדי לייצר אותם".

כלומר, במילים אחרות, אתם עוזרים למהנדסים לאתר באגים ברכב האוטונומי?
"כן. התפקיד שלנו הוא לעזור למתכננים למצוא את השגיאות, או יותר נכון פתרונות לתסריטים שהם לא חשבו או לא יודעים עליהם, כי את מה שהם יודעים – הם פותרים לבד. אנחנו מעריכים שחוסר הידע שהיה קיים עד כה בתיקון השגיאות ברכבים האוטונומיים הוא אחד המעצורים שמונע את המעבר של התחום לשלב הרבה יותר מתקדם ממה שהוא כיום".

תן בבקשה דוגמה לשגיאה שאיתרתם, שמהנדס הרכב לא חשב עליה.
"יש בלי סוף. המקרים הכי בולטים כבר קרו, למרבה הצער: מכונית אוטונומית של אובר לא זיהתה רוכב אופניים והרגה אותו ורכב הסעות אוטונומי גרם לתאונה בווינה, מסיבות לא ידועות. יש גם דברים יותר פשוטים, כמו איך מתנהג הרכב האוטונומי אם יש פנצ'ר באחד הגלגלים, עצירה פתאומית או מה הוא יעשה במקרה של הולך רגל שחוצה כביש ברמזור אדום".

מה ה-"סוד" מאחורי המערכת שלכם?
"יש לנו מערכת שמבוססת על שפה עילית, שנקראת MSDL. זוהי מערכת גנרית, שתהיה פתוחה לכל אוטומציה חכמה. הכל מבוסס על מערכות כבדות מאוד, שמאפשרות לייצר סימולציות רבות, למשל 100 אלף סימולציות בלילה. אבל אני רוצה להדגיש: החידוש שלנו הוא לאו דווקא בטכנולוגיה, אלא בשיטת המדידה של באגים ברכבים אוטונומיים. עד היום מקובל לחשוב שתיקון הבאגים ברכב האוטונומי מבוסס על כמות הקילומטרים שהרכבים יעברו. אבל זו לא מדידה אופטימלית, כי בסופו של דבר, כל אחד מהקילומטרים שהרכב עובר הוא אותו הדבר. התפקיד של המתכנן הוא לבדוק את הקצוות, את התסריטים הלא צפויים – ואת זה אנחנו עושים".

המערכת של פורטליקס בפעולה. מקור: יח"צ

המערכת של פורטליקס בפעולה. מקור: יח"צ

כמה עובדים יש לכם?
"אנחנו צוות לא גדול, אבל רוצים לגייס מתכנתים טובים, בעלי ראש טוב, צעירים ונועזים. כרגע יש לנו 10 משרות פתוחות".

מי הלקוחות שלכם?
"חברות OEM שמייצרות מכוניות וחברות שמפעילות ציי משאיות, שיש להן עניין למנוע כמה שיותר תקלות, חברות ביטוח וחברות שנותנות שירות לעולמות הללו".

האם אתם מציעים פתרונות איך להתגבר על הבאג?
"לא. אנחנו לא עוסקים בפיתוח רכבים אוטונומיים וחכמים. אנחנו בכלל באים מעולם השבבים, וממוקדים בתחום הבינה המלאכותית. המערכות שלנו מציפות למהנדס את הבעיות, ועצם העובדה שהם מגלים אותן מסייע למצוא פתרון".

קיימות דעות שונות לגבי עתיד תעשיית הרכבים האוטונומיים: יש הסבורים שזו תהיה בועה ואחרים טוענים שמדובר במהפכה. מה דעתך?
"מדובר במהפכה, אם כי היא תיקח הרבה יותר זמן ממה שהעריכו בעבר, בין היתר בגלל חוסר היכולת לייצר מספיק תסריטים עבור הרכבים האוטונומיים. יש כבר לא מעט רכבים אוטונומיים בעולם, אבל עדיין בניסויים ובקמפוסים סגורים. כמו כן, החל תהליך של קונסולידציה של חברות בתחום והוא צפוי להתגבר, כי זה עסק לגדולים. כך או כך, ללא ספק, הרכבים האוטונומיים הם תחום שיקרה ועוד איך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים