בית המשפט חייב את משרד האוצר להעדיף מערכות תקשורת כחול לבן

פסק דין שניתן בבית המשפט המחוזי בירושלים פסל מכרז של המדינה וחייב אותה לפרסם מכרז חדש, לאחר שוועדת המכרזים לא הצליחה לספק הסבר מניח את הדעת מדוע החליטה להתייחס למכרז להקמת מערכות תקשורת עבור משרדי הממשלה ככזה שאינו מחייב עמידה בחוק של העדפת מוצרים ישראליים

צילום אילוסטרציה: BigStock

בית המשפט המחוזי בירושלים פסק אתמול (א') נגד ועדת המכרזים של משרד האוצר וחייב אותה להעדיף תוצרת ישראלית.

הנושא הגיע לפתחו של בית המשפט בעקבות תביעה שהגישו החברות טלדור כבלים ומערכות ופיברנט נגד משרד האוצר, בנוגע להחלטת ועדת המכרזים שלא להחיל את החוק המחייב את המדינה העדפה של מוצרים מתוצרת ישראלית במכרזים שעניינם רכישת טובין. במכרזי שירותים, חוק זה אינו חל.

ב-2018 פרסם משרד האוצר מכרז להקמת מערכות תקשורת עבור משרדי הממשלה, שנכלל בו הן מרכיב של רכישת טובין והן מרכיב של אספקת שירותים. משום שהמכרז כלל את המרכיב של השירותים, העדיפו בוועדת המכרזים להתייחס למכרז ככזה שאינו מחייב עמידה בחוק של העדפת מוצרים ישראליים. משרד האוצר טען, כי בנסיבות המכרז, אין מקום להפריד בין רכיב הציוד לרכיב השירותים – שעליו לא חלה העדפה לתוצרת ישראלית, תוך הסתמכות על עמדה שגיבש בעבר היועץ המשפטי לממשלה, שלפיה בסמכותה של ועדת המכרזים "לקבוע, בנסיבות מיוחדות המצדיקות זאת, משיקולים מקצועיים הנובעים מאופיו או טבעו של המכרז, כי אין מקום ליצור הפרדה בין תמחור רכיב הטובין לבין תמחור רכיב השירותים".

שתי החברות שהגישו את התביעה, המייצרות את הרכיבים המתאימים למערכות התקשורת, קיוו שבשל חוק ההעדפה הן יזכו להשתתף בפרויקט, ובשל החלטת ועדת המכרזים בעצם איבדו את יתרונן כספקיות ישראליות.

בפסק הדין קבע השופט, דוד גדעוני, כי הוועדה לא הצליחה לספק הסברים מניחים את הדעת להחלטתה שלא להחיל על המכרז את ההעדפה של מוצרים ישראליים, או לטענתה כי לא היה אפשר להפריד בין רכיב הטובין לרכיב השירותים.

בפסק הדין החליט השופט לבטל את ההחלטה של ועדת המכרזים שלא להחיל את חובת ההעדפה למוצרים ישראליים במכרז זה ובעצם לפסול את המכרז, וחייב את הממשלה לפרסם מכרז חדש ו-"לקבוע הוראות מתאימות בדבר אופן יישום תקנות ההעדפה במכרז", תוך שחייב את המדינה לשלם על הוצאות המשפט סך של 25 אלף ש"ח.

שר הכלכל והתעשייה, אלי כהן, והתאחדות התעשיינים הגיבו בסיפוק על פסק הדין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים