פיתוח חדש: עדשות מגע המפקסות ראייה באובייקט בעזרת מצמוץ פעמיים

מדענים מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו יצרו עדשות רובוטיות, המגיבות ישירות לתנודת העין האנושית ● העדשה החדשנית הצליחה לשנות את אורך המוקד שלה בהתאם לכך, ומיקדה מבט בזום-אין עקב מצמוץ כפול

קשה לדמיין את זה, אבל כמה מעניין יהיה למקד ראייה בהרף עין – כמו במצלמה – ולאיזה טעמים תשמש אפשרות שכזו?

צוות מדענים מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו יצר עדשת מגע ייחודית ורובוטית, שיודעת לעשות פעולת זום-אין וזום-אאוט – התמקדות והתרחקות מאובייקט – כשמצמצים פעמיים, כך על פי דיווח במגזין המדעי New Scientist.

המדענים מדדו את האותות האלקטרו-קולוגרפיים שנוצרים כאשר העיניים עושות תנועות ספציפיות – למשל עולות ויורדות מעלה ומטה, זזות ימינה או שמאלה, או ממצמצות – ויצרו עדשה ביומימטית רכה, המגיבה ישירות לכך. העדשה שנוצרה הצליחה לשנות את אורך המוקד שלה בהתאם לאותות שנוצרו.

התמקדות כהרף עין

הפיתוח הגיע לאחר שצוות החוקרים הבין שהמתח החשמלי בין קדמת ואחורי גלגל העין האנושי משתנה כאשר העין סגורה – והשתמש בכך בכדי לשלוט על עדשת המגע. העדשה הרכה הביומימטית שפותחה היא למעשה שק דק של מי מלח שמארז שלו עשוי מפולימרים, אשר בהתאם לשינויים במתח החשמלי משנים את העדשה לקמורה או קעורה יותר, ומאפשרים לה לעשות זום-אין ואאוט, ממש כפי שמשנים את אורך המוקד במצלמה. לאחר מכן תיכננו החוקרים את העדשה הרובוטית כך שתדע להתקרב כאשר העין ממצמצת פעמיים, ולהתרחק במהירות אחרי מצמוץ כפול נוסף.

הגדלה ובהרף עין. אילוסטרציה: BigStock

הגדלה ובהרף עין. אילוסטרציה: BigStock

החוקרים מקווים כי עדשות המגע המתקדמות ישמשו בעתיד במנגנון ראייה לביש וחכם, שיוכל להיות סוג של משקפת זעירה, ויסייע לאנשים לראות טוב יותר. קצת בדומה למה שידע לעשות האסטרונאוט הביוני סטיב אוסטין, מסדרת הטלוויזיה הבדיונית. בנוסף, החוקרים טוענים כי הפיתוח יוכל לשמש גם אנשים עם מוגבלות שצריכים לשלוט על רובוטים ומכונות אחרות לתועלתם, למשל כפי שסטיבן הוקינג נדרש לעשות בכלים שסייעו לו לתקשר עם העולם.

"אפילו אם העין שלך לא יכולה לראות שום דבר, אנשים רבים עדיין יכולים להזיז את גלגל העין שלהם ולייצר את האות האלקטרו-אוקולוגרפי הזה", הסביר ל-New Scientist שנג'יאנג קאי, מחבר המאמר על הפיתוח, שהתפרסם בכתב העת Advanced Functional Materials מוקדם יותר החודש.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. פרץ מלי

    יש לי ילד בן 21 שזקוק לעדשות אייך אני משיגה אותם

אירועים קרובים