האם ה-iPhone וה-Apple Watch יכולים לסייע לזהות תחילתה של דמנציה?

אובדן זיכרון הוא תופעה קשה וחמקמקה לזיהוי מוקדם ● מחקר חדש שבו חברה הענקית מקופרטינו לסטארט-אפ הבריאות אבידטיון ולחברת התרופות אלי לילי ניסה לברר האם ניתן לעשות שימוש בציוד הטכנלוגי של אפל לצורך אבחון של התופעה כבר בשלבים ראשונים שלה, והמסקנות מעודדות

Apple Watch. מקור: אפל

אפל חברה בשיתוף פעולה לחברת הסטארט-אפ אבידטיון ולחברת התרופות אלי לילי, שניסו לקבוע יחדיו במחקר שערכו האם ניתן להשתמש בנתונים שנאספו מה-iPhone וה-Apple Watch מתוצרת ענקית הטכנולוגיה, כמו גם ממכשור מנטר שינה של חברת בדיט שבבעלותה, בכדי לאתר סימנים מוקדמים של דמנציה.

במחקר, שתוצאותיו פורסמו השבוע ב-CNBC, גילו חוקרים משלוש החברות דרכים שעתידות לסייע לאיתור ליקויים קוגניטיביים בזיכרון, כמו למשל במחלת אלצהיימר, במהירות ובמדויק יותר מאשר באמצעות בדיקות מסורתיות, וכל זאת בעזרת הגאדג'טים הפופולריים.

במאמר על מחקרם סיפרו המדענים כי בחנו את האפשרות שניתן להשתמש במידע שאספו מכשירי אפל הלבישים, כמו גם הסמארטפון והציוד לניטור השינה, בכדי לאתר "חתימות פיזיולוגיות והתנהגותיות של ליקוי קוגניטיבי". החוקרים ציינו כי במחקרם בחנו את האפשרות שהמכשור האמור יועיל "להבדיל בין אנשים עם לקות קוגניטיבית קלה למחלת אלצהיימר מוקדמת, לבין אלו ללא תסמינים", כך אמרה החוקרת השותפה בפרויקט, כריסטין למקה.

במהלך המחקר – שפיקח על 31 אנשים עם לקות קוגניטיבית ו-82 בני אדם שאינם סובלים מהתופעה כשכולם ממשיכים בהתנהלות חופשית ובחייהם השגרתיים – אספו המדענים נתונים בהיקף 16 טרה-ביט לאורך תקופה בת 12 שבועות. לפי הממצאים, החוקרים הצליחו להשתמש בנתונים שנאספו בכדי להבדיל בין אנשים עם סימנים מוקדמים של ליקוי קוגניטיבי לבין אלו שהיו בריאים. כך למשל התגלה כי מי שסבלו מתסמינים של ירידה קוגניטיבית התחלתית הקלידו לאט יותר ופחות מהנורמה, כמו גם הסתמכו יותר על אפליקציות תמיכה, ושלחו פחות הודעות טקסט.

החוקרים הבהירו כי המסקנות הן קצרות טווח בינתיים, משום שנדרש ניתוח נוסף של מאגר הנתונים הגדול.

דמנציה. אילוסטרציה: BigStock

דמנציה. אילוסטרציה: BigStock

אפל תעשה אתכם יותר בריאים?

בכל מקרה, ניכר כי אפל ממשיכה להתקדם לעיסוק נרחב יותר בבריאות עם ה-Apple Watch שלה, כאשר הגרסה האחרונה שלו כוללת מספר חיישנים שיכולים לאתר ולעזור באבחון הקריטי של בעיות לב. במרץ 2018 פורסמו תוצאות מחקר אחר שמהן עולה כי החיישנים המובנים בשעון החכם של אפל יכולים לזהות קצב לב חריג ב-97 אחוזי דיוק.

תכונת Fall Detection שמשולבת בשעון מסייעת גם לאיתור נפילות, שביכולתו לעזור למשתמשים בודדים שנפלו בהיותם בגפם, כמו למשל במקרה של טוראלב אוסוונג, גבר נורווגי בן 67, שבפברואר אחרון השעון החכם של אפל הציל, לטענתו את חייו אחרי שזיהה את נפילתו באמבטיה בביתו, והזעיק את שירותי החירום, שהגעתם כנראה מנעה מהסיפור להסתיים אחרת לגמרי.

לפי הדיווחים, תוכנת ResearchKit של אפל, העוסקת גם היא בתחומי הרפואה, מאפשרת לחוקרים לאסוף נתונים קליניים ממכשירי אפל ולהשתמש בהם במחקר רפואי.

אם אכן ימצא שהנתונים מסייעים בכך, גילוי מוקדם של דמנציה הוא עניין חשוב, שכן הוא עשוי להוביל לניהול טוב יותר של הסימפטומים ולשיפור איכות החיים. ארגון הבריאות העולמי, ה-WHO, אומר כי 50 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מדמנציה, כשקרוב ל-10 מיליון מקרים חדשים צצים מדי שנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים