אינשורטק: הטכנולוגיה שתגרום לנו להרגיש ביטוחים

יחד עם בנקאות, ביטוח הוא אחד מתחומי הכלכלה ה"ישנה" ● תעשיית האינשורטק (InsurTech) פועלת במרץ כדי להביא את התחום למאה ה-21, להנגיש אותו לצרכנים ולייעל אותו

אמיר עוז, יועץ טכנולוגי לארגונים ומנכ"ל חברת הייעוץ ניו אדווייס.

לפני שנים אחד מחברי החל לעבוד כסוכן ביטוח. זה נראה מתאים, כי מדובר באדם שקט, מופנם ודקדקן. דווקא אז הוא התחיל להתנסות בספורט אתגרי, לצאת עם בחורות (ממש) לא מתאימות ולהיכנס להשקעות מפוקפקות. כעבור שנה החבר נטש את עולם הביטוח ואת הרגלי הריסק הגבוה שפיתח.

הסיפור (האמיתי!) הזה מייצג דעה רווחת: ביטוח זה קצת… משעמם. העיסוק בפרמיות, בחבויות, בשיבוב, בדו"חות תקופתיים וכל היתר דחקו אפילו את אותו חבר סולידי לקיצון.

אבל מה לעשות שביטוח הוא דבר חשוב. רכב, דירה, פנסיה, בריאות, חו"ל, החיים עצמם. תאגידי ענק בני מאות שנים מבטחים את כל אלו ויוצרים ביטחון (לפחות מסוים) בנושאים החשובים ביותר בחיינו. תעשיית האינשורטק, שכבר כוללת מאות מיזמים, מביאה את התחום למאה העשרים ואחת.

כך זה נעשה:

הנגשה תחילה: UX זה (ביטוח) אלמנטרי

במשך עשורים רכישת ביטוח כללה הררים של ניירת שנדרשנו לחתום עליהם מול סוכן. ולכן, נראה שהסוגייה הבוערת ביותר באינשורטק היא הנגשתו לציבור.

אחד השמות המדוברים ביותר בביטוח הוא למונייד (Lemonade) הישראלית-אמריקנית. הסטארט-אפ, שכבר גייס מאות מיליונים ומתכונן להנפקה, נחשב פורץ דרך בזכות UX מהפכני, צעיר ושנון, שמאפשר רכישת ביטוח דירה או קבלת פיצוי תוך שניות.

בעזרת סדרת שאלות שנעשית באמצעות בוט, מערכת הבינה המלאכותית של למונייד מציעה לכל לקוח ביטוח או פיצוי מותאמים אישית – ועל הדרך אפילו לתרום למטרה מסוימת או לצדקה.

למונייד הוא הבולט מעשרות מיזמים דומים, שמנגישים רכישת ביטוח במהירות ובלי ניירת: חברת Waggel מציעה ביטוח דומה לחיות מחמד, InsuranceDekko משווה מחירי ביטוח רכב ומאפשרת רכישה תוך דקות, ואילו Ladder יוצר ביטוח חיים תוך רגעים.

בשלב זה יש לציין לטובה את הר הביטוח, הר הכסף והמסלקה הפנסיונית – שירותים שפותחו על ידי משרד האוצר כדי לפתור בעיה שיש לישראלים רבים – איתור אונליין לקרנות פנסיה, ביטוחים וחשבונות, שנוטים להיעלם עקב מעבר בין עבודות או סוכני ביטוח. האיתור נעשה תודות לשיתוף נתונים בין חברות ביטוח והשקעות. קיימת ביקורת על כך, שלא כל המידע מופיע, אולם עצם הפיתוח מראה על מודעות לצורך בהתקדמות שקיימת אצל הרשויות וחברות הביטוח.

להמציא מחדש את הפוליסה: ביטוח בדור ה-Z

הנגשת תהליכי ביטוח היא רק החלק החיצוני. העולם משתנה, וענקיות הביטוח מתחילות להבין שהמודלים הישנים חייבים רענון כדי להתאים לדורות החדשים. כך נוצר מצב מרתק, שבו מיזמי אינשורטק (פרטיים או של חברות הביטוח) ממציאים מחדש את המודלים שבבסיס חיי כולנו.

דוגמה מצוינת לכך היא ההבנה, שעלות פוליסה צריכה להשתנות מאדם לאדם. כך למשל, מיזם ביטוח הרכב Metromile מציע ביטוח רכב בהתאם למרחק שנסע כל נהג. מודל זה נקרא Pay As You Go. חברות ביטוח ומיזמים נוספים חוקרים אותו ואת מקביליו בתחומי ביטוח נוספים. המעניין מכולם הוא מודל Pay As You Live – ביטוחי חיים או בריאות, שאף הם מותאמים במחיר שונה לכל משתמש בהתאם לאורח חייו והרגלי התזונה, פעילות גופנית, אפילו לגנים שלו. מיזמים בתחום עדיין בראשיתם. רבים מהם מפתחים תשתיות איסוף נתונים בעזרת טכנולוגיה לבישה, שמנטרת את הגוף ושגרת היום־יום, וניתוח נתונים מבוסס AI. בין הנושאים שהתחום כולל ניתן לציין עיבוד נתונים בטכנולוגיות בלוקצ'יין ותמריצים פיננסיים ללקוחות שמשפרים את בריאותם.

שלא נדע! אבל אם כן, אז כמו שצריך

אנו פוגשים את הביטוחים שרכשנו ברגעי משבר – פריצה, גניבה, תאונה… ולכן, לדעתי, בבסיס כל מיזם אינשורטק משמעותי חייב להיות מנגנון שירות יעיל עבור האדם שבקצהו. דוגמה מאלפת לאופן שבו זה נעשה נכון אפשר למצוא במפגש שהתקיים לפני כמה שבועות בין אחד מחבריי לחברת PassportCard הישראלית.

אותו חבר טס לאחרונה לפסטיבל מוזיקה בבלגיה. הוא עשה ביטוח נסיעות באתר החברה, שאף הוא מצטיין ב-UX נוח. ביום הראשון בפסטיבל – הוא נפצע ברגלו. חובשת חששה שמדובר בשבר ושלחה אותו לבית חולים. בשלב זה הטכנולוגיה אפשרה חוויית שירות יוצאת דופן, שהפכה את המשבר לקל ככל האפשר: החבר פונה לבית חולים. במהלך הפינוי הוא התכתב בצ'אט עם נציג אנושי של החברה. תוך דקות הועבר סכום כסף לכרטיס מגנטי אישי שקיבל מראש מהחברה, שאיתו שילם לבית החולים. בסיום נשלח אליו מייל עם דרישה לשלומו.

איני מקושר לחברה זו ושורות אלו אינן פרסומת. הן דוגמה למנגנון מוצלח שבו טכנולוגיה וחוויית משתמש (דיגיטלית ואנושית) חוברים לשירות מצוין ברגע משבר. וזהו המסר החשוב ביותר: ככל שחברות אינשורטק יקשרו את הטכנולוגיה המדהימה שלהן עם שירות מצוין ברגע האמת – ביטוח יהפוך מטרחה לחוויה.

 

הכותב כיהן כמנמ"ר מימון ישיר וכיום משמש כיועץ טכנולוגי לארגונים.

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. לימור

    אני נהנית כל-כך מיישומים כאלו שמקלים על החיים. לאו דווקא בהצטרפות אלא גם כשצריך לממש את הביטוח. זו המטרה העיקרית של אינשורנטק

  2. יאיר לוין

    חשוב מאוד. הייתי בכנס בחו״ל בנושא טכנולוגיות בביטוח וראיתי עד כמה זה מתקדם בעולם. מעניין מתי הבשורה תגיע לישראל

  3. רוני

    למרות שהטכנולוגיה בחברות הביטוח די מפגרת ביחס לפינטק, יש לה פוטנציאל עצום ועל שיפור אפילו הכי קטן מול הלקוחות, יכול לשפר את היכולת של חברות הביטוח להנגיש את המידע לציבור ולתת כלים טכנולוגיים שונים

  4. יאיר ד

    להנגיש את עולם הביטוח לצרכנים זה אתגר אמיתי.

אירועים קרובים