נפתחה עוד חקירה במכרז הענק לענן של הפנטגון

משרד הפיקוח הכללי, המקביל למבקר המדינה, מרחיב את בדיקת ההליכים במכרז הענן של משרד ההגנה האמריקני, בפרויקט שהיקפו עשרה מיליארדי דולרים ● החקירה הנוספת - על ניגודי אינטרסים

האם פרויקט JEDI יבוטל? הפנטגון. צילום: BigStock

לשכת המפקח הכללי – הגוף הפדרלי בארה"ב המקביל למשרד מבקר המדינה בארץ – הרחיבה אתמול (ג') את היקף החקירה שנפתחה על המכרז לבניית ענן ציבורי עבור הפנטגון.

צוות רב-תחומי בלשכת המפקח צפוי להעמיק את חקירתו בדבר הטענות לגבי ניגודי אינטרסים. המהלך יביא לעוד עיכוב במועד ההכרזה על הזוכה במכרז הענק, בשווי כעשרה מיליארדי דולרים. הודעה על הזוכה הייתה צפויה להימסר החודש.

הלשכה החלה לבחון את המכרז לענן בחודש יוני השנה. זאת, לאחר שטענות שכבר הושמעו בעבר בדבר הליכים לא תקינים, נבדקו על ידי צוות חקירה פנימי בפנטגון, בלא ממצאים שליליים.

דווארנה אלן, דוברת במשרד המפקח, אמרה כי "הבדיקה שלנו נמשכת והצוות שלנו מתקדם משמעותית. אנו מכירים בחשיבות וברגישות של לוחות הזמנים והנושאים הנבדקים. בכוונתנו לסיים את הביקורת באופן המהיר ככל האפשר."

הרחבת החקירה תיסוב על הדרך בה צבא ארה"ב פיתח את הדרישות שלו לענן הציבורי במכרז, את תהליך קבלת ההצעות מספקיות הענן, ו"האם יש לפקידים כלשהם בפנטגון ניגודי אינטרסים שהגיעו לרמה של התנהגות בלתי הולמת".

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

בתחילת החודש ממשל טראמפ החליט לדחות את ההודעה על הזוכה במכרז הענן הענק עבור הפנטגון – למועד בלתי ידוע. למרות שלא נמסרה סיבה לדחייה, משקיפים העריכו כי המדובר ב"חשש להטייה של תנאי המכרז לטובת הזוכה המועדפת", רמז לשירותי הענן של אמזון, AWS.

JEDI (ר"ת Joint Enterprise Defense Infrastructure) של הפנטגון, הוא מכרז שהוציא משרד ההגנה האמריקני לאספקת שירותי ענן למגזר הביטחוני-ציבורי בארצות הברית. לשלב הסופי במכרז עתיר המיליארדים הגיעו AWS ומיקרוסופט. מתמודדות נוספות, ובהן יבמ, גוגל ואורקל, נשרו במהלך השלבים השונים של המכרז.

המכרז הפך לנושא שנדון רבות בקשר בין התעשייה והממשל, ומקבל נפח גדול יותר מערכו הכספי הרב. כך, ארבעה מחוקקים רפובליקנים האיצו באחרונה בנשיא דונלד טראמפ להתקדם בחוזה, ואמרו שהעיכובים פוגעים בביטחון הלאומי. לטראמפ היו כמה מפגשים עם ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון. בזוס, כזכור, הוא הבעלים, באופן פרטי, של הוושינגטון פוסט – אחד מהעיתונים החשובים בארה"ב ומגדולי העיתונים המותחים ביקורת על טראמפ ועל התנהלותו.

אורקל: תבעה, הפסידה וננזפה

ביולי האחרון הוציא הפנטגון נזיפה יוצאת דופן בחומרתה לאורקל, והאשים אותה בהפצת "דעות ספקולטיביות ומניפולטיביות שאינן מבוססות נתונים ומידע", במסגרת מאמציה לערער על תהליך המכרז הענק. הדברים הגיעו אחרי שבאמצע יולי דחה בית משפט אמריקני את תביעת אורקל נגד משרד ההגנה על הטיית הליך המכרז לבניית הענן בעבור הפנטגון.

האם החוזה נתפר בעבורה? AWS

האם החוזה נתפר בעבורה? AWS

השופט הפדרלי אריק ברוגינק פסק לטובת הממשל האמריקני ו-AWS, שהצטרפה מרצונה כנתבעת בתיק. הנזיפה הייתה עוד שלב בקרב המכוער והארוך בין אורקל ל-AWS, שכאמור צפויה להיות זו שתזכה במכרז הענק.

אורקל טענה כי הליך הגשת ההצעות למכרז מחשוב הענן של הצבא האמריקני נוהל תוך ניגודי אינטרסים, וזאת לאחר שקיבלה, לדבריה, פריטים אודות עובד ממשל פדרלי אחד, דיפ אובהי שמו, ששימש כמנהל פרויקט מחשוב הענן במשרד ההגנה, ושקרא לעמיתים שתמכו ביריבי AWS – "טמבלולים, טיפשים". לפי אורקל, ל-אובהי ולאנטוניו דמרטינו, ראש הסגל של סגן שר ההגנה, יש ניגוד אינטרסים בשל מערכות היחסים שלהם עם AWS. אובהי, נטען, עבד עבור AWS, ואילו דמרטינו שימש בעבר כיועץ ל-AWS, בטרם החל לעבוד במשרד ההגנה.

קן גלוק, המנהל הראשי של אורקל בוושינגטון, האשים בחודש שעבר את אמזון בפיתוח ובשיווק של תפישה שגויה ושקרית לגבי מהו מחשוב ענן. הוא הסביר כי התפישה השקרית נועדה לקדם את סיכוייה של אמזון לזכות במכרז. גלוק אמר כי יצר תרשים זרימה צבעוני בן עמוד אחד, בו הוצגו תמונות של מנהלי אמזון, בכירי משרד ההגנה האחראים על המכרז, עם הכותרת "קנוניה ליצירת מונופול בן 10 שנים בפנטגון". בין התמונות נכללה גם זו של ג'ים מאטיס, לשעבר שר ההגנה בממשל טראמפ.

כשנשלח לוושינגטון פוסט, המסמך תוייג תחת הכותרת "המבוקשים ביותר". גלוק מסר שלא שלח את התרשים לפנטגון, אלא רק לחבריו באורקל. הוא הוסיף כי תלה גרסה גדולה של המסמך בחלון הקומה השנייה של משרדו, וכי היא צולמה על ידי ה-CNN. הרשת פרסמה את אותה התמונה ודיווחה כי היא נצפתה ונדונה על ידי טראמפ.

במהלך שלבי המכרז השונים צצה התפישה, שאותה קידמו כמה מהמתמודדות, שלפיה חוזה JEDI "נתפר" למידותיה של AWS. זאת, לצד טענות לגבי הענקת חוזה עצום ממדים וארוך טווח לספקית ענן אחת. הטענות האלה קיבלו חיזוק לאחר שבאפריל השנה הודיע הפנטגון כי מספר המתמודדות במכרז צומצם לשתיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים