האם ענקיות הענן בדרך לישראל?

ההכרזות האחרונות - זו של AWS על כך שהיא משיקה בישראל תשתית של שירותי ענן עם הפעלה מקומית, וזו של MedOne ומיקרוסופט על שיתוף פעולה ביניהן - מהוות ראשיתה של בשורה עבור השוק הישראלי ● האם הממשלה תהיה זו שתסייע להשלים את הבאתה?

אופציה במעבר לענן של ארגונים. מערכת Cloud Agnostic. צילום אילוסטרציה: BigStock

אחד האתגרים המרכזיים שעומדים כיום בפני התקשוב הממשלתי הוא סוגיית הענן – המעבר אליו של כל יחידות הממשלה, בצורה גורפת, כתשתית מרכזית לפעילותה. החסם המרכזי לכך הוא העדר תשתית ענן ציבורית של כל אחת משלוש ענקיות הענן – מיקרוסופט, אמזון וגוגל. ישנן חברות נוספות שמספקות את השירותים הללו, אבל שלוש ענקיות אלה הן הסמן הימני, שכל החברות האחרות, ובמידה רבה גם השוק הישראלי, מסתכלות עליהן.

נכון להיום, לאף אחת מהן אין תשתית ענן מקומית, וכל השירותים הרבים שהם מעניקות לחלקים רחבים בשוק מבוססים על קשר ותלות בשרתים שמפוזרים ברחבי העולם. עובדה זו מהווה חסם רגולטורי ומשמעותי ביותר לא רק עבור ארגוני הממשלה, אלא גם עבור ארגונים פיננסיים וכאלה שמחזיקים מידע רגיש, שאסור על פי חוק להוציאו מחוץ למדינת ישראל. עד לא מכבר, כל החברות הללו שידרו מסר מאוד ברור: השוק הישראלי חשוב לנו אבל בשלב זה, אנחנו לא מתכוונות להקים בה תשתית מקומית.

הסיבות היו כלכליות וענייניות בלבד, כשם שמקובל בחברות גלובליות רבות, שאינן רואות בישראל שוק כלכלי גדול מספיק, אבל מעריכות אותו מהרבה סיבות אחרות. אלא שבשבועות האחרונים מתרחשים דברים מתחת לפני השטח ויש יסוד יותר מסביר להניח שלקראת החורף הקרוב נעמוד בפני מציאות חדשה, שבה אחת מהחברות, ואולי יותר, תודיע באופן רשמי שהיא מקימה פה תשתית מקומית של שירותי הענן שלה, כמו במדינות אחרות בעולם.

השינוי – בזכות הממשלה

מי שאחראי לשינוי הצפוי הוא דווקא התקשוב הממשלתי, שלא יכול לממש את תכניותיו למעבר מלא לענן בגלל העדר תשתית ענן מקומית של אחת או יותר מחברות הענק. השינוי החל בהודעה שפרסם מינהל הרכש הממשלתי, שלפיה יש בכוונתו לפרסם מכרז לשירותי ענן ציבורי בישראל, כאשר הכוונה היא לאכלס בתוכו את אחד משירותי הענן של שלושת הענקיות. המידע עצמו לא חידש לאף אחד, כי הדיבורים על הקמת תשתית ענן ציבורי כבר קיימים זמן רב. ראשי רשות התקשוב, יאיר פראנק וממלא מקומו, שחר ברכה, דיברו על כך בפורומים שונים.

השינוי הדרמטי הוא בכך שבכירים ברשות התקשוב מספרים שבחודשים האחרונים הם קיימו שיחות עם דרגים בכירים בחברות הענן המובילות – כאמור, מיקרוסופט, אמזון וגוגל – וקיבלו מהן אישור עקרוני שאם וכאשר הממשלה תפרסם את המכרז המדובר, יש מצב שהן יתמודדו בו. כלומר, בפעם הראשונה, ראשי תאגידי הענן הענקיים מודים שהם שוקלים להיכנס לישראל – דבר שלא היה מובן מאליו עד כה. זאת ועוד, בחודש הבא אמורים בכירים ברשות התקשוב לצאת לסבב פגישות בחו"ל כדי לקבל אישור ודאי לעובדה שאם יהיה מכרז, החברות האלה תשקולנה לקחת בו חלק.

מדובר במכרז תשתיות שיגדיר במדויק את הצרכים של ממשלת ישראל ויאפשר לה לעבור לפעילות מורחבת בענן – בכפוף, כמובן, לרגולציה, אבטחת מידע ושמירה על הפרטיות. החברות עצמן שומרות כעת על פרופיל נמוך ומידה רבה של עמימות ולא מתייחסות לנקודה זו.

מה אומרות החברות?

גורמים במיקרוסופט איתם שוחחנו ציינו כי ישראל היא שוק שהחברה מעריכה מאוד והיא פעילה בו בצורה מקיפה, אבל לא התייחסו ישירות לשאלה האם תשתית הענן של החברה, Azure, נמצאת בדרכה לישראל. גם בגוגל סירבו להתייחס לנושא באופן גורף, בטענה כי הם אינם מדברים על כך. שירותי הענן של אמזון, AWS, שחררו אתמול (ד') הודעה לעיתונות על כך שהחברה משיקה תשתית של שירותי ענן עם הפעלה מקומית.

אמזון אינה הראשונה שמתחילה ליישם פה שירותים שמקרבים אותה לענן. באחרונה הכריזה MedOne על שיתוף פעולה עם מיקרוסופט שמאפשר לקבל על שרתים שלה בישראל סט שירותים רחב של Azure.

צריך להבהיר שבשני המקרים – הן זה של AWS והן זה של MedOne ומיקרוסופט – אין המדובר בשלב כלשהו לקראת המהפכה האמיתית של הקמת תשתית ענן בישראל. לשם כך צריכים לקרות מספר תסריטים, שכרגע איש אינו יודע מה יהיו תוצאותיהם: ראשית, הממשלה צריכה לממש את תכניותיה ולצאת למכרז. אחד השיקולים בהחלטה על עיתוי המכרז הוא המשך השיחות שאנשי התקשוב בממשלה מקיימים עם החברות הללו. השלב הבא הוא מה יהיו תנאי המכרז והשאלה הכי חשובה – מי תזכה בו. אין ספק שזה יהיה אחד המכרזים היותר מעניינים בשוק. גורמים ברשות התקשוב אינם מותירים כל מקום לספק שהפעם הממשלה מתכוונת להניע את המהלך הזה, שיאתגר את ספקיות הענן הגדולות.

כאמור, בשורה התחתונה, עצם העובדה שהחברות האלה לא פוסלות את האפשרות לגשת למכרז כזה היא ראשיתה של בשורה עבור השוק הישראלי, שלמרות היותו שוק דינמי, חדשני ואסטרטגי עבור כל החברות, עדיין, אף לא אחת מהן הקימה פה ענן מקומי.

נושא הענן הממשלתי יהיה אחד הנושאים המרכזיים שיידונו בכנס eGov של אנשים ומחשבים, שייערך ב-12 בדצמבר. להרשמה לכנס לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים