מת פרננדו קורבאטו, ממציא סיסמאות האבטחה למחשב

פרננדו קורבאטו, ממציא סיסמאות האבטחה למחשב, נפטר בגיל 93. למרות שעולם האבטחה הממוחשב עושה היום את כל המאמצים להימנע מסיסמאות ולהשתמש בטכנולוגיות אחרות, זו עדיין נותרה אחת השיטות הנפוצות ביותר

עולם האבטחה הממוחשב עושה היום את כל המאמצים להימנע משימוש בסיסמה לצורך זיהוי משתמשים. טכנולוגיות של טביעות אצבע, זיהוי פנים תלת ממדי ואפילו זיהוי ורידים נכנסות יותר ויותר לשימוש על חשבון הקלדת סיסמאות. הסיבה ברורה – יותר מדי אנשים משתמשים בסיסמאות קלות מדי לזיהוי, וזה בדיוק מה שמחפשים פושעי מחשב כדי לחדור למערכות ולגרום נזקים.

אבל במשך עשרות שנים השימוש בסיסמה היה מעין אמצעי האבטחה היחיד שהיה קיים בשוק המחשוב, וההמצאה שלה משויכת לפרננדו קורבאטו, שמת לפני ימים אחדים בגיל 93.

קורבאטו המציא את השימוש בסיסמאות ב-1961 כשעבד כחוקר ב-MIT. הוא פיתח מגנון חדשני לזמנו, שאפשר לכמה אנשים להשתמש בו בזמן באותו מחשב, מערכת שכונתה Compatible Time-Sharing System, והשימוש בסיסמה אפשר להפריד את סביבות העבודה של כל אחד. היישום האבטחתי בסיסמאות הללו כבר היה מעין פועל יוצא של האפשרות הזאת, כשכל חוקר יכול היה לשמור לעצמו ורק לעצמו את עבודתו.

עם זאת, בשנותיו המאוחרות היה קוראבטו מודע לבעיות הקשות של השימוש בסיסמאות, ואף ציין בראיון עמו, שהאינטרנט הפך את השימוש בסיסמאות כדי להיכנס למערכות ל-"סוג של סיוט", וכנראה ידע מה הוא אומר, לאור השינוי המתחולל היום בתחום זה.

השימוש בסיסמאות לא היה הדבר החדשני היחיד שקוראבטו היה שותף בו. השימוש המקביל במשאבי המחשוב שפיתח אפשר לקצר את ההמתנה למשאבים אלו משעות ארוכות לשניות. הוא אף פיתח את Multics, תשתית שפרצה בסופו של דבר את הדרך לפיתוח מערכות קבצים היררכיות ולבקרות אבטחה מדויקות יותר במערכות הפעלה כמו לינוקס.

לזכותו גם נרשם "חוק קורבאטו", שלפיו מתכנתים יכתבו אותה כמות של קוד ולא משנה באיזו שפה עילית הם משתמשים, כל עוד רמת המיומנות שלהם בכתיבה בשפה המועדפת זהה.

ב-1990 הוא אף זכה בזכות הפיתוחים החדשניים שלו לאורך השנים לקבל את פרס טיורינג הבינלאומי, המוענק להישגים יוצאי דופן בתחום מדעי המחשב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים