מייסד וואווי על החרם התלוי מעל ראשה: "מצב של להיות או לחדול"

הנשיא טראמפ אמר שאינו רוצה שחברות אמריקניות ימשיכו ויעשו עסקים עם ענקית הטלקום הסינית - החשודה כמעורבת בריגול לטובת המעצמה היריבה, וכן בהפרת חרמות בינלואמיים על סוריה ואיראן - אך הבית הלבן סיפק דחייה נוספת של 90 יום לחרם המתוכנן

רן ז'נג-פאי, נשיא ומייסד וואווי. צילום: Cellanr, מתוך ויקיפדיה

מנכ"ל ומייסד חברת וואווי, רן ז'נג-פאי, כתב מזכר פנימי חדש לעובדיו, בתגובה למצב הנוכחי של החברה שחרם תלוי ועומד מעל ראשה בארה"ב, ותיאר בו את וואווי כנמצאת ב"מצב של להיות או לחדול", כך עולה מדיווח של בלומברג מאתמול (ג').

הפרסום של דברי ז'נג-פאי לעובדיו מגיע דווקא אחרי שארצות הברית החליטה לעכב שוב את האיסור המלא על עסקים עם וואווי, בטענה שחברות התקשורת הכפריות נזקקות לזמן הנוסף בכדי להעביר את הציוד שלהן ממוצרים המיוצרים על ידי ענקית הטכנולוגיה הסינית ליצרניות אחרות.

מלחמת הסחר סין-ארצות הברית. צילום: BigStock

מלחמת הסחר סין-ארצות הברית. צילום: BigStock

הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, שיזם את הוצאת צו החירום והשקת החרם על וואווי בחודש מאי, טען שהחלטותיו נובעות מחששות ביטחוניים. וואווי נחשדת על ידי משטרו הן בריגול לטובת סין והן בהפרת החרם הבינלאומי על איראן ורוסיה. אך למלחמת הסחר של שתי המעצמות יש, מן הסתם, השפעה גדולה ואף מכרעת על המצב.

יישומו המלא של החרם התעכב כמעט מיד לאחר הדרישה לפתוח בו, והתבטא בדחייה של 90 יום שאיפשרה ל-Huawei להמשיך ולשלוח עדכונים לטלפונים ולתחזק רשתות וציוד קיימים. השבוע פגה ההארכה בת 3 החודשים, אך שר המסחר האמריקני, וילבר רוס, שהתראיין בפוקס ביזנס הודיע על הארכה נוספת בת 90 יום, שתסתיים בסביבות ה-19 בנובמבר.

פנו דרך לטנק או משכו אותו קדימה

המזכר הנוכחי הוא טקסט שמגיע אחרי מזכר פנימי אחר ששלח ז'נג-פאי מוקדם יותר החודש לעובדים, שקרא לבצע בדק בית ורענון בחברה בשלוש עד חמש השנים הקרובות, במטרה ליצור "צבא ברזל". המכתב הקודם פירט את השינויים הרצויים לחברה בכדי לסייע לה לשרוד, אם אכן יחול עליה חרם מצד החברות האמריקניות וארצות הברית.

הפעם פנה וקרא ז'נג-פאי לעובדיו: "החברה עומדת בפני מצב של להיות או לחדול. אם אינכם יכולים לבצע את העבודה, אז פנו את הדרך לטנק שלנו להתקדם; ואם אתם רוצים לבוא איתנו לשדה הקרב, אתם יכולים לקשור חבל סביב 'הטנק' כדי למשוך אותו. כולם צריכים נחישות מסוג זה!"

הוא המשיך והציע שעובדים שאינם מנוצלים מספיק יופעלו לצורך הקמת "חוליות קומנדו", שיעסקו בחקר פרויקטים חדשים, והשתמש בדימויים הצבאיים שוב ושוב בכדי לתאר מה יקרה אם יצליחו במשימתם – הם יקודמו להיות מפקדי פלוגה. אלה שלא יעמדו במשימתם לאתר אפיקים חדשים בעבור החברה, לפי ז'נג-פאי, יספגו סנקציות בדמות קיצוץ בשכרם כל שלושה חודשים, עד שיבצעו את הוראות המזכר כראוי.

התוצאות הכספיות האחרונות "לא מייצגות את המצב האמיתי"

ה-P Smart 2019 של וואווי. מקור: יח"צ

ה-P Smart 2019 של וואווי. מקור: יח"צ

על אף הדחייה, יש לז'נג-פאי סיבה אמיתית לדאגה: משרד המסחר האמריקני הודיע כי הוא מתכנן להרחיב את החרם, לכשזה ייכנס לתוקף, ולהחיל אותו על 46 חברות נוספות הקשורות לוואווי.

יותר ממאה סניפי Huawei, ממדינות כולל ארגנטינה, אוסטרליה, בלארוס, סין, קוסטה ריקה, צרפת, הודו, איטליה ומקסיקו, לא יורשו לעשות עסקים עם חברות אמריקניות לאחר ש-90 הימים יפוגו, בהנחה שלא תינתן דחייה נוספת, או שארה"ב וסין יגיעו להסכמה ויסיימו את מלחמת הסחר המתמשכת שלהן.

יצוין כי ז'נג-פאי התייחס לכך החברה שלו דווקא חוותה עלייה של 23% בהכנסות במהלך המחצית הראשונה של השנה. "התוצאות שלנו נראו טוב, סביר להניח שבגלל שהלקוחות הסינים שלנו הפגינו אהדה ושילמו בזמן. הנפח הגדול (של ההכנסות – ג"פ) גרם לתזרים המזומנים להיראות טוב, אך זה לא מייצג את המצב האמיתי", כך הסביר המייסד המיתולוגי.

ואכן, חלק ניכר מהביקוש למוצריה ושירותיה של וואווי בתקופה האמורה היה מקומי, כשמכירות הסמארטפונים מתוצרתה בסין גדלו ב-31% ברבעון השני, כנראה מטעמי רגשות פטריוטיים סיניים, בגלל שהחברה הייתה על הכוונת של ארה"ב. רבות מהמכירות הללו הגיעו על חשבון חברת אפל, שממשיכה לאבד נתח שוק ברפובליקה העממית של סין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים