אי הבלוקצ'יין – מלטה

באי מלטה פועלת הרגולציה הפיננסית-טכנולוגית המתקדמת בעולם ● בעוד שבשאר העולם נאבקים ליישם את רגולציית הבלוקצ'יין, במלטה מתפתחת מערכת משוכללת, ובחודשים הקרובים כבר יוגשו הדו"חות הפיננסים הראשונים לציבור ולרשויות ● שכנתנו לחופי הים התיכון, היא למעשה סטארט-אפ-ניישן רגולטורי

17/07/2019 13:31
רו"ח חנן אהרנפלד, משרד רואי חשבון ויצמן אהרנפלד. צילום: עידן מלכין

בשנים האחרונות, התעשייה הפיננסית משתנה בקצב מדהים, עליית טכנולוגיית הבלוקצ'יין, היכולות לייצר נכסים דיגיטליים, זירות מסחר וכלים פיננסיים מתקדמים, משנים את עתיד ההתנהלות הפיננסית המוכר לנו.

מאחר שהטכנולוגיה מאפשרת כלים פיננסיים חדשניים, כך היא מצריכה רישוי, פיקוח ובקרה התואמים את היכולות החדשות, יתרה מכך, אי פיתוח ויישום רגולציה מתאימה, מסכנת את ציבור המשתמשים, ומצד שני, פוגעת בהתפתחותה התקינה של התעשייה.

חסרונה של רגולציה פיננסית מתאימה לתעשיית הבלוקצ'יין היא תופעה בינלאומית רחבה. אין אף מדינה בעולם שהצליחה לפצח את מנגנון הרגולציה הפיננסי-טכנולוגי המתאים, כך שמצד אחד ישמור על הציבור, ומצד שני, יסייע להתפתחות התעשייה הפיננסית המתקדמת, ולא יגביל אותה מדי.

אף מדינה בעולם. למעט אחת, מלטה, שכנתנו לחופי הים התיכון, סטארט-אפ-ניישן רגולטורי.

לאמץ מערכת רגולטורית דומה בישראל

מלטה היא אי קטן במרכז הים התיכון, מדינה קתולית, דוברת אנגלית, בה חיים פחות מחצי מיליון תושבים. העם המלטזי מזכיר את הישראלים בצורות רבות. מלטה בשל היותה אי סלעי קטן, חסרה משאבים מכל הסוגים, ובשל כך נדרשת ליצירתיות.

הסטארט-אפ-ניישן המלטזי מתקיים בזכות מערכת שלטונית רזה ויעילה, ופרגמטיות נדירה. במלטה לא מבזבזים זמן על פוליטיקה. שם הבינו שפתרון הבעיה הרגולטורית הגלובלית, בשילוב סיוע אמיתי מצד הרשויות המדינה, ימשכו מאות פעילויות עסקיות מורכבות וחדשניות מכל העולם. עסקים המתקשים להתקיים במדינותיהם בשל המחסור ברגולציה תואמת, מוצאים באי הקטן בית חם, כמו גם עסקים המעוניינים לקבל מצד הרגולטור תו תקן להיותם כשירים, אמינים, שקופים ומפוקחים.

החדשנות בפתרון הבעיה הרגולטורית הוא בראייה ההוליסטית לקשר בין הטכנולוגיה והפיננסים. הפתרון לוקח בחשבון את הסיכונים העסקיים הפיננסיים, ואת הסיכונים הנובעים משימוש בפלטפורמות טכנולוגיות, ונותן להם מענה משולב, וזאת על ידי שימוש בשיטות מוכרות של רישוי, בקרה ודיווח לעוסקים ברגולציה פיננסית.

האי מלטה - נופים, כפרים ציוריים, וגן עדן רגולטורי לבלוקצ'יין. צילום: BigStock

האי מלטה – נופים, כפרים ציוריים, וגן עדן רגולטורי לבלוקצ'יין. צילום: BigStock

מערכת החוקים החדשה במלטה הקימה תחת הרשות הרגולטורית הממונה על שירותים פיננסיים ה-MFSF (ר"ת Malta Financial Services Authority), המקבילה לרשות לניירות ערך ולרשות למניעת הלבנות הון הישראליות, שני תתי גופים. האחד, ה-VFA (ר"ת virtual financial asset), יוצר מסגרת עבודה בנכסים וירטואליים, וממונה על רישוי ובקרה בנכסים וירטואליים. גוף זה מסמיך אנשי מקצוע ונותן להם רישיון, לייצג בפניו עסקים וחברות המעוניינים לקבל רישוי לפעילות פיננסית על גבי טכנולוגיית הבלוקצ'יין. לאחר מכן ניגשים לטפל ברגולציה הטכנולוגית, שעליה אמון הגוף השני, ה-MDIA (ר"ת Malta digital Innovation Authority), או בעברית: רשות החדשנות המלטזית. רשות זו מסמיכה וממנה מבקרים טכנולוגיים, שתפקידם  לבדוק שהמערכת הטכנולוגית מבצעת את מה שהיא אמורה לעשות, ושהיא תומכת בהגיון העסקי שאושר על ידי המפקח.

בעוד שבשאר העולם נאבקים ליישם את רגולציית הבלוקצ'יין, במלטה מתפתחת מערכת משוכללת ובחודשים הקרובים כבר יוגשו הדו"חות הפיננסים הראשונים לציבור ולרשויות במלטה.

ישראל, סטארט אפ-ניישן טכנולוגית מובילה בעולם, צריכה לאמץ מערכת רגולטורית דומה לזו שקיימת במלטה, כך שתוכל לספק בית חם למיזמים בתחום הפיננסי, בתקווה להעלות את רמת הבקרה והשמירה על ציבור המשתמשים.

הכותב הוא שותף במשרד רואי חשבון ויצמן אהרנפלד, המתמחה בהקמת וליווי פעילויות בנכסים מבוזרים וברגולציה פיננסית מתקדמת 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים