תקווה לסובלים מכאבים כרוניים – טיפול אור, שמע או נוירופידבק באמצעות הסמארטפון

במקום תרופות ממכרות – מדענים באוניברסיטת מנצ'סטר החלו בניסויים קליניים של אפליקציה לסמארטפונים, שתאפשר טיפול פורץ דרך בכאבים כרוניים ● וגם: לא חייבים לרוץ לרופא - בדיקות שתן ביתיות באמצעות מקלונים וסמארטפון

אילוסטרציה: Bigstock

מדענים באוניברסיטת מנצ'סטר החלו בניסויים קליניים של אפליקציה לסמארטפונים שתהיה מחוברת למשקפיים מיוחדים, שיבזיקו אור בתדירות ייחודית ויאפשרו טיפול פורץ דרך בכאבים כרוניים, שעשוי להועיל למיליוני אנשים בעולם הסובלים מכאבים כרוניים.

לפי מחקרים, כשליש מאוכלוסיית העולם סובלים מכאב כרוני כלשהו. מחקר אירופי שנערך חשף, כי 40% ממטופלי הכאב הכרוני חשו שהטיפול שהם מקבלים לא טוב, והם מעדיפים טיפולים לא תרופתיים, שלא לדבר על ההתמכרות למשככי כאבים, שהפכה כבר לבעיה עולמית.

האפליקציה שבפיתוח תאפשר למטופלים לבחור בין אור, שמע או נוירופידבק לטיפולי כאב.

טיפול בכאב בעזרת הסמארטפון. צילום: אוניברסיטת מנצ'סטר

הטיפול באור עושה שימוש בעובדה שהציג צוות המחקר, שניתן לשכך כאב באמצעות הסטה של המוח לתדירות חשמלית של 10 מחזורים לשנייה – הידועה כתדירות אלפא.

הטיפול בשמע עושה שימוש בשני טונים דו-אוזניים שהמשתמש יכול להתמקד בהם כדי להסיט את המוח לתדירות אלפא.

"גילינו שיש סוגים מסוימים של גלי מוח, הקרויים גלי אלפא, הקשורים בחוויה של שיכוך כאב", ציינו החוקרים. "אנו יודעים, שגלי מוח מעין אלה ניתנים לשימוש באזור אחד במוח כדי להשפיע על אזור אחר בו. ניסויים שערכנו גם בקרב אנשים שסובלים מכאב כרוני הראו, שאם מגבירים את כמות גלי האלפא במוח באמצעות הבזקי אור או צלילים בתדירות אלפא, יש ירידה בעוצמת הכאב".

צוות המחקר בודק גם טיפול נוירופידבק, שמודד את פעילות המוח של המשתמש בזמן אמת באמצעות EEG (רישום הפעילות החשמלית במוח), ומדריך את המשתמש להגביר את פעילות המוח באזורים מסוימים שלו. השימוש בנוירופידבק נועד להשיג בקרה על פעילות המוח באזורים שלו הקשורים להתמודדות עם כאבים גוברים, ומאפשר למשתמשים לנהל את הכאב הכרוני שלם.

מנהל המחקר, פרופ' אנתוני ג'ונס מאוניברסיטת מנצ'סטר, ציין, כי "הטכנולוגיות המלהיבות האלה הן פשוטות, בטוחות ואינן גורמות נזק, ויש להן פוטנציאל מדהים לאפשר לאנשים שסובלים מכאבים כרוניים לטפל בעצמם בנוחות בביתם".

חוץ מהפחתת הכאב, הטיפול הזה גם משפיע על תופעות אחרות הקשורות לכאב, כמו בעיות שינה, עייפות כרונית, מצבי רוח וכד'.

יש תקווה.

 

בדיקת שתן ביתית לגילוי זיהומים ומחלות

Healthy.io הישראלית מייצרת ערכה לבדיקת שתן באמצעות הסמארטפון, שקיבלה כבר את אישור ה-FDA האמריקנית וה-CE האירופי, ולדבריה היא היחידה בעולם שמשתווה ברמתה לבדיקות מעבדה.

באחרונה הגיעה החברה להסכם מול שותפות וולגרין-בוטס, והיא תספק ערכות לבדיקת שתן ביתית במאות בתי מרקחת באנגליה, במטרה להפחית ביקורים אצל רופאים.

בדיקת שתן בעזרת הסמארטפון. צילום: Healthy.io

זיהומים בדרכי השתן הם הזיהומים החיידקיים הנפוצים ביותר בקרב אנשים. לפי ארגון הבריאות העולמי, כ-40%-60% מהנשים בעולם יפתחו זיהום בדרכי השתן במהלך חייהן. זיהומים מעין אלה יוצרים מיליוני ביקורים אצל רופאים ובחדרי מיון מדי שנה.

"שיתוף הפעולה שלנו עם בתי המרקחת של בוטס מעניק לנשים באנגליה אפשרות נוספת לבדיקה מהירה וקלה ולקבלת טיפול לזיהומים בדרכי השתן, בלי צורך בביקור אצל רופא", אמר יונתן אדירי, המייסד והמנכ"ל של Healthy.io. "שותפות זו, ודומות לה בעתיד, ירחיבו את הגישה לבדיקות ברמת מעבדה תוך שיפור התוצאות והפחתת עלויות".

לדברי החברה, המוצר מבוסס על בדיקת שתן באמצעות מקלונים, ומשתמש במצלמת הסמארטפון כמכשיר רפואי ברמה קלינית.

החברה אף החלה בפיילוט יחד עם מערכת הבריאות האנגלית כדי לבחון כיצד הערכות הביתיות לבדיקות שתן יכולות להפחית את הצורך בביקורים במרפאה, להעריך את התועלת של אפליקציית הסמארטפון בטיפול מהיר ובהפחתת הסיבוכים שנגרמים בשל עיכוב בטיפול, ולמנוע רישום יתר של אנטיביוטיקה. בנוסף, הפיילוט יבחן באיזו מידה יפחיתו הבדיקות הביתיות את העומס במרפאות.

במחקר שנערך על ידי חוקרים באוניברסיטת ג'ון הופקינס בארה"ב נמצא, כי בדיקות השתן במהלך הריון של Healthy.io היו יעילות ומרבית הנשים העדיפו אותן.

הבדיקות מבוססות הסמארטפון של Healthy.io מודדות 10 ערכים, המעידים על טווח של זיהומים, על מחלות כליה כרוניות ועל סיבוכים הקשורים להריון. בניסויים נוספים שנערכו התגלה, כי הבדיקה הביתית אף מסייעת באיתור מוקדם של מחלת כליות שאנשים לא היו עדיין מודעים לקיומה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים