הקמת בורסה משנית להיי-טק בישראל? חלומות באספמיה

מדובר במהלך מיותר, שסיכוי גדול שלא יקרום עור וגידים - הן מאחר שקודם להקמת בורסה שנייה יש לשקם את הבורסה הראשונה והן כי סטארט-אפים לא צריכים אותה כדי לגייס כסף ● באיזשהו שלב, ייתכן שאפילו בממשלה יבינו שלא צריך את זה

יום אדום בבורסת תל אביב. אילוסטרציה: BigStock

שר האוצר, משה כחלון, מבקר בימים אלה בניו-יורק כדי לקדם את האינטרסים הכלכליים של ישראל במרכז הכלכלי החשוב בעולם. בעיצומה של מערכת הבחירות, מדובר בביקור שהוא נטו כלכלי, שכן כחלון לא נפגש עם אישים פוליטיים, אלא רק עם גורמים שרלוונטיים לתחום העיסוק של משרדו.

במסגרת הביקור נפגש שר האוצר עם רוב קפיטו, נשיא, מייסד ומנהל שותף בקרן ההשקעות בלקרוק, שמנהלת נכסים בשווי של 20 טריליון דולר והיא החברה הגדולה מסוגה בעולם. בפגישה סוכם על הסרת חסמים להשקעות בתשתיות תחבורה. כמו כן, כחלון נפגש אתמול (ג') עם נשיא הבנק העולמי והכלכלנית הראשית של קרן המטבע העולמית, והיום הוא צפוי להיוועד עם ראשי תאגידים פיננסיים דוגמת סיטי גרופ וג'יי.פי. מורגן.

אולם המפגש שעורר את תשומת הלב המרבית היה זה שניהל שר האוצר הישראלי עם ראשי הבורסה הניו-יורקית NYSE, שבמסגרתה הודיעו הצדדים על שיתוף פעולה בינה לבין רשות ניירות ערך שלנו להקמת בורסה משנית להיי-טק בארץ. הם סיכמו על הקמת צוות משותף שיבנה את התשתית להקמת הבורסה. כחלון אמר ש-"זוהי הבעת אמון של הבורסה החזקה בעולם בכלכלת ישראל". לדבריו, הדגש הוא על "בניית שווקים דיגיטליים יעילים, שיפעלו כמחולל נזילות וכקטליזטור להרחבת היקף השחקנים בשוק ההון והיקף השירותים הפיננסיים, וליעילות עלות השירותים המוצעים לציבור המשקיעים".

בורסה משנית לחברות היי-טק? חבל על הזמן

זוהי לא יוזמה ראשונה מסוגה, שכן ל-NYSE יש שיתופי פעולה עם בורסות רבות בעולם. היא תהיה יוזמה ברוכה אך ורק במידה שהכוונה היא להקים משהו חדש, למשל זירת מסחר למטבעות וירטואליים, שכמותן כמעט שאין בעולם. אלא שהרגולטור הישראלי לא מתלהב מעולם הקריפטו, ולא נראה שהמהלך הזה הוא תוצאה של שינוי דעתו.

אבל אם, כפי שמסתמן, הכוונה היא להקים בורסה משנית שתעסוק בחברות טכנולוגיות – חבל על הזמן, ולא במובן החיובי של המונח. העבר הוכיח שבורסות משניות שהוקמו כדי לסחור בענף אחד בלבד הפכו אחרי זמן לא רב לבורסות מתחרות לבורסה הראשית. ישראל היא מדינה קטנה מדי כדי להכיל שתי בורסות, במיוחד לאור העובדה שהבורסה הראשית, זו של תל אביב, נמצאת בבעיה, עם מחזורי מסחר נמוכים מאוד – הרבה פחות ממה שהם היו בשנים עברו. בעוד שב-2007, המחזור היומי הממוצע במסחר באחד העם (משכנה של הבורסה אז) הסתכם בכ-2.1 מיליארד שקלים, במחצית הראשונה של השנה הנוכחית, המחזור היומי הממוצע ירד ל-1.2 מיליארד, כשכל הניסיונות להעלות אותו לא צלחו. אם אין נזילות מספקת לבורסה אחת, בוודאי שאין לשתיים.

שר האוצר, משה כחלון, בבורסת NYSE בניו-יורק. צילום: דוברות משרד האוצר

שר האוצר, משה כחלון, בבורסת NYSE בניו-יורק. צילום: דוברות משרד האוצר

זאת ועוד, בורסה שתתמקד בחברות היי-טק קטנות, קרי – סטארט-אפים, מיותרת ולא נחוצה, שכן לחברות אלה באופן עקרוני אין בעיה לגייס כסף מקרנות הון-סיכון או מאנג'לים.

לכן, המהלך של כחלון ו-NYSE אולי נראה מבורך לכלכלה הישראלית, אבל הסיכוי שהוא יצא לפועל לא גדול. באיזשהו שלב, אייתכן שאפילו בממשלה יבינו שאין בו צורך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים