מהם המקצועות המבוקשים בעולם העבודה העתידי?

מחקר של משרד העבודה קובע כי הטרנספורמציה הדיגיטלית מייצרת ביקוש למקצועות כמו מפתחי תוכנה שהם מומחי מובייל ומדיה חברתית ● חרדיות וערבים עדיין מחוץ למעגל המועסקים ● IDC: אירופה עדיין אינה מוכנה לעולם החדש

איזה מקצועות יהפכו למבוקשים בעולם העבודה בעתיד? צילום אילוסטרציה: BigStock

מפתחי תוכנה, מקצוענים בתחום המובייל, הענן והמדיה החברתית, הם המקצועות הבולטים שיאפיינו בעתיד את שוק העבודה. כך עולה מדו"ח על מקצועות העתיד, שפרסם משרד העבודה והרווחה. "העולם מצוי בעיצומה של מהפכה טכנולוגית מהירה, ועל פי התחזיות טכנולוגיות כגון בינה מלאכותית, מערכות לומדות ואינטרנט של הדברים ישפיעו על כל ענפי המשק", נאמר בדו"ח. 

הדו"ח מציין כי באופן כללי כל המקצועות שמושפעים מהעולם הדיגיטלי יהיו בעדיפות, ויידרש בהם כוח אדם מקצועי. על פי הדו"ח, במקצועות העיצוב, הטיפול והדיגיטל ניכרת עלייה בשיעור הצעירים המועסקים בהם, והם מהווים כ-40 אחוזים מכלל המועסקים בגילאים 25-34, עלייה של שני אחוזים לעומת 2012.

השכר באותם תחומים מאופיין ברמה גבוהה יחסית ליתר המקצועות, ומכאן הדו"ח מציין שבאותם מקצועות קיים מחסור בעובדים. זו גם הסיבה שבמקצועות של תקשורת והיי-טק השכר כפול מהשכר הממוצע בענף. בין המקצועות בצמיחה נמנים מפתחי תוכנה עם שכר ממוצע של 28 אלף שקל בחודש. גידול משמעותי ביותר, נרשם, על פי הדו"ח, במקצועות של מהנדסי חשמל – זינוק של 48 אחוזים – כאשר השכר הממוצע בתחום זה הוא כ-23 אלף שקל לחודש.

מרבית המועסקים בהיי-טק יהודים

הדו"ח מצביע על הכשלים בשילוב מגזרים שונים בשוק התעסוקה, כולל בהייטק. "המשק ניצב בפני אתגרים בשוק התעסוקה, למשל הגדלת שיעור הנשים הערביות בתעסוקה, גברים, חרדים ואנשים עם מוגבלות. הדו"ח קובע בין היתר כי 92 אחוזים מכלל המועסקים בענפי התקשורת, ההיי-טק והמידע הם יהודים חילונים.

משרד העבודה מתייחס לדו"ח ומציין כי בשנים האחרונות נעשים מאמצים לשילוב וקידום האוכלוסיות האלו, כולל בקרב נשים חרדיות ובני מיעוטים. הדו"ח מציין כי הוכחה להצלחת הפעולות האלו, היא שילובן של אותן נשים בהיי-טק, ששכרן הממוצע גבוה יותר מאשר נשים אחרות חרדיות המשולבות במקצועות אחרים במשק.

קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית ונשיאת האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות, אמרה בתגובה כי "הדו"ח משקף תמונת מצב שקוראת להמשך הפעילות ארוכת הטווח בכל הנוגע להכשרות טכנולוגיות המותאמות לשוק העבודה העתידי וליצירת מרחב הזדמנויות רב יותר לאוכלוסיות המיוצגות בחסר בהיי-טק, כמו חרדים, ערבים ונשים". לדבריה, IATI וזרוע התעסוקה במשרד העבודה משתפים פעולה באופן שוטף, מתוך שאיפה לסגור את פערי התעסוקה ולהגדיל את המגוון האנושי בתוך התעשיות המתקדמות, באופן שיעשיר ויתרום לחברה הישראלית כולה".

IDC: מרבית הארגונים באירופה לא מוכנים

מחקר חדש של חברת IDC שנעשה ברחבי העולם גילה בין היתר כי מרבית הארגונים שהשתתפו בסקר שערכה חברת המחקר באירופה אינם מוכנים לקראת עולם התעסוקה העתידי. המחקר, שנעשה במימון חברת דל טכנולוגיות, בדק עובדים במשרה מלאה, שהצהירו כי מקום העבודה שלהם מוכוון לעתיד העבודה.

מהסקר עולה כי עיקר המשאבים שמוקדשים להכוונה לקראת עולם העבודה הם בתחום הטמעת תכניות השתלמות לחיזוק הכישורים הדיגיטליים של העובדים. הסקר מראה כי 48 אחוזים מהארגונים באירופה מיישמים שעות עבודה גמישות ומודל אבטחה מרחוק. נושא האבטחה היה במוקד השאלות שנשאלו הארגונים, בעיקר לנוכח חקיקת חוקי ה-GDPR. שליש מהנשאלים השיבו כי פרטיות, אבטחה ורגולציה, הם האתגרים העיקריים באימוץ חדשנות במקום העבודה.

גם באירופה, כמו בישראל, תמהיל הדורות הוא הגורם שמעכב את קצב המעבר לדיגיטל. מקצועות המחר שייכים גם שם לדור ה-Y; כש-35 אחוזים לדור ה-X; והיתר לדור ה-Z. עוד העלה המחקר כי אוטומציה בתחומים מסוימים הופכת מקצועות שלמים לדיגיטליים עם מאפיינים של פעילות אוטמציה, דבר שמאתגר את העובדים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים